• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Comfortmatic tillfällig felkod

Stefan A

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Finspång
Får felkod (gear unavailable check transmission) och motorn går ner i limpmod stannar och stänger av motorn provar att starta och allt fungerar.
vi har varit i Branäs och även uppe på Branäsberget som är väldigt kuperat och felet hände efter vi kommit ner med ganska mycket motorbroms då sista biten ner är väldigt brant, samma sak hände igen på väg mot Filipstad där det också är brant nedför. Men sen har det fungerat hela vägen hem, ska kolla lite bara det slutar regna.
 
Hoppas att det blir bra! Byter du den ena givaren eller båda? Om felmeddelandet sa ”växellägesgivare” låter det väl som att det är den för Gear selection som spökar och inte den för Gear engagement. Eller? Byter man en och det inte blir bättre kan man iofs byta den andra mot den först demonterade sedan. De är ju lika.

Lite bilder på länken nedan, jag har inte idenfierat vilken av dem som byts där. Alla detaljer i beskrivningen kanske inte gäller för din modell.

 
Senast ändrad:
Hoppas att det blir bra! Byter du den ena givaren eller båda? Om felmeddelandet sa ”växellägesgivare” låter det väl som att det är den för Gear selection som spökar och inte den för Gear engagement. Eller? Byter man en och det inte blir bättre kan man iofs byta den andra mot den först demonterade sedan. De är ju lika.

Lite bilder på länken nedan, jag har inte idenfierat vilken av dem som byts där. Alla detaljer i beskrivningen kanske inte gäller för din modell.

Beställt 2st chansar inte, inte så lätt att komma åt att se, den ena går att komma åt framifrån den andra underifrån tror jag det märks när jag plockat bort allt som är i vägen. 😁
 
Har bytt givare men felet kvarstår går ca 10 mil sen kommer felkoden, har varit hos Forsbergs i Linköping och bokat tid. Pratade med kundmottagaren som trodde det kan vara kopplingen eller närmare lamellen som är felet, är tydligen några plastbitar som går sönder och då känner inte roboten av läget på lamellen och det händer alltid vid motorbroms i autoläge kör jag manuellt så funkar det. Ska lämna husbilen den 7/5 så får vi domen. 😱
 
Har bytt givare men felet kvarstår går ca 10 mil sen kommer felkoden, har varit hos Forsbergs i Linköping och bokat tid. Pratade med kundmottagaren som trodde det kan vara kopplingen eller närmare lamellen som är felet, är tydligen några plastbitar som går sönder och då känner inte roboten av läget på lamellen och det händer alltid vid motorbroms i autoläge kör jag manuellt så funkar det. Ska lämna husbilen den 7/5 så får vi domen. 😱
Tråkigt! Plastdetaljerna som håller ryckdämparfjädrarna i lamellskivan har ställt till det för flera husbilsägare, fast de symptom du beskriver är lite olika de andra jag sett. Tror inte jag sett någon annan som skrivit att det bara påverkat autoläget och vid motorbroms.
Det verkar lite oklart vilka årsmodeller som är mest drabbade, och hur dagens Fiat original lamellskiva (LUK) är gjord. En del påstår att den inte har plastdetaljer, andra påstår att den fortfarande har det men av en bättre plastkvalitet. Jag har sett rapporter från en del drabbade som vägrat att låta installera originaldelar utan istället valt annat fabrikat, t.ex. Sachs eller den förstärkta (och dyrare) Sachs Performance.

Bild på lamellskiva med hela plastdetaljer:

1667839700551.png
 
Senast ändrad:
Tråkigt! Plastdetaljerna som håller ryckdämparfjädrarna i lamellskivan har ställt till det för flera husbilsägare, fast de symptom du beskriver är lite olika de andra jag sett. Tror inte jag sett någon annan som skrivit att det bara påverkat autoläget och vid motorbroms.
Det verkar lite oklart vilka årsmodeller som är mest drabbade, och hur dagens Fiat original lamellskiva (LUK) är gjord. En del påstår att den inte har plastdetaljer, andra påstår att den fortfarande har det men av en bättre plastkvalitet. Jag har sett rapporter från en del drabbade som vägrat att låta installera originaldelar utan istället valt annat fabrikat, t.ex. Sachs eller den förstärkta (och dyrare) Sachs Performance.

Bild på lamellskiva med hela plastdetaljer:

Visa bilaga 38210
Hon (ja det var en tjej verkade vara väldigt insatt i robotlådan) sa att det kan vara en styrventil men trodde mest på lamellen. Har hört väldigt mycket gott om just verkstan i Linköping det var Bossings tidigare.
Konstigt med ryckdämpare på lamellen när det är dubbelmassesvänghjul.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen