• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

CoreTerm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du har nog missförstått eller inte läst tråden har ju gjort psaprov och undersökningar sen 2012 senast oktober 2022.
Vad är det som inte fungerar det skriver du inte, enligt statistik ska 80% bli lyckad behandling.

Du har nog missförstått eller inte läst tråden har ju gjort psaprov och undersökningar sen 2012 senast oktober 2022.
Vad är det som inte fungerar det skriver du inte, enligt statistik ska 80% bli lyckad behandling.
Jo blev som vanligt lite mycket när jag skrev, har Du regelbundet lämnat prover har Urologen koll och det är bra!
Att 80% blir bättre beror ju på mycket, vi har alla olika förutsättningar och sjukdomsbild.
Håller tummarna att Du ingår i dessa % absolut!!
Behandlingen Du hänvisar till har jag dock ingen kännedom om, men som jag skrev har allt gått framåt inom medicinen senaste åren, allt fler botas från olika sjukdomar av olika dignitet!
Ska själv på slutkoll för Urinblåsecancer den 20:- ska anteckna och fråga om de på mitt sjukhus känner till detta!

Lycka till i fortsättningen 🤗🌷

Senast ändrad:

Där har jag själv läst om det hela.

Snakket med min urolog her i byen, han sjekket og Coretherm er ikke tilgjengelig her. Han er også kirurg og benytter alle nivå opperasjon pluss laser. Har fått foretatt en biopsi av min prostata og det finnes ikke spor av cancer.

Jag har gjort biopsi flera gånger utan spår av cancer man gör ju 10-12 cellprov, men det finns naturligtvis en risk att missa fick därför förra sommaren göra magnetröntgen.
det visade heller ingenting trots 13,6 i psa.
Psa verkar vara ett väldigt dåligt mätinstrument finns ett bättre i sverige som heter stockholmsmetoden.
En infektion verkar kunna förändra mätvärdena fullständigt och det verkar gälla åt andra hållet också att man vid låga mätvärden kan ha cancer.
Förstorad prostata är mycket vanligt och behöver inte vara kopplat till cancer.
Det ger också en hel del besvärliga symptom som kan åtgärdas till viss grad med mediciner som har besvärliga biverkningar i förlängningen.
Jag motade olle i grind och fick det åtgärdat, kunde fortsatt med mediciner tills jag blivit äldre och svårt att få någon doktor att riskera och fått ständiga problem som förmodligen är uppskjutna 10 år framåt.
Jag gör samma sak med min syn och ska få en ny premiumlins inopererad i högra ögat. Ingen mening att skjuta på det eftersom linsen blir sämre hela tiden av gråstarr.
Samma med husbilen undersöka och fixa alla fel innan det är försent och skapar stora besvär med camping utanför en verkstad någonstans.
Man kanske går och dör ändå men man kanske blir som man säjer ett ovanligt friskt lik!

Det har nu gått över en månad sen sist och lite har det hänt så en uppdatering är inte fel.
Urologen i Kalmar har hört av sej 2 gånger sen ingrepp för att se om allt går bra bara det är speciellt.
Fick svar på en del frågor.
Var kallad till min ordinarie urolog och eftersom jag redan gjort en undersökning i samband med ingrepp fann jag den onödig och avbeställde tiden.
Har sedan tidigare haft en god kommunikation med sköterskan dock inte med doktorn. Ska få journalen hemskickad till skillnad från andra privata så finns man inte på 1177.
Fick reda på att jag för nästan exakt ett år sedan hade 17,3 i PSA fast doktorn sa 13,6?
Det är normalt nästan liktydigt med cancerförekomst men det har man ju inte hittat.
Var till min vårdcentral som jag bytt till eftersom jag inte vågar vara kvar på den gamla skulle faktiskt om jag inte varit envis kunnat dött eller varit svårt skadad av den inkompetens som finns där.
Den nya vårdcentralen var väldigt snabba vänliga och korrekta.
Tog Psa fick träffa doktorn dagen efter och värdet var 2,4 vilket jag nästan hade svårt att tro på äntligen ett värde som stämde ihop med undersökningarna.
För att bli säker gick jag in på 1177 och tittade på provsvar och man hade kollat de som hör ihop med det hela 2,4 mikrogram/L.
Tog en stund innan jag fattade att jag var helt frisk - undersökningar som varit plågsamma och farliga den ständiga väntan i minst en månad på provsvar var över.
Alla undersökningar har bara visat att jag varit frisk hela tiden blir intressant att titta på journalen och jämföra.
Den psykiska påfrestningen har varit avsevärd.
Mediciner jag slutat med zopiklon sömnmedicin som gör att man kan få blackouts minnesluckor även sömngång förekommer.
Sobril eller oxazepam lugnande men samtidigt gör att man blir lite oföretagsam.
Finasterid som får prostatan att krympa leder i många fall till fullständig oförmåga till ett sexliv och kan vara irreversibelt.
Alfusozin gör att vattenkastningen fungerar när prostatan är för stor, mycket biverkningar bl.a. annat snabba blodtrycksfall vilket gör att man ramlar omkull och kan skada sej ordentligt man är ju medvetslös när man når golvet och kan inte ta emot sej.
Losartan för blodtrycket vilket gjorde mej trött slutade och blodtrycket ligger bra nu om det beror på de andra medicinerna eller att prostatan fungerar som den gjorde för 20 år sedan är svårt att veta.

Jag kom helt enkelt till den slutsatsen att jag måste ta tag i mitt liv och göra det som känns viktigast.
Just nu ska jag till ögonläkare och byta en lins med cataract i höger öga den 11september. Där har jag fått kämpa en del men får för en rimlig kostnad en lins som tar bort det mesta av astigmatismen som ger ett förlängt fokus vilket jag räknat ut ska matcha andra ögat sen får jag viss synkorrigering vilket gör att jag förmodligen enbart behöver glasögon för dator och läsning.
Den merkostnaden jag betalar kommer ganska fort vara intjänad eftersom jag inte behöver glasögon i det mesta normala livet. Såklart kan det ändra sig något med tiden men jag behöver inte köpa några fler dyra progressiva glasögon som jag få ta av mej när jag kliver ur bilen för att inte ramla.

Jag tror att det är ganska många som behöver ta tag i en del problem som uppstår med åldern, tänk framåt och fundera på hur jobbigt det är nu och hur jobbigt kommer det att bli senare om man inte gör något.
Många säjer tänk inte framåt ta dagen som den kommer, men kommer den med en massa elände man kunde ha fixat när det var lätt att göra då har man egentligen missat helt det där med Carpe Diem.
Det kan t.o.m. bli så att morgondagen inte kommer alls och det vill man ju skjuta upp så länge det går.
Det är ju sjukdomarna inte åldern i sej som gör livet kort. Det är som en bil som ska besiktas man får lämna in på verkstaden i god tid och det får kosta nästan hur mycket som helst.
Man får ju räkna på att man hinner få ut mera i pension om man lever längre, kan man lura av staten lite mer av sina surt förvärvade slantar så mår man ju bättre av bara det.

Ja det är knappt jag tror det har skickat mail till Kalmar om resultatet han är ju en urolog som ser det han håller på med lite som ett forskningsunderlag att dra slutsatser från.
Vill höra om han har någon bra förklaring på ett mycket ifrågasatt test.
Min egen förklaring är att jag kanske haft någon infektion i kroppen som påverkat proverna och att den långa behandlingstiden med antibiotika har tagit bort det problemet. Vilket i så fall gör att alla Psa värden det senaste åren blivit fel. Annars kan det vara någon tidigare medicin. Har väldigt svårt att tro att ett Psa värde kan ändra sig så mycket över ett år. Eller så tog urologen död på en begynnande cancer med mikrovågor. Men bara spekulationer. Ska forska lite i journalen när den dyker upp.

Här har vi ett problem som rör mycket komplicerat område, nämligen sjukvård och människan hälsa. Jag förstår det personliga lidande och sökande efter det bästa behandlingen framför allt när man inte är helt nöjd med sjukvårdensinsatser.

Bengtic, Du har helt rätt att många manliga husbilister drabbas av prostata förstoring och att Du valde att dela med oss av Dina erfarenheter känns förståelig. Jag tror att det kommer att finnas många intressanta hälsotrådar här i iHusbilen då många kvinnliga och manliga husbilister besväras av många andra sjukdomstillstånd.

Var finns då problem med Coretherm. Problem är att i EU måste medicintekniska produkter uppfylla gällande EU lag dvs här MDR 2017/745 (Medical Device Regulation, medicintekniska förordningen från 5 April 2017). CoreTerm system (består av flera medicintekniska produkter) är självklart inget undantag. Att varken på hemsida www.coretherm.com, inte heller på www.prostalund.se (tillverkaren av systemet) finns info om så kallad regulatory status dvs CE märkningen (som bevis för patienter och sjukvårdspersonal att produkter uppfyller EU regelverk krav) äranmärkningvärt. Anmärkningsvärt är också info att systemet används på över 20 kliniker i Norden, och detta sedan antal år.
För att vara noggrann och ärlig vill jag nu meddela att Prostalund AB har nu fått möjlighet att CE märka Coretherm EAGLE system efter att tysk Anmäld Organ har gett certifikat av konformitet med MDR efter granskning av produktens dokumentation. Detta kan man läsa i pressmeddelande från företaget daterad 202302.07. Där kan man läsa att produktionen av Coretherm Eagle kommer att starta under tredje kvartalet av 2023.
Det som jag undrar nu är:
1 - vilken produkt används nu, hade används hittills, alltså frågan om Coretherm (ej Eagle) är CE märkt?
2 - hur förklaras att sådan information (om regulatorisk tillstånd) inte finns varken på hemsidorna, inte heller i bruksanvisning (den som kunde hittas på hemsidan) som jag har tittat genom (dokument namn L-2013-009-EN-11-IFU-CoreTherm).

Alltså finns det oklarheter kring allt det här. Jag som kirurg skulle aldrig ta på mig ansvaret för att rekommendera (direkt eller indirekt) behandling med medicintekniska produkter som inte är CE märkta).
Vänner, Ni som lider av prostata besvär om Ni vill vara på säkra sidan, ska diskutera ingående med urologer och även kontakta medicintekniska enheten på Läkemedelsverket.
Länk till pressmeddelande ang. Coretherm EAGLE.

Bilagor

• prostalund-har-erhallit-ce-godkannande-under-mdr-for-sin-nya-behandlingsplattform-coretherm-r-...pdf
    49,7 KB · Visningar: 4
Takk JanneB det du skriver passer med hva min urolog (som og er kirurg) her i Australia sa da jeg tok opp CoreTerm - han listet og opp noen alternativer som er godkjente her nede. Det alternativ han benytter mest er dagkirurgisk med laser.

Ja Knut Laser hade jag nog tagit om jag vetat att det skulle bli så jobbigt med kateter och infektion. Två bekanta har gjort det och det har fungerat bra sövning under ingreppet hemgång direkt ingen kateter och en omedelbar förbättring.
Jag menar att det viktiga är att man gör något och inte blir medicinberoende i vetskapen om att i skarpt läge handlar det om akut och kateter.
Skjuter man på det för länge kan det bli svårt att bli av med besvären kateter en längre tid ger problem på flera sätt.
Som patient vet man ju inget om regelverket utan förlitar sig på behandlande läkare. Ett problem som jag tog upp och som jag vara ganska orolig för var ju att man avdödar vävnad som ju kan åstadkomma blodförgiftning därför får man ju ta en 30-dagars dos med antibiotika vilket inte är så bra ur flera synpunkter.
Dock hjälper det ganska många personer där det finns och kapar vårdköerna eftersom det är en snabb och enkel procedur.
Med facit så är jag nöjd som det är och vad jag valde att göra. Hoppas att andra som tvekar tar tag i problemet det försvinner inte av sig självt tvärtom det blir sämre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen