• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Byte av solpanel

Stefan A

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Finspång
Är på g att byta solpanel och var uppe på taket och tänkte se hur hårt den gamla panelen sitter. Tog tag i kanten och kände lite och döm om min förvåning så var det bara ett hörn som höll panelen.
20230306_113319.jpg
Inte mycket som höll fast inte.
20230306_113305.jpg
Tänkte först lägga till en till men det fanns inte att få tag med samma spänning.
20230306_113212.jpg
 
Knepig spänning på den gamla panelen? Hade det varit mindre så kunde du lagt dom parallellt eller i serie. Det ser ut som en sån panel som man ska ha till ett hus ihop med andra paneler för att få nätspänning.
Jag har sett att man ska limma fyra hörn till en panel men en del är ju ganska tunga och värme och kyla ger ju lätt ganska höga krafter. Var fundersam när jag såg det trodde hörn bara var till för skruvförband.
Efter att ha sett en del solskadad plast så antar jag att du har glas i dina paneler.
 
Knepig spänning på den gamla panelen? Hade det varit mindre så kunde du lagt dom parallellt eller i serie. Det ser ut som en sån panel som man ska ha till ett hus ihop med andra paneler för att få nätspänning.
Jag har sett att man ska limma fyra hörn till en panel men en del är ju ganska tunga och värme och kyla ger ju lätt ganska höga krafter. Var fundersam när jag såg det trodde hörn bara var till för skruvförband.
Efter att ha sett en del solskadad plast så antar jag att du har glas i dina paneler.
Ja det är glas med alu, ram men betydligt lättare en den gamla som väger över 14kg med fötter och dom ny 9,5kg st, plockade tidigare bort en Snipe parabol som vägde 19kg samt bytte orginal batteriet på 250ah som vägde nästan 60kg mot två Lifpo4 83ah 10kg st. så där har jag sparat lite vikt.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen