Jag har lyckats få igenom både xenon och ledkonverterat halvljus på besiktningen med sedan fastnat av en nitisk flygande polis :-(
Då får man lite böter och en ombesiktning och då j-ar missar inte besiktningsmannen att man har fel lampor....
Detta har hänt vid två tillfällen de senaste 10åren.
Dock brukar det bli väldigt mycket bättre ljus om man uppgraderar kabelstammen med lite tjockare kablar och reläer.
Skillnaden är som natt och dag....
Xenon och led är bara godkänt om man har automatisk höjdreglering av ljusbilden.
Led-lamporna som finns för att konvertera vanliga lampor är ofta ganska dåliga.
Man får ett vitare ljus men man får ofta en dålig ljusbild men framförallt dålig effekt i ljuset.
Kolla noga på en bil med original med så ser man att det sitter flera lysdioder och reflektorer kors och tvärs.
Tacka faan för att det blir mycket och bra ljus.
Det finns konverteringslampor som har inbyggd höjdreglering i lampsockeln. Dessa funkar bra reglermässigt men kraften i ljuset är sådär.
De kostar även satan....
Vill man ha bättre halvljus och skiter i flygande poliser och annat otyg är det bättre att konvertera till xenon.
Dessa lampor är utformade på samma sätt som en halogen och utnyttjar reflektorn till max.
Själv kör jag alltid med helljuset på. Med fyra xenon konverterade runda boschljus ser jag jätte bra.
När folk blinkar brukar jag vara artig och blinka tillbaka