• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Campingbranschen redovisar nya rekordsiffror, men…

73C5914F-5AA1-4C94-84BC-8EA6A86F28E6.jpeg

Tillväxtverket / SCB har presenterat sin preliminära statistik för antalet gästnätter och omsättning för Sveriges Campingplatser i juli Och perioden januari - Juli 2022.​

Antalet gästnätter på Sveriges campingplatser i juli ökade med 9 procent till drygt 6 miljoner jämfört med 2021. Logiintäkterna uppgick under samma period till 913 miljoner kronor, en ökning med 14 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Andelen internationella gäster uppgick till 29 procent.

Under perioden januari till och med juli 2022 uppgick antalet gästnätter på Sveriges campingplatser till 11,3 miljoner. Det är en ökning med 12 procent. Logiintäkterna ökade samtidigt med 18,9 procent till 1,7 miljarder SEK.
Källa: Tillväxtverket/SCB

-Vår bransch har haft många år av rekordtillväxt och med det ökade internationella resandet finns det nu goda chanser att överträffa rekordnivån från 2019 och nå över 17 miljoner gästnätter. Att den norska marknaden är tillbaka på samma nivå som innan pandemin är glädjande och oerhört viktigt för många svenska destinationer, säger Peter Jansson SCR’s tf vd.

Under juli valde 44 procent av alla internationella turister i Sverige att bo på campingplats. Totalt har de internationella gästnätterna ökat med 286 procent under året och närmar sig nu nivåerna före pandemin. Den största ökningen kommer från Norge som också är Sveriges viktigaste utlandsmarknad.

Allt fler turister väljer Sverige på semestern och nu investerar branschen för framtiden. En nyligen genomförd undersökning visar att SCR Svensk Campings medlemsföretag planerar för stora investeringar de kommande åren. Utökad boendekapacitet, nya servicebyggnader och ett större aktivitetsutbud är de områden som prioriteras högst.

Totalt erbjuder de cirka 310 anläggningarna 7 000 stugor och 50 000 campingtomter.
-Investeringsviljan är fortsatt hög inom SCR. Med fler gäster och inte minst nya gäster höjs kraven och vi ser hur branschen nu investerar för att kunna erbjuda ännu bättre semesterupplevelser för både svenska och internationella målgrupper, säger Peter Jansson.
Källa: SCR

First Camp redovisar fortsatta rekordsiffror i augusti.​

First Camp Group, Skandinaviens största campingkedja, har tidigare rapporterat om en rekordstark omsättning i juli. Även i augusti slog campingkedjan nytt rekord. Gruppens totala omsättning blev 170 MSEK, en ökning proforma (exklusive förvärvseffekter) med 7 procent mot augusti 2021 och med 27 procent mot 2019. Den totala omsättningsökningen inklusive förvärvseffekter mot augusti 2021 blev hela 43 procent.

”Vi hade en stark intäktsökning i juli, och ännu starkare i augusti sett till procentuell skillnad mot det senaste normalåret 2019. Väldigt roligt att vi presterar så bra under årets två allra viktigaste månader. Hela marknaden har gått starkt tack vare återkomsten av utländska gäster men också för att Covid-19-pandemin inneburit att intresset för camping har ökat generellt. Dessutom ser vi att våra stora produktsatsningar och andra investeringar ger bra effekt”, säger First Camps VD Johan Söör och fortsätter:

”Parallellt med att driva organisk tillväxt fortsätter vi vår ambitiösa tillväxtagenda genom förvärv, och har spännande planer framöver i flera länder. Omsättningen på nyförvärvade destinationer accelereras när de integreras på vår firstcamp.se som är den största bokningskanalen i Skandinavien för camping och stugboende”.

Allra högst procentuell ökning mot augusti 2021 hade First Camp Röstånga – Söderåsen (+91 procent), First Camp Moraparken – Dalarna (+78 procent) och First Camp Sunne – Fryksdalen (+59 procent).
Källa: First Camp

Det är bara att gratulera campingbranschen att gästerna kommit tillbaka efter pandemin och att både antalet övernattningar och omsättning har stigit. Att det varit kraftiga prishöjningar på vissa håll i sommar, är vi många som noterat.

Det finns ännu inga detaljerade uppgifter på hur stor del vi med husbilar representerar i de redovisade siffrorna, men jag skulle uppskatta att vi representerar cirka 15% vad gäller beläggningen, men mindre del av den redovisade omsättningen.

Citerar Peter Jansson tf.vd SCR, ” -Investeringsviljan är fortsatt hög inom SCR. Med fler gäster och inte minst nya gäster höjs kraven och vi ser hur branschen nu investerar för att kunna erbjuda ännu bättre semesterupplevelser för både svenska och internationella målgrupper.”

När man läser Peter Janssons utfästelser på ökade investeringar för att möta gästernas ökade krav, så betyder det troligen att camping kommer att bli ännu dyrare i framtiden.

First Camps redovisade ökade omsättning är nog ett resultat från deras deras nya prismodeller, med dynamisk prissättning, som jag läst om i kommentarer från upprörda gäster. Ökad omsättning har det onekligen gett, men jag undrar hur det är med kundnöjdheten och om man fått nöjda, lojala framtida gäster?

Själva var vi ute med husbilen 17 - 26 augusti på en tur i södra Sverige och Öland. Blev själv förvånad hur tomt det var på campingarna, man hade redan börjat att stänga ner sina verksamheter. Vi stannade t.ex. på Kapelluddens camping i Borgholm i 2 nätter, 21 - 23 augusti, fin camping, centralt i Borgholm och billigt, men inte ens 10% beläggning!

Varför gör man inte större ansträngningar för att öka säsongen är ett mysterium för mig. Camping-/turistbranschen i Sverige verkar vara nöjda med att deras säsong bara är perioden 20 juni - 15 augusti, 8 veckor sedan stänger man ner. Man verkar inte heller intresserade av att göra riktade insatser mot oss med husbilar, möta våra behov med relevanta produkter och en annan prismodell, vilket man självklart kan göra utan att för den skull äventyra sin största och viktigaste kundgrupp idag, familjen med husvagnen.

Bara faktumet att det idag säljs flera husbilar än husvagnar både i Sverige och i de utlandsmarknader som idag är stora hos svensk camping, det borde mana till eftertanke.

Nu är det nog så att vi själva får ta tag i frågan, informera, sälja in att vi är närande gäster/besökare för lokalsamhället, men att vi inte har samma behov och önskemål som den historiskt traditionella campinggästen. Vi representerar ett helt nytt modernt sätt att idka fritiden. Vi är stora redan idag och vi kommer att bli en ännu större målgrupp i framtiden.

Tommy

 
Senast ändrad:
Har ofta svårt att förstå varför campingar stänger så länge inte snön är ett hinder (att snöröjningen fungerar är inget jag förväntar mig).
Varför inte bara sätta upp ett Swish-nummer och be besökare hitta en ledig plats (normalt inget som helst problem :) ) och betala. Att servicehus och reception är stängda gör ju inget även om det vore bra om latrintömning och gråvattentömning fungerade. Att behålla elstolparna aktiva kan ju också var bra för att spara på gasolen.
Sedan behöver ju bara ägaren passera en gång på kvällen och kolla att alla, för det mesta färre än fem, har betalt.

Ställplatsen i Påskallavik bommar igen all service på hösten. Platserna finns kvar och el är inkopplat och Swish-nummer uppsatt så den går utmärkt att använda även mitt i vintern. Något för andra att ta efter.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen