- Ort
- Skutskär
I bilens elsystem finns vanligen en kabel som tillhandahåller en signal kallad D+, som används för att indikera när bilens generator levererar ström/laddar. I en husbil används D+ exempelvis i elblocket för att aktivera reläer för strömmatning till kylskåp och sammankoppling av bodelsbatteri med startbatteri/generator när motorn går. När motorn inte går är batterierna inte hopkopplade, så att inte bodelens strömförbrukning skall ladda ur startbatteriet.
Traditionellt fanns D+ i en kabel som kom från generatorn och höll c:a +12 (till 14) Volt när generatorn laddade. I moderna bilar med mer elektronik kan det vara kopplat annorlunda vilket kan ställa till det för den som t.ex. vill installera en DC/DC-laddare (laddbooster) och koppla D+ till den.
I nyare FIAT, kanske i X250 men definitivt i X290, kommer D+ signalen istället från bilens styrdator och är inte +12 Volt utan istället "aktiv jord". När laddning sker är signalen jordad (dvs till batteri -) och när laddning inte sker är den flytande. Alltså tvärt om mot tidigare, men trots detta heter signalen fortfarande D+ !
För att "omvandla" signalen till en traditionell D+ signal med +12 Volt kan husbilsbyggaren ha monterat ett relä i kopplingsboxen nedtill i dörrstolpen bakom passagerarstolen (eller någon annanstans), som sedan matar vidare till elblocket. Det kan också vara så att omvandlingen sker internt i elblocket. Det senare är fallet i vår bil som har ett Schaudt EBL 262-3. I en av kontakterna på det blocket hittar man anslutningarna:
D+ input = i vårt fall är detta signalen från bilens styrdator och är alltså jordad när laddning detekteras från generatorn.
D+ point = utgående, den i blocket omvandlade signalen. Alltså + 12 Volt när D+ input är jordad*.
För att resultatet skall bli som förväntat har alltså den som skall ansluta någon utrustning till D+ på en hyfsat modern bil all anledning att se upp med var anslutningen sker!
*) För att detta skall fungera måste startbatteriet fortfarande vara anslutet till EBL.
Traditionellt fanns D+ i en kabel som kom från generatorn och höll c:a +12 (till 14) Volt när generatorn laddade. I moderna bilar med mer elektronik kan det vara kopplat annorlunda vilket kan ställa till det för den som t.ex. vill installera en DC/DC-laddare (laddbooster) och koppla D+ till den.
I nyare FIAT, kanske i X250 men definitivt i X290, kommer D+ signalen istället från bilens styrdator och är inte +12 Volt utan istället "aktiv jord". När laddning sker är signalen jordad (dvs till batteri -) och när laddning inte sker är den flytande. Alltså tvärt om mot tidigare, men trots detta heter signalen fortfarande D+ !
För att "omvandla" signalen till en traditionell D+ signal med +12 Volt kan husbilsbyggaren ha monterat ett relä i kopplingsboxen nedtill i dörrstolpen bakom passagerarstolen (eller någon annanstans), som sedan matar vidare till elblocket. Det kan också vara så att omvandlingen sker internt i elblocket. Det senare är fallet i vår bil som har ett Schaudt EBL 262-3. I en av kontakterna på det blocket hittar man anslutningarna:
D+ input = i vårt fall är detta signalen från bilens styrdator och är alltså jordad när laddning detekteras från generatorn.
D+ point = utgående, den i blocket omvandlade signalen. Alltså + 12 Volt när D+ input är jordad*.
För att resultatet skall bli som förväntat har alltså den som skall ansluta någon utrustning till D+ på en hyfsat modern bil all anledning att se upp med var anslutningen sker!
*) För att detta skall fungera måste startbatteriet fortfarande vara anslutet till EBL.
Senast ändrad: