• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Camparens nya drömsits?

På mässan i Düsseldorf som går av stapeln i månadsskiftet augusti/september, kommer Knaus att lansera en ny modell av toalett.
Toaletten som benämns Cleanflex, ska vara luktfri och nyttjar varken kemikalier eller vatten.
Det hela hamnar istället i påsar som försluts automatiskt och hamnar i en "vanlig sophink" som man sedan tömmer tillsammans med sina vanliga sopor.

Är detta lösningen som alla ser fram emot? Kommentera gärna i tråden om vad du tror.

För den nyfikne finns mer information på Husbil & Husvagn's hemsida via denna länk

1719816083254.png
 
Løsningen har eksistert i noen år, men de tidligere var veldig dyre i drift og det er litt tvilsomt hvor en kan slenge posene når de er fulle.
 
Har dom kärl för "restavfall" på ställplatser m.m. jag har inte koll på vad "resten" är.
Men det låter ofräscht när det kommer att rinna piss från detta kärl när pisspåsarna punkteras. Detta låter mer som en Mardrömssits. 🤮
 
Har dom kärl för "restavfall" på ställplatser m.m. jag har inte koll på vad "resten" är.
Men det låter ofräscht när det kommer att rinna piss från detta kärl när pisspåsarna punkteras. Detta låter mer som en Mardrömssits. 🤮
Jo, hade samma tanke med.
De kanske har en genial lösning i gömmorna 🤔
 
Kanske kommer Knaus att leverera gratis kartonger i vilka ska deras nya toalettpåsar läggas och skickas till tyska företag. Där återvinns allt som går att återvinna (vatten, mikroelement, läkemedelsrester, osv) och resten blandas med gödsel för att säljas på Bauhaus...
 
Jag tillbringade midsommar ihop med en sån här toalett, men då i en sommarstuga. Stugan ägs av folk som har det kliniskt städat överallt, men i toarummet stank det skarpt av urin. Så jag är tills vidare skeptisk.
 
Är det Caravan Salon i Düsseldorf som Du ska besöka PeterK? Har Du planer att ev. köpa sådan sits?

Hej Janne,
Ja 3 dagar på mässan i Düsseldorf.
Men jag har ingen tanke på att köpa ny toalett, bara nyfiken på nyheter av alla slag.
Var ner för några år sedan, det är en gigantisk mässa (16st hallar) jämfört med Elmia
 
Hej Janne,
Ja 3 dagar på mässan i Düsseldorf.
Men jag har ingen tanke på att köpa ny toalett, bara nyfiken på nyheter av alla slag.
Var ner för några år sedan, det är en gigantisk mässa (16st hallar) jämfört med Elmia
Hej PeterK,
Vad roligt. Det är som Du skriver en av de största husbilsmässorna i Europa. Vi var där 2 gånger. Första gången drygt 10 år sedan, den andra ett par två år före pandemin. Det var upplevelse att se så många nya husbilar och intressanta nya tillbehörsprodukter.
 
Hyrde en fjällstuga för många år sedan, fräsch och fin. Men den hade en Pacto-toa placerad vägg i vägg med bastun. Det här var på vintern men toa-rummet blev i alla fall varmare än normalt när man bastade. Man gjorde ju ett antal ”spolningar” till behållaren var full, tog väl 2-3 dagar. Vi kommer fortfarande ihåg hur mycket det luktade. Än värre måste det bli i en husbil på högsommaren, inte ovanligt att man har mellan 25-30 grader varmt på e.m. I husbilen om man varit borta några timmar.
 
Hyrde en fjällstuga för många år sedan, fräsch och fin. Men den hade en Pacto-toa placerad vägg i vägg med bastun. Det här var på vintern men toa-rummet blev i alla fall varmare än normalt när man bastade. Man gjorde ju ett antal ”spolningar” till behållaren var full, tog väl 2-3 dagar. Vi kommer fortfarande ihåg hur mycket det luktade. Än värre måste det bli i en husbil på högsommaren, inte ovanligt att man har mellan 25-30 grader varmt på e.m. I husbilen om man varit borta några timmar.
Med tanke på den pågående regelskärpningen när det gäller vad vi skall och inte skall slänga i våra soptunnor verkar denna ”nya” toalett vara en sällsynt dålig idé.
 
Nä faktiskt inte, men lyckades tränga mej till första raden under en demonstration.
Tydligen fanns det ett ex i Kabes monter på Elmia, jag var dock ej på den mässan.

Har ett klipp på 5min men det är för stort att bifoga.
 
Senast ändrad:
Hej Janne,
Ja 3 dagar på mässan i Düsseldorf.
Men jag har ingen tanke på att köpa ny toalett, bara nyfiken på nyheter av alla slag.
Var ner för några år sedan, det är en gigantisk mässa (16st hallar) jämfört med Elmia

Vi har funderat på Elmia i några år, ganska många år men vi tror att vi kommer tröttna efter någon timme därinne.
Och du ger dig på 16 Elmiamässor på en och samma gång. o_O

Starkt jobbat(y)

Jag skulle iofs kunna gå 16 Elmiamässor med godis, inte kakor och tårtor utan riktigt godis från norden och nordligaste Europa med hopp om att finna sorter som utgått. Chokladavdelningarna skulle jag dock inte besöka, choklad är till för Östermalmskärringar och annat fint folk.:ROFLMAO: Skämtar givetvis om chokladfolket.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen