• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V DC/DC installation

Euramobil_850QB

Ny Medlem
Medlem
En fundering angående DC/DC installation i min Euramobil 850.
Jag har bytt ut bodelsbatteriet som var ett Gelbatteri på 210Ah till SBL Lithium på 200Ah med inbyggd BMS och värmeelement. Det var inget fel på det gamla batteriet men jag ville frigöra 47kg. Har tidigare installerat lithium batterier och victron i båten vilket var enkelt (mindre att ta hänsyn till) men nu har jag börjat fundera hur jag gör i husbilen. I husbilen har jag idag en laddfördelare mellan start (B1) och bodelsbatteriet (B2) (lilla grå boxen på sista bilden). Jag funderar på om jag kan låta den vara kvar och installera Victron Orion 50A smart DC/DC direkt mellan startbatteriet och bodelsbatteriet. Hur reagerar nuvarande laddfördelare om den får ytterligare en matning till bodelsbatteriet.
Sedan har jag ytterligare en fråga då jag köpt 25 kvadrats kabel men undrar om det inte räcker med 16 kvadrat. Ingen kabel blir längre än 2m.

Jag har tidigare redan installerat följande komponenter från Victron.
Victron MPPT 100/30 smart solar charge controller
Victron Smart shunt 500A
Victron Cerbo GX
Kommer byta ut befintliga batteriladdare (cbe 2X15A) till Victron Smart charger 12v/50A 1+1 som även ger 3A till startbatteriet

Tack på förhand
IMG_0954.JPEGIMG_0952.JPEGIMG_0957.JPEG

25 kvmm är bättre än 16 även med korta kablar (grövre alltid bättre). Däremot är det inte säkert att det spelar så stor roll. Dvs. sååå mycket bättre blir det inte. Utrymme och åtkomlighet brukar göra att man helst vill undvika att byta. Hur är kablarna avsäkrade? På min bil är kabeln startbatteri -> skiljereläet och bodelsbatteri -> säkringscentral avsäkrade med 50A, vilket en 16 kvmm kabel klarar av med marginal.

Men allt är ju redan draget med bra kabel till skiljereläet ser det ut som.
Jag skulle först testa att bara flytta kablarna från skiljereläet till Victron Orion 50A, den fungerar ju som ett skiljerelä antingen styrt av spänningen i startbatteriet eller via D+
Detta kablage brukar vara avsäkrat vid båda batterierna med ca.50A.

25 kvmm är bättre än 16 även med korta kablar (grövre alltid bättre). Däremot är det inte säkert att det spelar så stor roll. Dvs. sååå mycket bättre blir det inte. Utrymme och åtkomlighet brukar göra att man helst vill undvika att byta. Hur är kablarna avsäkrade? På min bil är kabeln startbatteri -> skiljereläet och bodelsbatteri -> säkringscentral avsäkrade med 50A, vilket en 16 kvmm kabel klarar av med marginal.
Mellan start batteri och dc/dc är säkringen på 70A och mellan dc/dc och bodelsbatteriet är den 63A. Jag tog det jag hade hemma. Victron rekommenderar 70A. Jag installerade 16mm2 eftersom kardelerna på 25mm2 inte fick plats i dc/dc laddaren. I båten körde jag alltid 50mm2 men där var det längre dragningar

Men allt är ju redan draget med bra kabel till skiljereläet ser det ut som.
Jag skulle först testa att bara flytta kablarna från skiljereläet till Victron Orion 50A, den fungerar ju som ett skiljerelä antingen styrt av spänningen i startbatteriet eller via D+
Detta kablage brukar vara avsäkrat vid båda batterierna med ca.50A.
Tack för ditt svar. Jag misstänke det. Jag lät dom gamla kablarna sitta kvar och drog nya. Jag kommer dubbelkolla idag

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen