• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elsystem Byta till H7 led på Fiat

JonasS

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Lammhult
Bilfabrikat
Fiat
Osram har sedan något/några år en ledlampa som kan ersätta halogen H7 på Fiat 250/290.
Är det någon som gjort bytet?
Ska vara lagligt i andra eu-länder samt ge betydligt bättre ljus.

 
Vilket citat! Det första du tryckte på naturligtvis!
Om jag inte själv skall montera (ändra/göra/skaffa/laga mm), så får man inte läsa trådarna!
Ett trevligt forum du vill skapa!
Nu håller du på att blanda in mig i saker från andra forum, och säkerligen andra ämnen, något du verkar vara bra på. Var har jag skrivit något om tänka?
Om du lärde dig läsa skulle det nog hjälpa dig rätt mycket. Både här och alla andra forum du blandar ihop detta forumet med.
Börjar faktiskt undra ..!
Är det överhuvudtaget någon ide att skriva om det som verkligen är bra nyheter?
Vissa individer läser inläggen som #Fan läser Bibeln# som min Far uttryckte sig på kommunalfullmäktige en gång!
Får överväga om det är någon ide att medverka vidare.. vi får se!
Gör åtminstone en paus.
Tack för mig för ett tag! o_O
 
Våra 2 Niro har hel LED, alltså enbart LED ljus över allt men manuell inställning av höjden..!
Så 30 tusen sålda Kia Niro med hel LED är olagliga plus alla andra med LED belysning..?
Bryter nu! kl. 1956 22.09.15
Så här svarar Transportstyrelsen i Enligt ECE R48 § 6.2.9 så är det krav på nivåreglering för just LED halvljuslampor oavsett ljusflöde i lumen. Rengöringssystem är däremot inte ett krav om ljusflödet inte överstiger 2 000 lumen – annars krävs även rengöring. För halogen- och xenonstrålkastares halvljus med högre ljusflöde än 2 000 lumen krävs också både automatisk nivåreglering och strålkastarspolning. Med lägre ljusflöde än 2 000 lm finns inte krav på vare sig nivåreglering eller strålkastarspolning för halogen eller xenon.
Så du har delvis rätt om LED, enligt dem så krävs det inte automatisk nivåreglering men lag på man måste ha nivåreglering. Så att byta på vilken bil som helst är inte lagligt.
 
Besiktigade bilen idag hos Carspect. Fegade ur och bytte tillbaka till halogen men frågade om de accepterar byte till led. Svaret var precis som tidigare i tråden att man inte får byta halvjuset men helljuset säger de inget om. Men, i och med att H15-lampan i Fiat 250 samtidigt är varselljus så frågade jag även om det. Och ja, led-lampa är ok i varselljuset om den är "lagom" ljusstark.
 
Ingen aning.
Jag ifrågasätter om Kia Niro har LED strålkastare original.
Bevis tack.
(kompisens E-niro har halogen)
Du kan om Du vill verka lite knasig gå in på närmast KIA affär och fråga.. är nu 2:a Niron vi har med full LED belysning.. De 1:a hade H7 i Fronten och vanliga glöd i övrigt.
Är likasom olika på utrustningsnivåer på bilarna.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen