• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

CO2 eller koldioxid

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har det månntro blivit en tävling om vem som är miljövänligast bland folket och länderna?

Jag har lite svårt att förstå att skoteråkaren i Pajala ska sluta åka skoter för att vi har skitig luft i Sthlm.
Jag har lite svårt att förstå att jag borde använda kondom för att grannen har 7 barn, barn är miljöbovar.
Jag har lite svårt att förstå hur miljöpartiets språkrör kunde köra sitt skepp på oskattad villaolja.
Jag har lite svårt att förstå hur det förra språkröret innan dess kunde bo i Finland men jobba i Sverige genom att flygpendlade dagligen.
Jag har lite svårt att förstå att ytterligare ett annat språkrör körde en pickup med V8 i.
Jag har lite svårt att förstå att man leker miljömupp samtidigt som man har husbil, bil och motorcyklar.
Jag har lite svårt att förstå dom som låssas vara miljövänligast för att sen kunna skita ner mer än oss andra.
Inte ens plastpåseskatten var miljövänlig, för då köpte folket den o-miljövänliga tygpåsen.

Men en ny form av obotliga smittkoppor kanske jorden skulle må bra av eller att solen gör männen sterila.

Min kusin svamlar alltid om miljövänligast, tror han bara har en jobbig dotter. Han cyklade till jobbet från bostaden för att det var så nära, sålde bostaden för att flytta ut på landet och odla miljövänligt och nu pendlar han varje dag med sin skitig bil och värmer huset med direktverkande elelement, för att hålla ner värmekostnaderna så eldar han allt som brinner i braskaminen. Miljömupp :ROFLMAO:
Den dagen man släpper kollektivtrafiken gratis så börjar jag tro att man på riktigt vill göra något för miljön, tills dess så låter jag folk svamla på och så lyssnar jag med ett öra medans jag lever livet.

Jag lever bara en gång och jag har närmare slutet än då jag föddes, känner ingen miljöskam och kommer leva som jag alltid gjort.
Vårt hus från mitten av 60-talet lämnar mindre klimatavtryck än nästan ALLA andra villor i Sverige, värmeförbrukning inkl varmvattnet 21kWh/m2/år, hushållsel tillkommer med 4207 kWh/år. Har iofs bara räknat på kronor och ören för att få behagliga uppvärmningskostnader från min egen plånbok, har struntat i miljöaspekterna.
Har heller inga solceller som är byggda av energikrävande skitig kolkraft i kina för att jag sen ska låssas vara miljövänlig här i Sverige.;) Fast jag skulle vilja ha några paneler så man klarar sommarförbrukningen som ett gör det själv jobb, fast innan jag har dessa så kan jag skylla på att inga skitiga solceller kommer komma upp på mitt hus samtidigt som jag skriker ut att jag är MILJÖVÄNLIGAST. :ROFLMAO:

Det sägs så men enligt min mening har man gått från förbud till att tolerera i begränsad omfattning. Han behöver nog peka med hela handen när han förklarar för personalen att budskapet måste ut till församlingen. Enbart Nigeria (213 milj. 2021) beräknas ha en årlig befolkningstillväxt på 2,4% vilket ger ytterligare 5 milj. per år som ska ha sin berättigade del av klotets resurser. Håller den trenden i sig så är dom mer än dubbelt så många om 50 år. Sen tillkommer alla andra regioner med befolkningstillväxt. FN beräknar att vi skall vara ytterligare 1,7 miljarder om 30 år och alla vill ha tillgång till mat och vatten. Transporter och värme när det är kallt och kyla när det är varmt och allt kräver energi. Vad jag förstår betyder det att alla energislag utan undantag måste utnyttjas till 100%. Dyster framtid för klotet och i slutändan för oss.
Men on han i Rom pekar med hela handen mot Nigeria som har 50% muslimsk befolkning så hjälper väl inte det mycket. Resten kristna, hur många katoliker vet jag inte

Vi bestämde oss för att bara ha en bil (inte minst ur ekonomi eller miljösynpunkt) så vi sålde vår så älskade snåla, 2 år gamla och relativt "billiga" Golf (diesel). Då hade vi bara en 6m plåtis att färdas med, vilket gick hur bra som helst tills.... ...tills vi kom hem från Spanien och dieseln plötsligt kostade närapå 28:-/liter. Det var droppen så vi köpte en liten bil, en Aygo med 3 cylindrar som drar lika "lite" som vår gamla golf fast numera 95 oktanigt. Nu kör vi en mil för 10:- istället för 26:- (SÅIFA's dagspris). Att åka kommunalt buss/spårvagn inom staden kostar 35:- (70:- t.o.r.) så tänk er själva hur politiken har fungerat i praktiken för oss, ett par "medelsvensons", numera pensionärer!
Vi tvingas alltså äga (ur ekonomisynpunkt) ytterligare en bil om vi ska fortsätta leva och förflytta oss i och runt staden. Dessutom tvingas vi betala s.k. "trängselskatt", en kostnad i syfte att våra kranskommuners boende ska kunna arbeta i staden (dock inte beskattas) och färdas genom en fantasi-tunnel-bygge. Ibland är politiken helt obegriplig, eller har jag helt fel...?

Men on han i Rom pekar med hela handen mot Nigeria som har 50% muslimsk befolkning så hjälper väl inte det mycket. Resten kristna, hur många katoliker vet jag inte
Som jag skrev tidigare "snubben i Rom och andra av hans sort" I det här fallet spelar det ingen roll om dom har strut eller karott på huvudet. Oavsett vilken makt man tillber så blir ju resultatet för individen detsamma.

När vi ändå är inne på religionens negativa verkan så kan man ju titta på vad som står i bibeln om miljön i forntiden. Där framkommer det att det inte var så kallt utan hela jorden var ganska tempererad, det har förklarats med syndafloden där vattnet som fanns i en eller annan form regnade ner.
Det som kan bevisa det är att man hittar växtätare som inte normalt kan leva i kalla trakter, man ska ha hittat växter i magen som skulle tyda på ett helt annat klimat. Man hittar fortfarande lämningar i Sibirien.
Det kan vara hur som helst med det men faktum kvarstår att klimatet har ändrat sig väldigt mycket över tid även innan det fanns människor. Det som hänt är väl snarast att man tar fram gammal co2 från olja.
Själv är jag snarast glad åt att vi får varmare väder men det kommer inte hända eftersom solen styr det mesta som händer med vädret. Om nu det tar väldigt många år innan co2 försvinner från atmosfären så kan man inte göra mycket åt det under livstiden så varför ska jag bry mej?
Redan på 60-talet skrev professor Georg Borgström om överbefolkningen inte många gjorde något åt det utom Kina. Jag tycker att alla klimataktivisterna skulle sterilisera sej så att de aktivt gör något vettigt.

Ja du Bengtic.. i #14 finns tre länkar. De kan man börja med. Då har man lite på fötterna. Efter det finns en hel del annat att sätta sig in i.
Nu är det inte så att klimat och temperatur på jordklotet under årmiljonerna och årmiljarderna ändrat sig lite hit o dit utan någon egentlig orsak.
Detta har styrts och påverkats av saker som går att förklara. Halten av co2 är bara en av dessa. Läs de tre länkarna. # 14.
Javisst är klimat och temperatur beroende av solen. Men de längre variationerna beror inte i första hand på solen, utan på att jordens omloppsbana kring solen varierar. ( samt på faktorer på jordklotet).

Från ett glödande jordklot bör det rimligtvis gå mot ett på sikt avsvalnande.
Så det finns knappast någon inbyggd mekanism som på sikt..jämnar ut, slätar till och återställer någon " sorts naturlig " genomsnittstemperatur

Senast ändrad:
Att det fortfarande är varmt inne i jorden beror väl på att det pågår någon slags förbränningsprocess. Jorden har under åren växlat den magnetiska polen enligt geologerna så inuti jorden är det varmt och flytande.
Det känns ju lite mer farligt än en ökad co2 halt, själv har jag i många år varit rädd för att syret i luften skulle minska. Vi gör av med enorma mängder syre vid all förbränning och skogsbränder. Jag vet att mycket syre bildas i havet och i skogarna vilket i rask takt förstörs, Kanske det ändå är där man borde sätta in sina åtgärder och inte stirra sej blind på en enda gas som deltar i kretsloppet. Ett tag var det freon och hålet i atmosfären där har inte massmedia sagt ett ord på åratal. Verkar som miljön är som modet ska man klippa sej kort eller ska man ha skägg vilken färg är inne i år.

Den mest effektive fangst av CO2 skjer i skogene om dagen, alle planter og trær henter carbon ut av luften og gir fra seg oksygen i fotosyntesen. Den langsiktige løsningen er å la skogen leve - spesielt i tropisk og subtropisk områder hvor det er plantevekst året rundt.

Det verkar som att syret räcker under vår livstid... fast jag håller delvis med dig... om jag försöker springa lite.. så känns det väldigt snabbt som att syret tar slut! Konstigt!

Att det fortfarande är varmt inne i jorden beror väl på att det pågår någon slags förbränningsprocess. Jorden har under åren växlat den magnetiska polen enligt geologerna så inuti jorden är det varmt och flytande.
Det känns ju lite mer farligt än en ökad co2 halt, själv har jag i många år varit rädd för att syret i luften skulle minska. Vi gör av med enorma mängder syre vid all förbränning och skogsbränder. Jag vet att mycket syre bildas i havet och i skogarna vilket i rask takt förstörs, Kanske det ändå är där man borde sätta in sina åtgärder och inte stirra sej blind på en enda gas som deltar i kretsloppet. Ett tag var det freon och hålet i atmosfären där har inte massmedia sagt ett ord på åratal. Verkar som miljön är som modet ska man klippa sej kort eller ska man ha skägg vilken färg är inne i år.
Freonproblemet är till stor del åtgärdat så därför hör vi mindre om ozonhålet nu. Liksom om svavel- och blyutsläpp, åtminstone i Europa Har nog inte med något ”mode” att göra att andra utmaningar hamnat i fokus nu. Även om media (eller vi) gärna fastnar på ett miljöproblem (ett krig, en katastrof , en samhällsfråga) i taget och resten hamnar lite i skymundan.

Man kan alltid börja med små steg i sin närmaste omgivning:

5 växter som ger dig bättre inomhusluft
  1. Svärmorstunga. En mer idealisk och lättskött inomhusväxt får man leta efter. ...
  2. Gullranka. Gullrankan, med sina hjärtformade blad i grönt och gult, är en lättskött växt som tar upp föroreningar och renar luften i hemmet.
  3. Murgröna. ...
  4. Fredskalla. ...
  5. Ampellilja.
Svärmorstunga (vår favorit som HB åkare)
Den suger upp koldioxid i rummet och släpper ut syre om natten. Detta hjälper dig att sova bättre och vakna med mer energi. Även denna växt står högst upp på NASA:s rekommendationer då den renar formaldehyd, bensen, trikloretylen, xylen och toulen.

Man kan alltid börja med små steg i sin närmaste omgivning:

5 växter som ger dig bättre inomhusluft
  1. Svärmorstunga. En mer idealisk och lättskött inomhusväxt får man leta efter. ...
  2. Gullranka. Gullrankan, med sina hjärtformade blad i grönt och gult, är en lättskött växt som tar upp föroreningar och renar luften i hemmet.
  3. Murgröna. ...
  4. Fredskalla. ...
  5. Ampellilja.
Svärmorstunga (vår favorit som HB åkare)
Den suger upp koldioxid i rummet och släpper ut syre om natten. Detta hjälper dig att sova bättre och vakna med mer energi. Även denna växt står högst upp på NASA:s rekommendationer då den renar formaldehyd, bensen, trikloretylen, xylen och toulen.
Jag har en stor svärmorstunga som jag har lyckats hålla i liv riktigt länge.
Den kom in i mitt hem redan 1980, fick den efter min mormor.
Murgröna har jag på balkongen.
Ampellilja har jag också haft i många år.

Någon nytta gör de säkert när man bor i närheten av Sveriges mest trafikerade väg. Essingeleden i Stockholm.

Sen kan jag hålla med dig om inlägget med att behöva ha två bilar.
Bor man innanför trängselskattens zoner är man i princip en kommunfånge om man ska någonstans.

Jag har också en del tung trafik, ute har jag ett antal thuja, inne har jag en dracena tror jag den är rätt gammal har fått kapa bort nästan en meter flera gånger den är nästan 2 meter nu tar plats i vardagsrummet.
Har en benjaminfikus med tre stora grenar ca 180cm som jag ska ta in, har haft den ute i sommar där den tagit ordentligt fart. Sen har jag en släkting till svärmor som har lite olikfärgade blad köpte på loppis några veckor sen är mer än dubbelt så stor. Jag vet inte om jag har gröna fingrar men jag varken vattnar eller ger näring men ändå växer allt.
Man vill ju ha lite grön hemmiljö blir så sterilt annars, Tyvärr har jag fått grannar som tycker allt ska vara sterilt alla växter i krukor inte planterade häcken ska vara låg men jag vill ha den så hög att jag slipper se dom, de gillar staket och klipper den lilla plätten tills jorden syns. Allt ska vara helt sterilt.
De ska plantera en häck av thuja vid rv 51 med mycket tung trafik ett par meter från en tänkt häck, gissa om det saltas där? Thuja tål inte salt och det kan vara väldigt torrt där om sommaren. Blir intressant att se häcken dö och de börjar byta plantor.
Jag har fullständigt avskrivit problemet med co2 för egen del, Putin galningen spär på co2 något fruktansvärt mycket, det bor mycket mindre antal människor i Ryssland än man kan tro men de som finns skitar ner något enormt och de är inte mycket för att städa och hålla rent i miljön av det jag sett men det är gammal information det är säkert värre nu när de har en idiot till diktator i styret, som vill bli världs härskare. Det han åstadkommer kan vara ett sammanbrott där man ånyo delar upp Ryssland i mindre länder, skulle förvåna mej om inte Kina är med och tar en munsbit.

Detta med växters luftrenande effekt på luftföroreningar är ju känt sedan länge och används också i marknadsföringen från branschen. Men för några år sedan såddes det lite tvivel om hur stor den nyttan egentligen är.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen