• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Comfortmatic tillfällig felkod

Stefan A

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Finspång
Får felkod (gear unavailable check transmission) och motorn går ner i limpmod stannar och stänger av motorn provar att starta och allt fungerar.
vi har varit i Branäs och även uppe på Branäsberget som är väldigt kuperat och felet hände efter vi kommit ner med ganska mycket motorbroms då sista biten ner är väldigt brant, samma sak hände igen på väg mot Filipstad där det också är brant nedför. Men sen har det fungerat hela vägen hem, ska kolla lite bara det slutar regna.
 
Det känns naturligtvis oroande när något sådant dyker upp! Meddelandet på instrumentpanelen är ganska allmänt och kan komma upp för flera olika fel. Har du möjlighet att kolla med felkodsläsare om det finns någon lagrad felkod i styrenheten?
Jag har en felkodsläsare men vet inte om den även tar växellådan har den här.

iCarsoft CR MAX​

Ska koppla upp mej senare och kolla.
 
Får felkod (gear unavailable check transmission) och motorn går ner i limpmod stannar och stänger av motorn provar att starta och allt fungerar.
vi har varit i Branäs och även uppe på Branäsberget som är väldigt kuperat och felet hände efter vi kommit ner med ganska mycket motorbroms då sista biten ner är väldigt brant, samma sak hände igen på väg mot Filipstad där det också är brant nedför. Men sen har det fungerat hela vägen hem, ska kolla lite bara det slutar regna.
Felet beror på dålig förbränning av dieselbränslet. Det finns en kännare som jag inte kommer ihåg namnet på som analyserar avgaserna. Jag drabbades av samma fel, bytte bränsle till Preem, därefter inget problem!
 
Samma felkod som sist, felkod P1741-1C växellägesgivare-kretsspänning utanför räckvidd. Hittade på Agustingroup och dom har på lager så ska beställa därifrån och dom var billigast dessutom.
Har du kollat om det är smuts, glapp eller fukt i kontakten till givaren.
Kolla gärna även kablarna, testa att skaka på dom.
 
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen