• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Chassi for el-husbil?

Iveco eDaily serien er lansert og leveres med 4 forskjellige batteripakker.

Har ennå ikke sett tegningene med målsettinger av chassi, men det skulle ikke være vanskelig å passe inn for de som bygger på Daily fra før da rammen er den samme og ingen deler av drivverk rekker over rammen. Batteriene (opptil 3 stk 37kWh) er i rammen. Rekkevidde 400 km med 3 batterier, totalvekt varianter opp til 7,2 tonn. Variant på 4,25 tonn for B klasse kjørkort :D

Etter finlesning ser en at Iveco har en chassi variant spesial laget for påbyggere! Lading til 80% kan skje på 1,5 timer med største batteripakke, de to mindre på en time da et batteri alene kun klarer halve strømmen av 2 eller 3 batterier.
 
Senast ändrad:
(där man få plats med en lastbil)
En klasse mindre enn husbil på MAN chassi. Ladekoblingene sitter midt i nesen på biler med orginal nese. Kan lades fra de fleste alternativer, men CCS hurtigladning på opp til 40kW med ett batteri og 80kW for de med 2 eller 3 batterier. Oppgrasdering fra ett batteri til 2 eller 3 kan skje når som helst. Men selv en vanlig stolpekontakt på en camping kan benyttes i følge teknisk spec.
 
Men selv en vanlig stolpekontakt på en camping kan benyttes i følge teknisk spec.
Det har kommit upp förbutskyltar på campingar i Sverige mot laddning av bilar.
Nu börjar elbilar med husvagn komma in på campingar.

Med plats för lastbilar menar jag på längd, bredd och höjd.
En husbil på 7,5 ton är lika stor som en mindre lastbil, man får inte plats på en personbilsladdstation.
 
Jag antar att man tar betalt med fast taxa på campingen och när det kommer en elbil så plockar man ut betydligt mer, ska man stävja det måste man sätta upp elmätare på varje uttag och det blir dyrt. Tanken är ju att man ska tjäna pengar på elstolparna och säkert är inte huvudmatningen dimensionerad för elbilsladdning.
Det man undrar är om det verkligen finns en marknad för elhusbilar, i europa är nog den marknaden ganska död nu den stora vinsten skulle ju vara att det var nästan gratis att köra.
Så har det inte blivit, det är något av en anakronism det att husbilslivet handlar ju mycket om frihet, sen ska man betala en massa extra för en bil som begränsar friheten till att gälla de ställen som har ett väl utbyggt laddsystem och som tvingar en att tillbringa tid i väntan på laddning. Att sen betala ett elpris som kanske närmar sig eller t.o.m. överstiger bränslepriserna som grädde på moset tror jag få har lust med.
Jo motorn går ju tyst och fint men när man kör en modern bil hör man knappast motorn på landsvägen det är vindbrus och däcksljud som låter. Med automatlåda blir inte skillnaden stor.
Antar att man behöver gasol för matlagning och dieselvärmare, så man kan inte komma ifrån beroendet av bränsle. Ett annat problem som jag ser är att det är mycket ny teknik som säkert har en inlärningströskel och väldigt många som har husbil är äldre som tycker det är jobbigt med all teknik.
Att sen få hjälp med elhusbilen om det blir problem är förmodligen inte lätt och reservdelar ska förmodligen skickas långt ifrån. En fördel med en elhusbil vore ju om man kunde integrera solpaneler i taket som kunde ladda körbatteriet det skulle ju bli ett tillskott och om man tidvis bara kör kortare turer på helgerna så kan man säkert klara sej ett tag.
Såg på textv idag att ägarna till ägarna av våra kärnkraftverk ska sälja dom till tyskland ? Trodde faktiskt staten ägde det mesta för det var väl så att vi det svenska folket fick vara med betala när de byggde dom, sen subventionerade staten elen från kärnkraftverken för de lönade sej dåligt jämfört med vattenkraften staten och det var ju vi så vi fick ju betala för elen en gång till fast inte på samma räkning. Företagen fick ju billigare el så vi var ju med och betalade det med. Kanhända har jag fattat det hela fel?
 
El husbilar kommer!

EU har beslutat att inga bensin och dieselbilar får säljas efter 1 / 1 2035.

Jag hoppas på en plåtis. Det finns idag sk hantverksbilar som drivs på el.

Dessa kan inredas. Visserligen med endast 200 till 300 km räckvidd. Funkar nog söderöver även på vintern men besvärligt i norra Norrland i Sverige med flera länder.
 
El husbilar kommer!

EU har beslutat att inga bensin och dieselbilar får säljas efter 1 / 1 2035.

Jag hoppas på en plåtis. Det finns idag sk hantverksbilar som drivs på el.

Dessa kan inredas. Visserligen med endast 200 till 300 km räckvidd. Funkar nog söderöver även på vintern men besvärligt i norra Norrland i Sverige med flera länder.
Det beslutet gäller "bara" personbilar.
Lastbilar, bussar, husbilar osv över 3,5t finns inget beslut på ännu.
Jag läste att det beslutet kommer men troligen mellan fem och tio år senare.

Nackdelen med eldriven husbil är ju vikten kontra räckvidd.
Vi hade en el-caddy på jobbet men den såldes efter 6mån för den klarade knappt hälften (7mil) av uppgiven räckvidd på vintern och den gick aldrig maxlastad.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen