• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Däck hem från Spanien

Hasseg

Välkänd medlem
Medlem
Hur gör ni som reser ner till Spanien och åker hem till jul?
Vi är nu I Nerja och ska åka hem i början dec.
Jag beslutade innan vi åkte ner i början sep. Att köra på sommardäcken. Inte ville jag sätt på Nokia vinterdäck då.
Så hur gör ni?
Mvh Hasse från ett regnigt Nerja.

Jag beslutade innan vi åkte ner i början sep. Att köra på sommardäcken. Inte ville jag sätt på Nokia vinterdäck då.
Så hur gör ni?
Vi åker europeiska året runt däck som har snöflinga och eller alptopparna på däcken.
Mvh Umebo

Vi har inte åkt hem till jul. Men vi har åkt ner i november/december och januari och då haft dubbfria vinterdäck även om vi inte kommit hem förrän i april. De gånger vi åkt på sommardäck har vi åkt ner i november och hem i mars/april.

Vi gör som Bengt, november med eco-sommardäck samt retur i april. Senaste 6-7 åren har vi åkt med åretrunt däck med "alptopp" vilket i princip aldrig behövdes. Vill vi vara på den "säkra sidan" OM snömodd skulle dyka upp då har vi "autosocks", men jag tror ändå att vi lämnar dessa hemma och gör som ni Hasseg, stannar nå'n x-tra natt tills ovädret drar vidare.

Så hur gör ni?
Du har ju inget val, om det blir dåligt väglag så får du väl stanna och invänta bättre väder. Boka ingen färja förrän dagen innan du är framme vid den. Sällsynt med vinterväglag före jul, men det händer.

Du har ju inget val, om det blir dåligt väglag så får du väl stanna och invänta bättre väder. Boka ingen färja förrän dagen innan du är framme vid den. Sällsynt med vinterväglag före jul, men det händer.
Stämmer i år inget val, men vi åker hem lite tidigare än tänkt. Åker broarna. Men vi brukar få lite snöoväder i Värmland innan jul.
Vi får hoppas på en vit jul och mycket skidåkning.
Mvh Hasse o Annika
PS nästa gång vi åker ner väljer jag nog andra däck

Bilagor

• img_1_1698095854028.jpg
    img_1_1698095854028.jpg
    115,5 KB · Visningar: 19
  • img_2_1698095871632.jpg
    img_2_1698095871632.jpg
    106,8 KB · Visningar: 20
  • IMG_9434.jpg
    IMG_9434.jpg
    349 KB · Visningar: 20
  • img_3_1698096046030.jpg
    img_3_1698096046030.jpg
    248,8 KB · Visningar: 18
  • img_4_1698096067200.jpg
    img_4_1698096067200.jpg
    101 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
Vi har varit ute för snöstorm i början av November utanför Nancy i Frankrike. Vi har blivit stående i Frankrike nedanför Pyrenéerna i Oktober medans de plogade vägen. Vi har mötts av kraftigt snöoväder utanför Dorsten i Tyskland när vi var på väg hem i slutet av mars. OSV.
Nä för oss så är det vinterdäck som gäller.

Våra däck är märkta M+S (mudd+snow) det är väl dessa däck som de senaste dagarnas i pressen sägs vara urusla året runt däck, eller….?

Senast ändrad:
Våra däck är märkta M+S (mudd+snow) det är väl dessa däck som de senaste dagarnas i pressen sägs vara urusla året runt däck, eller….?
De behöver de inte vara, nyare däck har både den gamla märkningen M+S och den nya 3PMSF=3PikeMountainSnowFlake, i svensk trut AlptoppSnöflinga, kolla igen på dina däck, de kan även ha den nya märkningen.

Nej, finns varken snöflinga eller alptopp, men om jag bar förstått behövs det inte heller, så här ser det ut:
IMG_6161.jpeg

IMG_6162.jpeg

Enkigt DäckTeams hemsida:

Vilka MS däck är godkända?​

Däck som är märkta med symbolen för alptopp/snöflinga samt nedanstående är i regel godkända:

• M&S
  • M.S
  • M+S
  • MS
  • M-S
  • Mud and Snow
Tommy

Senast ändrad:
Och nu 27 okt. 10:30 läser jag på text-TV om att SMHI har utfärdat snövarning för mellersta Bohuslän & Dalsland, aj,aj, aj. Det var tänkt att vi skulle åka på onsdag med bra sommardäck, men det återstår att se...

Här finns bra information om vad som gäller:

Detta inlägg skulle läggas som svar till Tommys men jag misslyckades med det.
Tack Ulf. Efter att ha läst transportstyrelsen gedigna information, kan jag konstatera att mina däck inte får användas efter den 1 november. De har varken symbolerna alp och snöflinga, eller POR (Professional Off Road) märkning och bilen väger över 3500 kg.

Tommy

Man får översätta.. i varje fall någon av ovanstående länkar... men numera fungerar.... översätt.. förhållandevis bra både på dator och mobil.
Jag tror att trådskaparen ursprungligen ville ha råd och upplysningar kring att åka från Spanien upp till Sverige i december.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen