• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

CoreTerm

Status
Stängd för vidare inlägg.

bengtic

Välkänd medlem
Har fått hjälp med att hitta denna metod att bli av med problemet att vakna flera gånger varje natt för toalettbesök och biverkningar av mediciner för att skjuta upp en adekvat behandling.
Min urolog har aldrig nämnt det trots att det varit på tapeten en gång per år i 10 års tid.
Han hade naturligtvis tjänat mindre pengar då...

Är det ett medicinskt preparat eller går det under naturläkemedel?
Läkare brukar sällan förskriva saker utan evidensbaserad fakta.
Det finns ju en uppsjö av medel på nätet.
Recensionerna på sidan är ju vad man kan förvänta sig på en sida som säljer produkterna.

Ungefär som Vitaepro som folk betalar ohemula pengar för.

Men skulle det funka är det ju bra

Att gå med kateter 3-6 veckor tilltalar mig inte https://www.coretherm.com/_files/ugd/be9e10_408cf9068b8046c683f45faa9a3ae89c.pdf
Inte heller priset som typ prostata kliniken tar 49 000:- Då går jag hellre upp 1-2 ggr per natt ( iallafall än så länge) :)

Fikk nye piller som ser ut til å redusere størrelsen på prostata. DuoDarte er et av merkenamnene på denne, før jeg fikk starte måtte det tas en biopsi av prostataen. Dette for å være sikker på at det ikke er cancer da PSA verdiene ikke lenger er noen god markering, normalt fører disse pillene til en PSA verdi under det normale.

Behandlingen finansieras av vissa regioner och du betalar vanlig patientavgift, i andra regioner får du betala privat eller via en försäkringslösning. Kontakta mottagningen du önskar söka vård hos för att höra vad som gäller just där.

Golfbil om du läser vad det handlar om kan du ge en bättre kommentar, det handlar om ett fysiskt ingrepp som minskar prostatans storlek utan att göra ett kirurgiskt ingrepp som medför betydande risker.

Knut den medicinen du fått heter finasterid i sverige och du kan läsa om den på fass. Har en stor kartong hemma avbröt behandlingen efter ett antal månader som gjorde att jag fick tillbaka min hårväxt.
Problemet är biverkningarna den stoppar testosteronet så man får en tillbakabildning av musklerna minskad behåring på kroppen naglarna blir mjuka och sköra.
Orken och glädjen i livet försvinner man blir trött och jag fick ökad värk i kroppen alla muskler värkte.
Det är ett betydande ingrepp i personligheten som kommer så sakta och nästan omärkligt. Sexlusten och möjligheten till detta blir utslagen på kort tid och inte alla skador som uppstår är reversibla vid avbruten medicinering.
PSA markören får ca: halverat värde så ett värde på 5 är i verkligheten 10.
PSA värdet verkar inte särskilt säkert man kan mycket väl ha cancer utan att det syns som ett högt värde själv hade jag 13,6 och efter ultraljud röntgen under sökning och biopsi har man inte hittat någon cancer.
I spanien röntgade man också när jag kom in för totalstopp och fick en kateter men hittade inget där heller.
Jag kommer att försöka få en tid för detta ingreppet jag har nu Alfuzosin som medicin vilket fungerar bra biverkningen är ju problem med ögonen vilket jag har fått ska till doktorn på torsdag.
De biverkningar man får av medicinerna är allvarliga och tjänar bara till att uppskjuta en kateterbehandling.
Problemet är att man kan bli så gammal och skör att en operation skulle medföra stora risker och då blir man för alltid låst till detta med alla problem det medför. Har sett det på väldigt nära håll och vill inte följa i min fars fotspår.
Jag har läst och studerat en hel del under årens lopp och vet vad som kommer att hända om jag inte gör något. Min urolog har ju nöjt sej med att övervaka det hela någon behandling annat än recept och kontroll har aldrig gjorts på 10år.
Jag skrev här eftersom jag vet att det är ett stort problem för de flesta som är 60år +.

Jag ska göra denna behandlingen den 11/5 i Kalmar. Det var kortast väntetid där. Kunde gjort här i Ängelholm men var lång väntetid här. Ingreppet tar ca 1 timme totalt. Själva behandlingen tar ca 15 min. Resten är förberedelse.
Jag återkommer efter att jag har gjort behandlingen.
Kostar som ett vanligt läkarbesök 200:-

Jag har varit i telefonkontakt med en trevlig och vänlig person som hjälpt mej att skapa en remiss som skickas till Örebro kostar som en vanlig patientavgft har 8mil dit vilket gör det enkelt att köra fram och tillbaka samma dag. Det ska komma ett svar därifrån inom 2-3veckor där jag kan få en tid.
Står hellre ut med en del kortvarigt lidande nu än ett långvarigt senare i livet, De problem jag haft nu av medicinerna ska bli skönt att slippa.
Likaså att med kort varsel leta upp en toalett vilket är svårt om man inte hela tiden är i närheten av husbilen.
De blodtryckfall jag haft av Alfusozin har varit otrevliga och förmodligen bidragit till att jag ramlat flera gånger, liksom min far gjorde. Den medicin jag fick i spanien var på halva styrkan och verkar fungera bättre. Har ett telefon nummer som jag inte såg på hemsidan och gjorde att jag kunde komma i direktkontakt med hjälpen. Kan dela med mej av det om man skickar ett meddelande.

Skriver detta ur minnet och några få anteckningar jag gjorde. Tråkigt ämne då det drabbar 6 av 10 män. För några år sedan var där en notis i Sydsvenskan om ett föredrag på Skånes universitetssjukhus i Lund, centralblocket, aulan i detta ämne. Då jag är i åldersgruppen så körde (ca 5 år sedan) jag dit och lyssnade på överläkaren Thomas Jiborn och professor och överläkare Anders Bjartell. Om man tjatar ihärdig på vårdcentralen så kan man få ett vanligt PSA prov (kostar cirka 50 spänn) som spretar och det blir vidare undersökning via olika kroppsöppningar och eller röntgen om det är över ett visst värde. Man pratade om något nytt PSA prov som en Svensk i USA utvecklat. Detta test är knivskarpt med rätt besked, inga vidare kontroller och undersökningar. Där är en hake, kostar cirka 2000-3000:- per patient. Konstigt att man fortfarande använder sig av PSA provningen, det är ju billigare. Men då värdena spretar så får patienten oro under tiden då man skall göra dom andra underökningarna och dom är dessutom inte gratis. Kass när det finns en annan metod som dessutom inte är ny. När jag söker nu så hittar jag detta som stämmer på beskrivningen som heter STHLM3-testet https://nyheter.ki.se/nytt-test-for-prostatacancer-kan-ersatta-psa

Denna text hjälper inte er som har diagnos men jag kanske når någon som vill testa sig.

Själv tillhör jag de som ändå är väldigt tacksam för PSA-prov.
Vid hälsoundersökning 45 år gammal togs PSA-prov. Detta påvisade ett förhöjt värde varvid vidare prover togs. Cancer konstaterades med påföljande operation.
Idag 9 år senare så är jag fortfarande frisk o i livet, vilket jag sannolikt inte varit utan PSA-prov.

Själv tillhör jag de som ändå är väldigt tacksam för PSA-prov.
Vid hälsoundersökning 45 år gammal togs PSA-prov. Detta påvisade ett förhöjt värde varvid vidare prover togs. Cancer konstaterades med påföljande operation.
Idag 9 år senare så är jag fortfarande frisk o i livet, vilket jag sannolikt inte varit utan PSA-prov.
Jag tror att många skulle klara sig från elakheter om man tog sig till vårdcentralen regelbundet och gjorde PSA tester efter man fyllt 45

Ja för att komma ifråga för behandling måste man ha blivit undersökt vilket är ganska självklart, min bror har ju haft höga värden men inga andra problem men konstaterades med prostatacancer. Ingen vidare behandling anses nödvändig i Visby där man byter hyrläkare som vi byter underkläder som det verkar.
Att man nöjer sig och inte går vidare är väl ganska konstigt.
Verkar som kroppen fungerar lite som en bil är man fösiktig kollar och åtgärdar det som går kan man klara sej länge men man ser många som kör på och inte bryr sej tills det inte går längre och då är det inte bara motorn utan växellådan och hela underredet är fullt av rost.

Det gjorde jag på Unilabs i Göteborg kostnadsfritt. Fick svar efter ca en månad att det inte fanns nåt oroväckande men en rekommendation att göra om provet om två år.

Senast ändrad:
Tänkte skriva lite som avslutning i denna tråden, har ju berört ämnet i min gamla husbilstråd.
Jag har alltså fått gjort behandlingen och har nu kateter. Har efter 3 dagar inga smärtor av ingreppet men har fått en del ont av själva katetern. Jag ser nu fram emot ett liv utan mediciner och att springa på toaletten ofta.
För den vinst jag kommer att göra har det varit värt det besvär som det varit.
Risken att bli ständig kateterbärare inom några år och den ständiga risken för stopp med åtföljande ambulanstransport till närmaste sjukhus är överhängande.
Jag vill inte ge andra råd i saker som jag inte är hundra på och som jag inte kunnat utvärdera än. Men jag tänker på vilka problem min far hade och det vill jag inte någon annan ska få.
Jag kan i alla fall rekommendera urologen i kalmar som är väldigt rutinerad och ger anvisningar hela tiden under konsultationen.

Det är dags att runda av tråden eftersom jag känner att jag har den information om coreterm som förmodligen det finns en del som efterfrågar.
Själva behandlingen är det inga större problem med även om den naturligtvis inte är trevlig.
Gjorde heller inte ont, det onda kom efteråt och berodde mest på att katetern gjorde ont.
Det var också den som gjorde att jag fick urinvägsinfektion som krävde en extra omgång antibiotika.
Det gjorde att jag fick väldigt ont vid vattenkastning vilket skedde ofta, förmodligen hade jag otur med detta.
Idag efter avslutad antibiotikabehandling och varit av med katetern flera veckor och kunnat sluta med alfusozin och tidigare finasterid två farliga mediciner med farliga biverkningar, så har livet börjat återvända på nytt.
Har endast varit en gång på toaletten på natten och kunnat sova ordentligt för första gången på många år.
Inte haft ont kunnat köra bil i timtal utan problem.
Egentligen känns det redan i detta tidiga skeendet i behandlingen att jag blivit förflyttad mellan 5 och 10 år tillbaka i tiden innan jag fick dessa problem.
Normalt tar läkningen 3 månader men kan ta 6 månader. Det är drygt 1,5 månader sedan jag gjorde behandlingen så kanske lite tidigt att dra slutsatser, förmodligen enligt doktorn kommer ytterligare förbättringar inträffa.
Nu är det ju så att jag läker betydligt fortare än de flesta och har så gjort hela livet, det kommer från mina föräldrar som hade den egenskapen. Så tre månader är nog det man bör räkna på.
Den stora frågan är om det var värt det och det var jag tveksam till när jag hade infektion och ont och inte orkade något, men nu i efterhand när den delen av livet har återvänt ångrar jag ingenting det var något man måste igenom och bättre nu än senare. Jag är mycket tacksam till Hasse K och hans trevliga och kompetenta tjejkompis Yvonne som jobbat i vården och hade erfarenhet och kunde tipsa om denna behandling.

Sen finns ju en annan behandling med laser som görs på sjukhus under narkos och utan kateter som jag från två bekanta fått omvittnat fungerat bra i deras fall.
Den långvariga effekten vet jag inte och borde vara många år och vilken av metoderna som är bäst vet jag inte men coreterm ingreppet som sådant skulle jag vilja säja är ganska lätt och ger i sig väldigt små risker jämfört med en riktig operation däremot kan nog läkningen efteråt vara mera bekymmersam.
Finns även studie på påverkan av prostatacancer i förlängningen där coreterm har betydligt lägre värden.
Förmodligen stryker även eventuella cancerceller med i behandlingen. Även detta vägde jag in i behandlingen.
En sak som jag också funderat på är ju enkelheten i det hela förutom ordinarie urologutrustning behövs bara en apparat som används för själva mikrovågorna och förmodligen ganska enkelt att köpa och använda.
Laserbehandling måste ju remitteras från urolog till sjukhus eftersom den förutom laserutrustning behöver en utrustning för att söva patienten och utbildad narkosläkare. Sen är det inte helt säkert att det inte blir kvarliggning till nästa dag och det kan säkert inträffa problem som behöver en större kapacitet än som finns hos en praktiserande urolog.
Mycket att tänka på men jag föredrar att göra läxan innan än efter så långt det går.
Just nu är det ögonoperation på G och jag har jobbat mycket med det och tagit en del beslut i saken grundat på ett antal timmars forskning.
Nu frågar sej en vän av ordning hur detta har med husbilar att göra?
Ganska enkelt egentligen alla som hamnat i en långdragen kö i timmar där man långsamt kör framåt med småstopp och inte kunnat gå på toaletten vet hur det är, är man två som kan bytas om går det ju bra speciellt med en integrerad bil men som ensam där man måste gå ut och runt bilen när det är trafikerat blir det mer än jobbigt. Sen hur många har bytt från en tvärbäddad bil till en långbäddad pga ständiga nattliga besök. Sen att leta tömningplatser är viktigt.
Många pratar inte om problemen men statistiken finns och mer än halva antalet husbilsåkare har detta problem i större eller mindre grad, många tiger men jag som inte skyr något är ensam biter gärna huvudet av skammen!

Har fått hjälp med att hitta denna metod att bli av med problemet att vakna flera gånger varje natt för toalettbesök och biverkningar av mediciner för att skjuta upp en adekvat behandling.
Min urolog har aldrig nämnt det trots att det varit på tapeten en gång per år i 10 års tid.
Han hade naturligtvis tjänat mindre pengar då...
Av egen erfarenhet vet jag att det inte fungerar, blev operation 2011, fick massor av olika tips om undermedel mot prostataproblem, min bror 10 år äldre köpte massor av olika medel, om det Du framhåller fanns med vet jag inte, Han avled 2012 av prostatacancer, Han vägrade operation av envishet.. jag är också envis men åt rätt håll.. så jag tog Kniven.
Men i dag 12 år efteråt hade jag nog valt strålning eftersom tekniken tagit väldigt långa steg under åren och många blir friska efter behandlingen.
Nu Hoppas jag Verkligen att Du Regelbundet 1 gång per år kallas för PSA provtagning hos Urologen för att så tidigt som möjligt upptäcka Eventuell Cancer.
:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen