• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Byte av solpanel

Stefan A

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Finspång
Är på g att byta solpanel och var uppe på taket och tänkte se hur hårt den gamla panelen sitter. Tog tag i kanten och kände lite och döm om min förvåning så var det bara ett hörn som höll panelen.
20230306_113319.jpg
Inte mycket som höll fast inte.
20230306_113305.jpg
Tänkte först lägga till en till men det fanns inte att få tag med samma spänning.
20230306_113212.jpg
 
Ser ju ut som att panelen bara suttit fast med några små ”fästkuddar”. Du har nog haft tur att inte panelen blåst av bilen.
Tror det monterades när bilen var ny 2013, den var köpt i Bromölla märkte även när jag bytte regulator att + och - var felkopplade i från solcellen tur att jag mätte innan montering ändå var det en svart och en röd 6mm" kabel framdragen.
 
Är nog många som skulle behöva se över fastsättningen på sina solceller. Bytte ut mina fästen på förra bilen som var hel söndertorkade.
Dom nya jag ska montera blir med aluminiumprofiler på kortsidorna.
 
Dom nya jag ska montera blir med aluminiumprofiler på kortsidorna.
Dom fästena använde jag.

Så här såg mina fästen ut.
A7DAFB3E-1417-4082-AC32-192EED664061.jpeg
 
Får nu vänta tills jag får hem husbilen så jag kan tvätta taket för det blir mycket gojs under.
Ska montera två nya 125w paneler och då är frågan ska men koppla dom i serie eller parallel för att få ut bästa effekt ?
För att kunna ha dem kopplade i serie måste du kolla om din laddare klarar den högre spänningen som blir då, men det kanske du redan har tänkt på?
 
I dag vil jeg si at seriekobling er best så lenge regulatoren tåler spenningen. Ved full skygge på ene panelet blir det samme effekt som ved parallellkobling. Ved delvis skygge får en med effekten fra dette panelet også, mens ved parallellkobling blir det i praksis fullt frafall for dette panelet.
 
Hoppas att det är bättre grejer på nya bilen. (y)
På vår nya Niesmann är det tyvärr limmade tunna solceller. Förvisso lätta. Gillar inte dom men kanske byts ut senare. Dom två som sitter är seriekopplade.
Eftersom jag använder en extra 100w panel höst o vår så satte jag ytterligare en regulator för den. Har nu 7st Victronenheter att hålla koll på via appen😉
 
På vår nya Niesmann är det tyvärr limmade tunna solceller. Förvisso lätta. Gillar inte dom men kanske byts ut senare. Dom två som sitter är seriekopplade.
Eftersom jag använder en extra 100w panel höst o vår så satte jag ytterligare en regulator för den. Har nu 7st Victronenheter att hålla koll på via appen😉
Haha då ligger jag lite efter har bara 2st men kan bli fler 😁 😂
 
Dom solpaneler jag köpt ska typ passa oss här i norden bättre citerar Sunlux.

Denna panel är byggd på PERC-teknologi som ger mer effekt i svagt diffust solljus och vid låga instrålningsvinklar jämfört med monokristallina celler av standardtyp. En panel på 125W ger tillräcklig effekt för att kunna använda ex radio, belysning, tv, mobilladdare och enklare hushållsapparater.
 
Dom solpaneler jag köpt ska typ passa oss här i norden bättre citerar Sunlux.

Denna panel är byggd på PERC-teknologi som ger mer effekt i svagt diffust solljus och vid låga instrålningsvinklar jämfört med monokristallina celler av standardtyp. En panel på 125W ger tillräcklig effekt för att kunna använda ex radio, belysning, tv, mobilladdare och enklare hushållsapparater.
Du får snabbare start på morgonen av laddningen med seriekoppling eftersom du har högre spänning ,du når startspänning tidigare och laddar även längre tid pga. detta.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen