Sällsynt att Tuber exploderar.. de far omkring som raketer när ventilen öppnar och gasen tar eld.Någon skrev "6 meter" mellan fordonen på camping..??Branden var i ett område om två kvarter, innanför tre paralella gator. Området ligger till vänster om den större, dubbla infartsgatan. Jag får det till 32 platser som drabbats. Häften av dessa var åretruntplatser av husvagnar med förtält, med soltaken av plast över. Mirakulöst nog klarade sig två vagnar närmast poolområdet, resten är borta. De flesta husbilarna som stod på de övriga platserna verkar ha kunnat flytt. Kökstält och annat står kvar. Jag kan dock se minst tre totalt nerbrända husbilschassi på platsen. I utkanten har kvarvarande vagnar och bilar tydliga brännskador, bubbliga mörkläggningsgardiner, fönster som vridit sig och missfärgningar.
Vi hörde ju smällar, vilket antagligen var gasolflaskor. Men på massor med tomter står intakta flaskor som inte exploderat, vilket jag antar beror på att säkerhetsventiler fungerat och öppnat upp innan flaskan exploderat? Även många småflaskor ligger intakta men säkerligen tömda på gas, på tomterna. Jag har hört från flera håll att den första brandbilen kom efter 20 minuter, efter 40 kom nödvändig förstärkning. Om då branden hållt på i 40 minuter innan man kunde börja att bekämpa på allvar så är spridningen ändå ganska så liten. När vi kunde se blåljusen från där vi stod tog det inte så lång tid innan branden började minska. Någon som kanske var närmare kanska har en annan uppfattning. Jag hade hund, fru och 2 engelska grannar i 80 årsåldern med mig på strandpromenaden.
Vi står en bra bit ifrån så vi hade ”gott om tid” så det var på med kläder och riktiga skor, ut och väcka alla grannar, sen gick vi ner till stranden. Där uppstod dock en smula kaos när folk skulle köra ut husbilar genom en trrång grind på strandpromenaden. Några fastnade direkt i sanden, andra fick stopp i en kurva längre bort. Som tur var behövdes ingen generell utrymmning, för det finns det bättre portar och utgångar.
Campingen som sådan har större tomter än Bahia Sta Pola där vi var nyss och så vitt jag kan avgöra, bättre utrymningsmöjligheter. Vad vi har hört är det inga dödsfall, tre fick vård efteråt pga panikångest.
/tomas
Lär inte bli många campingar kvar efter sådana beslut.
Enklast är Förbjud användning av Gasgrillar och Kolgrillar på offentliga campingar... inga öppna eldar ingen brandrisk.