• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Kylskåp Byte till kompressor kylskåp 90liter

SirMcLain

iValberedning
Medlem
Busenkelt!
  • Bara att slita ut det gamla och stoppa in det nya. Dometic
  • försegla gasledningarna och slå av gasolbrytaren för kylskåpet
  • koppla kylskåpet till bodelen 12v (bodelens strömbrytare för av och på)
  • Plugga ventilationen, men sätt dit några mindre ventiler för ventilationens skull
Gjorde en husbilsfirma åt mig i Arinaga på 40 minuter.

Förutsättningar
  1. Solpaneler som minst, dagtid ger ca: 5-8 Ah
  2. Batteri bank på minst 200-300 Ah eller litiumbatteri på hälften. Själv har jag ett litium på 120 Ah.
  3. Kylskåpet verkar dra ca: 35 watt i snitt. Beror lite på temperatur och vad man ställer termostaten på.
Fördelar/nackdelar
  1. Slipper starta om om det blåser ut
  2. Slipper sota
  3. Klarar lutningar bättre
  4. Håller jämnare kyla även i hög värme
  5. Något större frysfack
  6. Kräver mer ström
Några gånger har vi fått lite problem med ström när det varit mulet några dagar, men när man har litiumbatteri, räcker det att ta en kort sväng och handla då generatorn laddar 35-50 Ah (miljöklass 5) så klarar man sig ett par dar till.

Perfekt tycker jag, då jag ofta haft problem med mitt gasolkylskåp. Nu åkte det äntligen ut...

20220130_154233.jpg20220130_154201.jpg20220130_154043.jpg

koppla kylskåpet till bodelen 12v (bodelens strömbrytare för av och på)
Jag har kompressorkylskåp som original. Det är precis som värmeanläggningen, trappsteget, belysning vid ingången och kanske något till, inte kopplad över strömbrytaren för bodelen. Troligen för att man ska kunna slå ifrån all övrig ström och lämna bilen utan att "nödvändiga" förbrukare stannar.
Kanske något att fundera på om man gör en konvertering.
För övrigt håller jag med dig om för- och nackdelar.

Jag har kompressorkylskåp som original. Det är precis som värmeanläggningen, trappsteget, belysning vid ingången och kanske något till, inte kopplad över strömbrytaren för bodelen. Troligen för att man ska kunna slå ifrån all övrig ström och lämna bilen utan att "nödvändiga" förbrukare stannar.
Kanske något att fundera på om man gör en konvertering.
För övrigt håller jag med dig om för- och nackdelar.
Så tänkte jag först, men min fru bara frågade. När kommer det att hända? Kunde inte komma på något svar. Hon slår på kylskåpet med huvudströmbrytaren när hon provianterar husbilen och slår av när hon plockar ur. Inverters och annat krafs brukar jag slå av manuellt när jag släcker ned för natten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen