• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elsystem Byta till H7 led på Fiat

JonasS

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Lammhult
Bilfabrikat
Fiat
Osram har sedan något/några år en ledlampa som kan ersätta halogen H7 på Fiat 250/290.
Är det någon som gjort bytet?
Ska vara lagligt i andra eu-länder samt ge betydligt bättre ljus.

 
Jag har lyckats få igenom både xenon och ledkonverterat halvljus på besiktningen med sedan fastnat av en nitisk flygande polis :-(
Då får man lite böter och en ombesiktning och då j-ar missar inte besiktningsmannen att man har fel lampor....
Detta har hänt vid två tillfällen de senaste 10åren.

Dock brukar det bli väldigt mycket bättre ljus om man uppgraderar kabelstammen med lite tjockare kablar och reläer.
Skillnaden är som natt och dag....

Xenon och led är bara godkänt om man har automatisk höjdreglering av ljusbilden.
Led-lamporna som finns för att konvertera vanliga lampor är ofta ganska dåliga.
Man får ett vitare ljus men man får ofta en dålig ljusbild men framförallt dålig effekt i ljuset.
Kolla noga på en bil med original med så ser man att det sitter flera lysdioder och reflektorer kors och tvärs.
Tacka faan för att det blir mycket och bra ljus.

Det finns konverteringslampor som har inbyggd höjdreglering i lampsockeln. Dessa funkar bra reglermässigt men kraften i ljuset är sådär.
De kostar även satan....

Vill man ha bättre halvljus och skiter i flygande poliser och annat otyg är det bättre att konvertera till xenon.
Dessa lampor är utformade på samma sätt som en halogen och utnyttjar reflektorn till max.


Själv kör jag alltid med helljuset på. Med fyra xenon konverterade runda boschljus ser jag jätte bra.
När folk blinkar brukar jag vara artig och blinka tillbaka :)
 
De lamporna som Erok tipsar om har jag en omgång liggande.
Det blev vitare ljus än halogenlamporna men ganska klent ljusutbyte och efter några månader slocknade först helljus lampan i instrumentpanelen och sedan packade hela ljusstyrningen ihop (bytte bara på helljuset).
När jag bytte tillbaka till halogen funkade helt plötsligt allt igen....
 
I andra grupper!?
Då väljer du att blanda in ett citat om ljusstyrka mellan olika lampor med din besiktning…
Jojo…
Vilket Citat..? Vilka Ljusstyrkor..? Läs vad jag skriver Tänk inte själv då det tycks bli fel.. Vill Du inte testa LED så varför läser Du överhuvudtaget inlägg om LED och det jag har erfarenhet av..?
Det är enbart Information inget annat.. passar det inte Dig..Scrolla förbi.
 
Sant, men glöm inte bort att ni som har nivåreglering på er luftfjädring har därmed också automatisk höjdreglering av ljusbilden.
Är inget krav på automatisk höjdreglering med LED.. har haft det på 2 privatbilar KIA Niro och de har inte automatisk inställning, Men på de 4 Taxibilarna V70 med Xeon ljus var det automatiska höjdreglering.
 
I halvljuset får du inte byta, dvs bilbesiktningen ska ge en tvåa. Men det är inte säkert att de upptäcker det eller bryr sig.
I helljuset får du inte heller byta men det ingår inte i bilbesiktningens uppdrag att kolla. Så de ger ingen anmärkning.
Det är nog liten risk att polisen anmärker.
Besiktningskillen sa: Vi tittar på Ljusbilden.. är inte intresserade av vilken lampa Du har i strålkastaren, det är ointressant.
 
Fick lamporna idag och monterade direkt halvljuset på höger sida. Inga problem att montera och ingen varning från canbus. Ställde bilen ca 15m från väggen och fotade. Färgtemperaturen är helt annorlunda så det är svårt att jämföra men någon enorm skillnad i ljusstyrka mot halogen är det inte. Ljusbilden är lika skarpt som halogen så något problem med bländning tror jag inte att det blir. Ledlampan är lite högt ställd och måste därför skruvas ner ca 40cm. Jag står rakt framför bilen så skuggan till vänster är enbart upplyst av halogen och den till höger av led.
Upptäckte att helljuset är H15 och kan därför inte konverteras till led.
Stor skillnad och ännu större på våt vägbana och..framförallt på snöväg. :)
 
Jag har lyckats få igenom både xenon och ledkonverterat halvljus på besiktningen med sedan fastnat av en nitisk flygande polis :-(
Då får man lite böter och en ombesiktning och då j-ar missar inte besiktningsmannen att man har fel lampor....
Detta har hänt vid två tillfällen de senaste 10åren.

Dock brukar det bli väldigt mycket bättre ljus om man uppgraderar kabelstammen med lite tjockare kablar och reläer.
Skillnaden är som natt och dag....

Xenon och led är bara godkänt om man har automatisk höjdreglering av ljusbilden.
Led-lamporna som finns för att konvertera vanliga lampor är ofta ganska dåliga.
Man får ett vitare ljus men man får ofta en dålig ljusbild men framförallt dålig effekt i ljuset.
Kolla noga på en bil med original med så ser man att det sitter flera lysdioder och reflektorer kors och tvärs.
Tacka faan för att det blir mycket och bra ljus.

Det finns konverteringslampor som har inbyggd höjdreglering i lampsockeln. Dessa funkar bra reglermässigt men kraften i ljuset är sådär.
De kostar även satan....

Vill man ha bättre halvljus och skiter i flygande poliser och annat otyg är det bättre att konvertera till xenon.
Dessa lampor är utformade på samma sätt som en halogen och utnyttjar reflektorn till max.


Själv kör jag alltid med helljuset på. Med fyra xenon konverterade runda boschljus ser jag jätte bra.
När folk blinkar brukar jag vara artig och blinka tillbaka :)
Måste fråga: Varifrån har Du fått att LED måsta ha automatisk höjdreglering? finns inte och har aldrig funnits den regeln.
Men för de dålig Xenon lamporna MÅSTE bilen har automat inställning, dessa lampor har kort Livslängd och kostar massor, man märker vid möte med bilar som har xenon lamporna att det håller på att ta slut, de lyser med Rosa färg, blir mer och mer Rosafärgade ju sämre de är, vi fick byta i genomsitt 2 ggr per år på Taxibilarna V70, SAAB 93, åkaren ville vara ekonomisk och köpte på BT.. vilket snabbt visade sig vara Oekonomiskt då de lamporna inte ens höll halva tiden jämfört med Volvos lampor. :(
 
Dom man möter kommer att märka det. Speciellt en november dag, det är mörkt och vägbanan är blöt. Då bländar det en hel del.
Körde från Januari genom blötvintern med våra LED fram och tillbaka till b.l.a Jokkmokk och Vilhelmina 2 resor i vinterväglag och många mil på Blöta E4, Ingen blinkade emot oss vilket visade sig bero på Perfekt Ljusbild nu vid besiktningen! :geek:
 
Behålla halogenlamporna är ju inte aktuellt om det finns led som förhoppningsvis är bättre.
Före halogen fanns det vanliga glödlampor och innan dess var det karbidlampor. Ingen som tror att den tekniska utvecklingen bidrar med något bra?
Ja Du Glödlamporna 55watt och gulaktigt ljus..!
Körde lastbil i långtrad på 1970 talets 5 sista år och åkaren tyckte extraljus var onödigt?
Sent på 1970 talet kom H4, fick p.g.a av en olycka en ny insats på vänster sida, mekken tog bara en ny och tänkte inte på att på höger var det vanlig glödlampa. Tänkte inte själv heller på det! Men vid mörkerkörning, då djäklar märktes det, vilken skillnad på vänster och höger sida.
Efter lite käbbel med åkaren fick jag hämta en ny på Volvo till höger och fick bra halvljus och heljus.
Men skillnaden mellan Halogen H7 och LED är i samma klass, fördelen är väl också att LED drar mindre ström.
 
Måste fråga: Varifrån har Du fått att LED måsta ha automatisk höjdreglering? finns inte och har aldrig funnits den regeln.
Killgissningarna flödar.

Här är fakta.
ECE R48 § 6.2.9
6.2.6.2.1 När en nivåregleringsanordning för strålkastare krävs för att uppfylla kraven i punkterna 6.2.6.1.1 och 6.2.6.1.2 ska anordningen vara automatisk.

Min kommentar.
Ingen strålkastarteknik måste per definition har automatisk nivårglering, men för att klara "6.2.6.1.1 och 6.2.6.1.2" i
ECE R48 § 6.2.9 kan det bli nödvändigt. Jag har aldrig sett automatisk nivåreglering på halogenstrålkastare.
Jag har automatisk nivåreglering på LED-strålkastarna på våra två personbilar, jag har det också på husbilen med Xenonlampor.
 
Når det gjelder halogenlamper er min erfaring og mening att alle disse med mer lys uten å øke effekten får dette til ved å bruke en tynnere glødetråd noe som gir kortere levetid. Når det gjelder høy spenning så tror jeg det ikke er så veldig kritisk for levetiden, men det som de er mer kritiske til er spenningspulser på ledningsnettet, slik som når el.kjølevifte til radiator starter/stopper, vindusvikermotor på intervall, ac-clutch og alt annet som slår seg av og på. Bilene har rett og slett for tynne kabler i ledningsnettet.
God spenning til lampene er viktig, vi sa ofte att grovt regnet så gav 10% spenningstap nesten 40% tap i lysstyrke.
Har selv kjørt med denne type ++ lamper siden de kom i salg.
Ser frem til den dagen det kommer LED lamper med en generell godkjenning.
Killgissningarna flödar.

Här är fakta.
ECE R48 § 6.2.9


Min kommentar.
Ingen strålkastarteknik måste per definition har automatisk nivårglering, men för att klara "6.2.6.1.1 och 6.2.6.1.2" i
ECE R48 § 6.2.9 kan det bli nödvändigt. Jag har aldrig sett automatisk nivåreglering på halogenstrålkastare.
Jag har automatisk nivåreglering på LED-strålkastarna på våra två personbilar, jag har det också på husbilen med Xenonlampor.
Jo det finns på massor av bilar men ingen bestämmelse som bestämmer att så ska vara.
 
Jo det finns på massor av bilar men ingen bestämmelse som bestämmer att så ska vara.
Jo det gör det:;

ECE R48 § 6.2.9
6.2.6.2.1 När en nivåregleringsanordning för strålkastare krävs för att uppfylla kraven i punkterna 6.2.6.1.1 och 6.2.6.1.2 ska anordningen vara automatisk.

Kan det bli klarare än vad lagen säger?
 
Vilket Citat..? Vilka Ljusstyrkor..? Läs vad jag skriver Tänk inte själv då det tycks bli fel.. Vill Du inte testa LED så varför läser Du överhuvudtaget inlägg om LED och det jag har erfarenhet av..?
Det är enbart Information inget annat.. passar det inte Dig..Scrolla förbi.
Vilket citat! Det första du tryckte på naturligtvis!
Om jag inte själv skall montera (ändra/göra/skaffa/laga mm), så får man inte läsa trådarna!
Ett trevligt forum du vill skapa!
Nu håller du på att blanda in mig i saker från andra forum, och säkerligen andra ämnen, något du verkar vara bra på. Var har jag skrivit något om tänka?
Om du lärde dig läsa skulle det nog hjälpa dig rätt mycket. Både här och alla andra forum du blandar ihop detta forumet med.
 
De lamporna som Erok tipsar om har jag en omgång liggande.
Det blev vitare ljus än halogenlamporna men ganska klent ljusutbyte och efter några månader slocknade först helljus lampan i instrumentpanelen och sedan packade hela ljusstyrningen ihop (bytte bara på helljuset).
När jag bytte tillbaka till halogen funkade helt plötsligt allt igen....
Du är troligen den ende som råkat ut för det..varför begärde Du inte Nya förresten..?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen