• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Britannien/Irland

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Gävle
Vet någon var man hittar de dekaler/plastbitar man ska klistra över den asymmetriska sektorn
på strålkastarna så de inte bländar mötande i vänstertrafik!
Gäller i detta fall Ducato 2017.
 
Vet någon var man hittar de dekaler/plastbitar man ska klistra över den asymmetriska sektorn
på strålkastarna så de inte bländar mötande i vänstertrafik!
Gäller i detta fall Ducato 2017.
Tar du båten över kanalen, så kan du köpa dem på båten.
 
Vi har varit både på Irland & i England, utan dessa klistermärken. Inte någon trafikant har visat
irritation av att bli bländad.
 
På alla linjer? vi funderar på linjen från Houek van Holland.
Vet inte. Alla ggr vi åkt över eller under kanalen så har vi åkt via Calais. Men det skulle förvåna mig mycket om inte även Stena Line försökte tjäna någon peng på dessa plastbitar. Om det nu inte skulle vara så, så tror jag att du kan finna dem på bensinmackar i närheten av färjeläget.

Så länge det inte händer något är allt frid och fröjd. Man sitter emellertid illa till om man blir inblandad i en trafikolycka och motparten kan hävda att man blivit bländad.

Frågade en polis en gång hur plastbitarna skulle monteras, men han hade ingen aning.
 
Vi har varit både på Irland & i England, utan dessa klistermärken. Inte någon trafikant har visat
irritation av att bli bländad.
Har Du vridit ner ljusinställningen till lägsta nivån?
Man vet ju inte om det blir körning i mörker har ju LED leksaksbelysningen och dimljus också…
Tack för input, får tänka lite, är inte spikat ännu..
🥴
 
Hade inte ändrat på något. Halogen lampor.
Har LED i strålkastarna, spelar ju ingen roll är ju det asymetriska ljuset mot höger vägkant som blir problem. Minns vintern 1966 då jag fick nya strålkastare till min dåvarande bil, man fick inte ta bort den klisterlapp som satt över den delen av strålkastaren förrän 3/9 - 67.
Var då väldigt svårt att hitta nya strålkastare för högertrafik, alla 4 miljoner bussar/Lb/personbilar skulle ju byta inför omläggningen.
 
Med LED er geometrien kraftig endret på lysbildet, tidligere var det en skrå linje opp mot veikanten (15 grader om jeg husker rett). Med LED er det et trappetrinn midt i lysbildet som i prinsipp ikke lyser opp over vannrett forover, mens den andre halvdelen vinkles litt nedover. Min mening om dette er at lyktene er normalt stillt for mye nedover på de fleste nye biler og muligheten for egen justering er sterkt redusert på biler med LED lys. Det er også normalt med en automatikk som holder lyktene i "korrekt" høyde. Lærte selv å justere frontlys uten bruk av apparat både for symmetrisk og asymmetrisk nærlys for nesten 60 år siden, lærte senere alle finesser med optisk apparat for justering.
 
Med LED er geometrien kraftig endret på lysbildet, tidligere var det en skrå linje opp mot veikanten (15 grader om jeg husker rett). Med LED er det et trappetrinn midt i lysbildet som i prinsipp ikke lyser opp over vannrett forover, mens den andre halvdelen vinkles litt nedover. Min mening om dette er at lyktene er normalt stillt for mye nedover på de fleste nye biler og muligheten for egen justering er sterkt redusert på biler med LED lys. Det er også normalt med en automatikk som holder lyktene i "korrekt" høyde. Lærte selv å justere frontlys uten bruk av apparat både for symmetrisk og asymmetrisk nærlys for nesten 60 år siden, lærte senere alle finesser med optisk apparat for justering.
Med LED som jag har är Ljusbilden totalt Absolut PERFEKT, har besiktigat bilen 3 ggr med denna lampor som jag har på både hel/halvljus, perfekt ljusbild.
Har glömt beteckningen på dessa LED, köpte dem hos min Fiatverkstad, själva lampan vrids tills ljusbilden blir optimal.
Automatik för att hålla ljuset på korrekt höjd är sällsynt på lastbilar som Ducato är.
Aut. höjdinställning är däremot standard på bilar utrustade med Exenon belysning ej med LED.
Varför skulle Du inte kunna ställa in belysningen med höjdlleds funktionen med LED belysning? bara att vrida på reglaget.
Tror Du som många tycks göra blandar ihop dessa helt olika lampor:
Exenon är en totalt annan konstruktion som blev kortlivad inom fordonsindustrin, stor nackdel är prist och att de kan explodera.. sällsynt.. men lika väl farligt så på verkstäderna har man skyddsglasögon vid hanterandet av dessa.
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2024-03-26 kl. 09.17.11.png
    Skärmavbild 2024-03-26 kl. 09.17.11.png
    43,6 KB · Visningar: 4
  • Skärmavbild 2024-03-26 kl. 09.18.36.png
    Skärmavbild 2024-03-26 kl. 09.18.36.png
    112,5 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Har kun erfaring med orginalmonterte LED lamper på personbiler.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen