• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Campingbrand inatt

Branden var i ett område om två kvarter, innanför tre paralella gator. Området ligger till vänster om den större, dubbla infartsgatan. Jag får det till 32 platser som drabbats. Häften av dessa var åretruntplatser av husvagnar med förtält, med soltaken av plast över. Mirakulöst nog klarade sig två vagnar närmast poolområdet, resten är borta. De flesta husbilarna som stod på de övriga platserna verkar ha kunnat flytt. Kökstält och annat står kvar. Jag kan dock se minst tre totalt nerbrända husbilschassi på platsen. I utkanten har kvarvarande vagnar och bilar tydliga brännskador, bubbliga mörkläggningsgardiner, fönster som vridit sig och missfärgningar.

Vi hörde ju smällar, vilket antagligen var gasolflaskor. Men på massor med tomter står intakta flaskor som inte exploderat, vilket jag antar beror på att säkerhetsventiler fungerat och öppnat upp innan flaskan exploderat? Även många småflaskor ligger intakta men säkerligen tömda på gas, på tomterna. Jag har hört från flera håll att den första brandbilen kom efter 20 minuter, efter 40 kom nödvändig förstärkning. Om då branden hållt på i 40 minuter innan man kunde börja att bekämpa på allvar så är spridningen ändå ganska så liten. När vi kunde se blåljusen från där vi stod tog det inte så lång tid innan branden började minska. Någon som kanske var närmare kanska har en annan uppfattning. Jag hade hund, fru och 2 engelska grannar i 80 årsåldern med mig på strandpromenaden.

Vi står en bra bit ifrån så vi hade ”gott om tid” så det var på med kläder och riktiga skor, ut och väcka alla grannar, sen gick vi ner till stranden. Där uppstod dock en smula kaos när folk skulle köra ut husbilar genom en trrång grind på strandpromenaden. Några fastnade direkt i sanden, andra fick stopp i en kurva längre bort. Som tur var behövdes ingen generell utrymmning, för det finns det bättre portar och utgångar.

Campingen som sådan har större tomter än Bahia Sta Pola där vi var nyss och så vitt jag kan avgöra, bättre utrymningsmöjligheter. Vad vi har hört är det inga dödsfall, tre fick vård efteråt pga panikångest.
/tomas
Sällsynt att Tuber exploderar.. de far omkring som raketer när ventilen öppnar och gasen tar eld.Någon skrev "6 meter" mellan fordonen på camping..??
Lär inte bli många campingar kvar efter sådana beslut.
Enklast är Förbjud användning av Gasgrillar och Kolgrillar på offentliga campingar... inga öppna eldar ingen brandrisk.

Sällsynt att Tuber exploderar.. de far omkring som raketer när ventilen öppnar och gasen tar eld.Någon skrev "6 meter" mellan fordonen på camping..??
Lär inte bli många campingar kvar efter sådana beslut.
Enklast är Förbjud användning av Gasgrillar och Kolgrillar på offentliga campingar... inga öppna eldar ingen brandrisk.
Hej. Men tyvärr finns det människor som inte bryr sig så mycket att de blir nog svårt att införa men elen kan oxå ställa till det med olika saker tyvärr.
Mvh Umebo

Talade med brandchefen vid en brandövning hemmavid Han sa att de föredrog tuber av aluminuim o stål framför komposit. Detta då man vid brand kunde skjuta hål i stål/aluminium tuber vilket minskar trycket Detta skulle inte gå att göra med komposit tuberna då de splittrades helt.
Men gasolflaskor behöver väl inte skjutas sönder eftersom övertrycksventilen öppnar vid för högt tryck.

Men gasolflaskor behöver väl inte skjutas sönder eftersom övertrycksventilen öppnar vid för högt tryck.
Hej. De är med gasol flaskor som med de mesta annat de kan hända olika saker så då vi brandmyndigheterna vara säkra på att inget oförutsett händer. Få se när det hittas ett bra sätt att släcka bränder på el fordon och hus med massor av solpaneler på taket. Brandmännen får det bara svårare och svårare men forskningen gå ju framåt som tur är.
Mvh Umebo

Helt rätt.Har aldrig varit med min yrkesverksamma tid att man skjuter gasolflaskor.Acetylen flaskor skjuter man om möjligt.Där är säkerhetsavståndet minst 300m.Lyckas man inte skjuta väntar man 24timmar innan man släpper på avspärrníngar.
Mvh.

Helt rätt.Har aldrig varit med min yrkesverksamma tid att man skjuter gasolflaskor.Acetylen flaskor skjuter man om möjligt.Där är säkerhetsavståndet minst 300m.Lyckas man inte skjuta väntar man 24timmar innan man släpper på avspärrníngar.
Mvh.
Ja det är så jag lärde mig när jag jobbade med miljö- och säkerhetsfrågor inom kemiindustrin.
Jag har en liten rolig historia från den tiden, vi hade utbildning för våra anställda om brandfarliga varor när en av våra medarbetare ställde en fråga om gasoltuber, utbildaren( från ett gasoslföretag) började med en tillrättavisning ”det heter gasolflaska, tuber är sådant som man har tandkräm i”. Efter det tillrättaläggandet lärde vi oss det riktiga namnet😁.

Hej. De är med gasol flaskor som med de mesta annat de kan hända olika saker så då vi brandmyndigheterna vara säkra på att inget oförutsett händer. Få se när det hittas ett bra sätt att släcka bränder på el fordon och hus med massor av solpaneler på taket. Brandmännen får det bara svårare och svårare men forskningen gå ju framåt som tur är.
Mvh Umebo
Det enda som fungerar är någon form av sprinkler. Kostar men räddar liv! Finns på båtar och färjor som standard utrustning.

Det enda som fungerar är någon form av sprinkler. Kostar men räddar liv! Finns på båtar och färjor som standard utrustning.
Hej. Men jag tror att blir svårt att genomföra men det skulle vara bra. Finns på dom flesta platser som människor rör sig. Men om en husbil eller husvagn fattar eld så ska det ganska mycket vatten för att släcka men det skulle säkert rädda mycket i de som är omkring så skadorna skulle ju bli mycket mindre. Men våra fordon är så olika i höjd och längd så svårt blir det i alla fall.
Mvh Umebo

Hej. Men jag tror att blir svårt att genomföra men det skulle vara bra. Finns på dom flesta platser som människor rör sig. Men om en husbil eller husvagn fattar eld så ska det ganska mycket vatten för att släcka men det skulle säkert rädda mycket i de som är omkring så skadorna skulle ju bli mycket mindre. Men våra fordon är så olika i höjd och längd så svårt blir det i alla fall.
Mvh Umebo
Min tanke var att campingplatser skulle ha ”kalldusch” munstycken vid tomtgränser, samma som på färjorna. Strålen(ar) pekar åt båda sidor.

Finansiering? Försäkringsbolagens gemensamma EU konto!

På fartyg används Hi-fog system, vattendimma under högt tryck. Jag har stött på en sån anläggning en gång när jag jobbade. Den är placerad på ett segelskepp, Af-Chapman som är förtöjd i Stockholm.
Jag googlade och hittade någon form av ny släckutrustning som är framtagen för elbilar.
Vi får se om den kan bli något som fungerar.
När det gäller att släcka eventuella batteribränder i husbilar är det nog en bra bit kvar.
Det blir ju inte lättare att släcka av att det finns gasol flaskor i husbilarna.

Min tanke var att campingplatser skulle ha ”kalldusch” munstycken vid tomtgränser, samma som på färjorna. Strålen(ar) pekar åt båda sidor.

Finansiering? Försäkringsbolagens gemensamma EU konto!
Tråkigt nog kommer det antagligen att behövas en stor brand eller olycka med många dödsfall för att försäkringsbolagen och beslutsfattare ska komma till skott.
Jag var inne på något liknande med sprinkler på campingplatserna.
Dock tror jag att det kan vara nästan omöjligt att genomföra.
Kostaderna och skötseln skulle bli astronomiska.
Men din tanke var god, men som sagt var ingenting är omöjligt.

Att utföra Heta-Arbeten ( tex. svetsarbeten ) med krav på licens kom till var en storbrand på en Finlandsfärja som låg i hamn. Underhållsarbeten utfördes och någon lyckades sätta eld på fartyget. Det var stora ekonomiska värden som gick upp i rök. Ingen blev skadad vad jag kommer ihåg.

Grillning i Spanien är i regel förbjuden på campingar. Det verkar dock vara OK med elgrill eller att campingen har en särskild grillplats.
Hej. Jag har varit på många ställplats men är inte på campingen så många gånger men i Sverige på campingar grillas det för fullt så skulle man inför detta i Sverige så var campingarna mycket glest befolkade. Men i Spanien grillar ju människor lite överallt så få spanjorerna att sluta med detta vore dumt av andra landsmän de skulle bara bli problem.
Mvh Umebo

Faran med grillning är väl som störst när man tänder på tändvätskan.
Det kan ju vara meterhöga lågor ibland. Grillarna kan även vara obevakade när lågorna är som högst. Sen finns det personer som sprutar på extra tändvätska på grillen när det glöder lite, livsfarligt. Ibland står grillarna väldigt när fordonen.

Summan av det hela är att den mänskliga faktorn är nog den största faran för brand när det grillas. Det kan bli så när man är van med något som görs mer eller mindre på rutin.
Även okunskap kan ställa till det.
En olycka brukar komma som en total överraskning vad det än gäller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen