• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

CaravanClubs SuperHusbilsförsäkring, bondfångeri eller vad?

Kjell Andersson

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Landskrona
Klantade mig rejält den 17 juli. Råkade köra sönder taklucka och delvis markis under/mot ett snedtak. Mitt eget fel, slog troligen slint i skallen och jag tog fel på höjd och bredd.

Efter en sömnlös och ångerfull natt kontakta jag CC SuperHusbilsförsäkring och förklarar mitt missöde. De svarar med, det kan hända vem som helst. Frågar om detta går på glasdelen, får svar det blir på vagnskadedelen där jag trodde självrisken var 3000 kr. Fick skadenummer och att jag kunde vända mig till verkstan i Kylinge, vilket jag ville. Ringde sedan Kylinge och fick komma dit för koll av skadorna den 20nde. Inga problem, återkom 1 aug så skulle detta fixas. 21ste ringde jag CC igen och sa jag fått tid morgonen den 1 aug. Fick också veta jag bara ska betala självrisken 3500 kr till verkstan när jobbet är o.

Som överenskommet blev skadorna avhjälpta på måndag förmiddag och självrisken 3500 kr betalades.

Några timmar efter hemkomst ringde Kylinge till mig och sa jag skulle betala ytterligare en självrisk för höjdledsskada på 4830 kr. Besked de fått från WaterCircle, konstigt de hade ju till mig sagt vagnskadedelens självrisk 3500 kr skulle stå för detta. Måste vara ett missförstånd, lovade ringa W.C. och reda ut detta och sedan återkomma.

Nu börjar h*****et!
Ringde skadeavdelningen och blev kopplad till en Viktor Martinsson som inte hade några åsikter eller svar på mina synpunkter, skulle dock prata med sin chef Katarina Boihjort som jag ej fick tala med. Fick dock veta jag fått mail från W.C. där det hänvisas till fullständiga villkor C13.4 om höjdledsskada. Kollade sedan detta och mailet var skickat av en Christer Lindvall någon minut innan kl 15, alltså flera timmar efter jag betalat överenskommen självrisk. I samband med tecknandet av CC SuperHusbilsförsäkring fick jag inte några fullständiga villkor, bara förenklade där det inte står något om höjdledsskada. Jag ville också få ut och ta del av de inspelningar av mina samtal tidigare där vi varit överens om, det är 3500 kr som jag ska betala. Martinsson lovade återkomma senare, uppfattade honom som ganska nonschalant.

Hittade annat bolag för ett tag sedan och sa då upp denna försäkring till förfallodag den 1 sept. Kanske har min uppsägning av W.Circles och CaravanClubs SuperHusbilsförsäkring från den 1 sep med beteendet från W.C. att göra, misstänker starkt detta.

Martinsson återkom redan den 3 aug, hade då talat med sin chef. Tillgång till samtalsinspelningar får jag inte. Katarina Boihjort har lyssnat på inspelningarna och där sägs inget om självrisken 3500 kr, enligt Martinsson. Jag påstår detta är ren och skär lögn, i så fall är inspelningarna redigerade eller raderade. Blev uppmanad överklaga men orkar inte detta för ca. 5000 kr vilket jag tror W.C. förstår och räknar med. Kommer dock på alla vis jag kan varna andra för WaterCircle och CaravanClubs SuperHusbilsförsäkring.

Vänligen Kjell Andersson

PS). Vill också meddela "höjdledsskadans" självrisk 4830 kr är nu betald till Kylinge Bil. Ds.)
 
Detta med höjdledsskada framgår tydligt i klartext i de fullständiga villkoren jag fick med mitt försäkringsbesked 5e oktober 2021.

"B4.1 Självrisken är 1/10 av prisbasbeloppet:
• om föraren kört bilen utan giltigt körkort,
• om läraren/eleven vid övningskörning inte uppfyllt de regler som gäller för övningskörning,
• om fordonet var belagd med körförbud,
• om fordonet var avställt i Vägtrafikregistret, 9
• om föraren enligt strafföreläggande eller dom som vunnit laga kraft gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri,
• om föraren enligt strafföreläggande eller dom som vunnit laga kraft orsakat skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet eller
• om föraren var under 25 år vid skadetillfället och du har uppgivit att fordonet inte ska användas av förare under 25 år.
• vid skada som uppstått genom kollision i höjdled.
 
Detta med höjdledsskada framgår tydligt i klartext i de fullständiga villkoren jag fick med mitt försäkringsbesked 5e oktober 2021.

"B4.1 Självrisken är 1/10 av prisbasbeloppet:
• om föraren kört bilen utan giltigt körkort,
• om läraren/eleven vid övningskörning inte uppfyllt de regler som gäller för övningskörning,
• om fordonet var belagd med körförbud,
• om fordonet var avställt i Vägtrafikregistret, 9
• om föraren enligt strafföreläggande eller dom som vunnit laga kraft gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri,
• om föraren enligt strafföreläggande eller dom som vunnit laga kraft orsakat skadan med uppsåt eller genom grov vårdslöshet eller
• om föraren var under 25 år vid skadetillfället och du har uppgivit att fordonet inte ska användas av förare under 25 år.
• vid skada som uppstått genom kollision i höjdled.

Särskilt tydligt är det ju inte om man betänker att bilar inte är tvådimensionella. Bolaget kan i princip alltid hävda att det var "kollision i höjdled". Vad gäller om jag t ex kör in i en nedfälld bakgavelslift, eller en gren som kommer från sidan osv? Var går gränsen för höjd, 1,2 meter, 2 meter, 3 meter? Men det kanske finns exemplifierande text någon annanstans. (Inte en direkt fråga till dig Michael, mer för att ta diskussionen vidare).

Avvikelse från tråden
Sen kanske det framgår tidigare i paragrafen men denna meningen:
• om föraren enligt strafföreläggande eller dom som vunnit laga kraft gjort sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri,
kan man tolka som att den gäller även om rattfylleriet ägde rum långt tidigare (tio år t ex), det kopplas inte ihop med den aktuella skadan.

Jag är inte jätteimponerad av skrivningarna i paragrafen =)
 
Har råkat ut för samma sak, crashade en plastbula/-komponent när jag prickade vindskivan på en farstukvist.
Min självrisk var 6000, jag fick betala 10700 kr eftersom det var en skada i höjdled - När jag frågade försäkringsbolaget fick jag beskedet: "Skada i höjdled, det står i det finstilta i försäkringsvillkoren".
Caravan Club Super-husbil / Water Circle.

Som du, jag sade omedelbart upp försäkringen och gick tillbaka till LF Skåne.
 
Har råkat ut för samma sak, crashade en plastbula/-komponent när jag prickade vindskivan på en farstukvist.
Min självrisk var 6000, jag fick betala 10700 kr eftersom det var en skada i höjdled - När jag frågade försäkringsbolaget fick jag beskedet: "Skada i höjdled, det står i det finstilta i försäkringsvillkoren".
Caravan Club Super-husbil / Water Circle.

Som du, jag sade omedelbart upp försäkringen och gick tillbaka till LF Skåne.
Tolkar det som det är en orsak till förhöjd självrisk som Water Circle är rätt ensamma att ha, eller…. ? Skulle tro att du kollade det hos LF.

Tommy
 
Du fick alltså betala två självrisker för en skada, markisen på vagnskadan och takluckan på höjddelen och det var vid ett skadetillfälle? 3000 för sido skadan och 1/10 basbelopp för höjdskadan! Tar WC ut separat självrisk för glasskadan också om rutan går sönder i samband med krock?
Hade det stått förhöjd självrisk så kanske men enligt #3 står det ju "självrisken är".
Hälsningar
Peter
 
Du fick alltså betala två självrisker för en skada, markisen på vagnskadan och takluckan på höjddelen och det var vid ett skadetillfälle? 3000 för sido skadan och 1/10 basbelopp för höjdskadan! Tar WC ut separat självrisk för glasskadan också om rutan går sönder i samband med krock?
Hade det stått förhöjd självrisk så kanske men enligt #3 står det ju "självrisken är".
Hälsningar
Peter
Markisen ligger på taket nästan samma höjd som taklucka. Totala självrisken jag betalt är en tiondels basbelopp. Förhandsbesked från W.C. var jag skulle betala 3500 i självrisk vilket sedan höjdes med 4830 kr.
 
Anmäl CC/WC till ARN, det gjorde jag när de vägrade stå för rep. av Robotlådan när den slutade fungera p.g.a kärvande Splains/överföringen mellan motor koppling, de var otillräckligt infettade från fab. och kärvade när de blev heta eftersom metall utvidgar sig när den blir het!
CC/WC gav klartecken först, ändrade sig och påstod att kopplingen/lamellerna var utslitna, jag hade som förare slirat på kopplingen… enligt deras ”expert”! Inte dåligt gjort då det inte finns kopplingspedal‼️
Verkstaden skickade bilder på Splains och lameller och intygade att de var som nya, men ”experterna” som inte ens sett det i verkligheten påstod då att det fanns en varningslampa som lyst och varnat för lamellerna/kopplingen!
Varken Verkstaden eller Sv. Fiat visste något om någon varningslampa..
Tog också kontakt med försäkringsansvarige hos CC i Örebro, Ingen support från den klubben inte, försökte ringa senare men då hade denne ansvarige blockat mitt besvärliga tel. nr! Ringde från min Sambos tel. fick svar men fortfarande totalt ointresse! Efteråt var hennes nr också blockat!
Alltså anmälan lämnades in med kopia till CC/WC, fick mail från skadechefen Boihjort att det var inte mödan värt för våra ”experter” kunde motorer.. nu var det ingen motorskada förstås…!?!
Från ARN fick vi mail om att handläggningen skulle ta tid p.g.a ”pandemin”! Tog 9 månader innan svaret kom!
Var spännande att öppna Kuveret.. vad blev resultatet?
Vi fick Rätt mot CC/WC!
Och pengarna tillbaka drygt 18000:-

Lönar sig att anmäla trilskande företag oavsett vilka, detta var faktiskt 2:a gången vi fick Rätt hos ARN, 1:a var emot en Husbilsfirma i Luleå som lovat Pilotstolar med luftfjädring i den Dethleffs H6840 vi beställt på Nolia i Piteå år 2000, men inte kunnat leverera trots de fanns i tillbehörslistan, fick tillbaka 12000:- då!
 
Markisen ligger på taket nästan samma höjd som taklucka. Totala självrisken jag betalt är en tiondels basbelopp. Förhandsbesked från W.C. var jag skulle betala 3500 i självrisk vilket sedan höjdes med 4830 kr.
Ja då är det bara att beklaga att du inte läst villkoren som ju ofta benäms som det "finstilta". Det var din skrivning "ytterligare en självrisk" som förvillade mig.
Man kan nog tycka vad man vill om detta men självrisken är ju ändå förhållandevis låg för en höjdskada som ju kan bli oerhört kostsam om oturen är framme. Men om nu WC och kanske andra bolag vill använda detta för som påtryckning för att vi skall vara extra aktsamma så borde de även vara extra tydliga och ha med det i de förenklade villkoren.
Hälsningar
Peter
 
Får inte riktigt ihop dom olika uppgifterna men om jag har fattat det rätt fick du en förhöjd självrisk på 4830 kr istället för ordinarie självrisk på 3500 en skillnad på 1330 kr. Sedan kan man ju fundera på varför det skall kosta mera att missa höjden än längden på ekipaget.
 
Tja.. beror på hur regeln är skriven.går den att missförstå, är den inlagd så den är lätt att missa…
Kostar inget att anmäla men mycket att vinna
Är det normal juridiskt arbetssätt, ”går den att missförstå”! Med god vilja går allt missförstå!
Inlagd så den går att missa! Det gör väl det mesta i det finstilta.
Men okey, det är faktiskt kostnadsfritt med an anmälan.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen