Nej det är det inte. Det ska dessutom vara VINTERVÄGLAG. Så det finns dagar och platser även under den perioden där det inte behövs vinterdäck.
(Det finns dessutom undantag, t ex för veteranbilar eller om det är 10-tums däck eller mindre.)
Är lite märkligt att man bemödar sig att på alla sätt hitta på undantag från att köra trafiksäkert i vintertid.
Detta säger Lagen, Du ska använda vinterdäck när vinterväglag råder även på väg hem från länder utan
snö, men även Tyskland kräver vinterdäck vid vinterväglag, och risken att bli stoppad är troligen mycket
mycket högre på Kontinenten än i Sverige.
Sedan vad är vinterväglag? för oss med erfarenhet är det vinterväglag om risk för halka föreligger.
vilket en blick på termometern visar, ligger den mellan plus 2 och minus grader är det risk för halka!
och när det ligger snö på sidan om vägen, när temp ligger runt Nollan eller strax över. Vi vet att det bildas Is
ofta på broar över vattendrag i den temperaturen, samt den livsfarliga svallisen på vårkanten när smältvatten
rinner ut på vägen och fryser..
Som Du skriver det är den enskilde polisen som avgör om det är vinterväglag
på den sträcka där de stoppat Dig,
men Han kan ha kunskap att 2 km bort i Din körriktning är det snö is på vägen! är ofta olika väglag när 2 väghållnings
distrikt möts, det ena plogar och saltar, det andra gör inget så is ligger kvar på vägen även om snö blåst bort.
Du
skall då ha vinterdäck på bilen.. Hur gör Du då? Har Du en uppsättning däck i bagaget och skiftar hjulen..
Väglaget växlar ofta i detta avlånga land som vi som kör vintertid märker av.
Vi var på 13 dagen i år till PR Husbilar för den årliga mässan, 48 mil, under den sträckan hade vi snöfall regn sol
och snöfall igen och snöig väg blöt väg isig väg, att vintertid snåla in in på vinterdäck är ju oerhört dumt om man
nu använder bilen vintertid.
Sedan: Du har väl ingen veteran Husbil förmodar jag, Du har inga skott kärre hjul på Husbilen heller.