• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Motor & Drivlina Bränsleförbrukning

nica

Medlem
Medlem
Ort
Ljungaverk
Är det någon som märkt att bränsleförbrukningen sjunkit nu när man sänkt reduktionsplikten? Vår Adria med 146hk Renault motor drar i alla fall mindre i år. I fjol drog den ca 1.03-1.04 l per mil och i år ligger vi på 0.93-0.94 l per mil!
 
Jag har kollat snittet över hela säsongen varje år sedan 2019, för vår 2018 2,3/150. Den enda skillnad jag märkt är att den drog mer när den var ny, men ingen skillnad när reduktionsplikten sedan höjdes och räknar inte med att det blir någon ändring nu heller. Det tycks som om olika motorer påverkas olika.
 
Senast ändrad:
Nej, har inte märkt något alls. Me det sagt så har jag inte kört nångång med exakt samma parametrar vad gäller vind, väglag gasfoten på samma avstånd från golvet mm.
Vill absolut inte vara dryg på nåt sätt men det kan verka otroligt att det skulle vara nån större skillnad.
 
Är det någon som märkt att bränsleförbrukningen sjunkit nu när man sänkt reduktionsplikten? Vår Adria med 146hk Renault motor drar i alla fall mindre i år. I fjol drog den ca 1.03-1.04 l per mil och i år ligger vi på 0.93-0.94 l per mil!
Oja.. 0.83 i genomsnitt inom Sverige i år, förra året 0.94+ inom landet!
Sverige måsta ha Importerat miljoner ton olja under åren som bara förbränts till ingen nytta.
Allt tack vare mp,s satsning på rena avgaser.. vilket ledde till högre förbrukning.
Exakt samma som med deras E85 som idag är svår att få tag i.
 
Oja.. 0.83 i genomsnitt inom Sverige i år, förra året 0.94+ inom landet!
Sverige måsta ha Importerat miljoner ton olja under åren som bara förbränts till ingen nytta.
Allt tack vare mp,s satsning på rena avgaser.. vilket ledde till högre förbrukning.
Exakt samma som med deras E85 som idag är svår att få tag i.
Hur stor andel HVO har du kört med i snittet 0.83, på ett ungefär?

Post i tråd 'Testa vilket diesel som passar' https://forum.ihusbil.se/threads/testa-vilket-diesel-som-passar.4496/post-52191
 
Hur stor andel HVO har du kört med i snittet 0.83, på ett ungefär?

Post i tråd 'Testa vilket diesel som passar' https://forum.ihusbil.se/threads/testa-vilket-diesel-som-passar.4496/post-52191
0.2% kanske. Har inte tankat HVO100 mer än tror jag 2 gånger..
Hade jag lyxat till mig och bara tankat HVO har nog förbrukningen legat lägre ändå
men 3:kr är 3:kr och varför betala mer än nödvändigt, vår miljö blir ju renare enligt avgaspartiet om vår förbrukning minskar..
Hade jag tankat OK då hade delen HVO100 varit större då de har b.l.a HVO som tillsats i sitt bränsle, men eftersom OK´s återbäring är en
närmast obefintlig rabatt så blir det mest Preem,
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2024-07-01 kl. 18.42.31.png
    Skärmavbild 2024-07-01 kl. 18.42.31.png
    163,5 KB · Visningar: 8
0.2% kanske. Har inte tankat HVO100 mer än tror jag 2 gånger..
Hade jag lyxat till mig och bara tankat HVO har nog förbrukningen legat lägre ändå
men 3:kr är 3:kr och varför betala mer än nödvändigt, vår miljö blir ju renare enligt avgaspartiet om vår förbrukning minskar..
Hade jag tankat OK då hade delen HVO100 varit större då de har b.l.a HVO som tillsats i sitt bränsle, men eftersom OK´s återbäring är en
närmast obefintlig rabatt så blir det mest Preem,
Men om största delen av det förnybara innehållet i fjol faktiskt var HVO så verkar det ju knepigt att du hade större förbrukning då. Så här skrev leverantören Colabit:

I praktiken innebär det att leverantörer av bensin och diesel blandar in 6-7 % RME och 25-30 % HVO i dieseln och 5-10 % etanol i bensinen för att uppnå reduktionsplikten (så kallad drop-in), annars får de betala en straffavgift.
 
Men om största delen av det förnybara innehållet i fjol faktiskt var HVO så verkar det ju knepigt att du hade större förbrukning då. Så här skrev leverantören Colabit:

I praktiken innebär det att leverantörer av bensin och diesel blandar in 6-7 % RME och 25-30 % HVO i dieseln och 5-10 % etanol i bensinen för att uppnå reduktionsplikten (så kallad drop-in), annars får de betala en straffavgift.
Har Du missat allt som blandades i upp till påstås det 40%..?? som idag reducerats till EU nivå.. det som bara var en utfyllnad för att S & avgaspartiet skulle på in skattepengar, ingen annan orsak, men tillverkarna av inblandade kemikalier levde gott, att tillverkning av tillsatser troligen bidrar till miljöförstörelsen det reagerar vare sig Avgaspartiet eller S på.
Har inte kollat hur många % det var inblandat, men kostat oss miljoner som husbilägare har det gjort.
 
Har Du missat allt som blandades i upp till påstås det 40%..?? som idag reducerats till EU nivå.. det som bara var en utfyllnad för att S & avgaspartiet skulle på in skattepengar, ingen annan orsak, men tillverkarna av inblandade kemikalier levde gott, att tillverkning av tillsatser troligen bidrar till miljöförstörelsen det reagerar vare sig Avgaspartiet eller S på.
Har inte kollat hur många % det var inblandat, men kostat oss miljoner som husbilägare har det gjort.
Jag tolkar dig i tidigare inlägg som att HVO ger lägre förbrukning, och om du har rätt i det och om större delen av det som tidigare blandades i faktiskt var HVO så borde ju inte förbrukningen ha ökat.

När det gäller reduktionsplikten måste man skilja på mål och metod. Reduktionsplikten var inte annat än den metod som valdes, med stor riksdagsmajoritet, för att nationen Sverige skulle nå sina åtaganden och mål för minskade CO2 utsläpp. Målen som därmed skulle nås var inget påhitt av sveriges dåvarande regering utan en följd av Parisavtalet. Partierna i nuvarande regering ångrade sig och backade från den beslutade metod de tidigare stött och därför kommer Sverige inte att nå sina åtaganden för 2030 om de inte snart kommer med någon ny metod.
 
Jag tolkar dig i tidigare inlägg som att HVO ger lägre förbrukning, och om du har rätt i det och om större delen av det som tidigare blandades i faktiskt var HVO så borde ju inte förbrukningen ha ökat.

När det gäller reduktionsplikten måste man skilja på mål och metod. Reduktionsplikten var inte annat än den metod som valdes, med stor riksdagsmajoritet, för att nationen Sverige skulle nå sina åtaganden och mål för minskade CO2 utsläpp. Målen som därmed skulle nås var inget påhitt av sveriges dåvarande regering utan en följd av Parisavtalet. Partierna i nuvarande regering ångrade sig och backade från den beslutade metod de tidigare stött och därför kommer Sverige inte att nå sina åtaganden för 2030 om de inte snart kommer med någon ny metod.
Jo, ren HVO100 ger som jag upplevt det lägre förbrukning, men under tiden som den kostat 27-30 kr litern fanns ingen som helst anledning att tanka HVO.
Nu när dieseloljan är bättre än på många år finns heller ingen anledning trots att priset sjunkit på HVO100.
Sedan angående Parisavtalet har Du missat att EU bestämde en viss mängd inblandning av annat jox, men S + avgasparitet drev igenom att denna mängd 3 dubblades i Sverige, vilket gjorde att våra dieslar drog betydligt mer bränsle än de Tyska dieslemotorerna som tankade i Tyskland.
Märkligt är att Mk3 diesel finns lagligt på mackarna nere i Europa men inte här i Sverige, här är Mk3 inte godkänt för försäljning på mackarna till privatpersoner..?
Sverige kan alltså strunta i denna regel som EU bestämt.. men inte strunta i den vansinniga beskattningen av fritidsfordon.. är inte det märkligt.
Sveriges åtagande kommer att uppfyllas eftersom vi nu följer de övrigas åtagande, varför ska Sverige med EU´s minsta befolkning sett till landets yta, de största avstånden (Har Du någonsin kört i Norra Sverige? tänker då Norra alltså norr om en tänkt linje Umeå och exempelvis Tärnaby, 700 km till Kareuando cirka.. där finns det de som har 200 km till Hälsocentralen, 450 km till sjukhus, 250 km ToR till jobbet, kollektivtrafik existerar inte utom möjligen under skoltid om skolbuss finns, då folk kan åka till tätorten på morgonen och hem sent på eftermiddagen med skolbussen utom sommartid och under andra skollov.) och vi som har det lägsta antalet motorfordon inom EU sett till befolkningsmängd tvingar befolkningen att i onödan kasta bort pengar på dåligt bränsle?
Bäst vore antagligen om vi införde Mk3 dieseln då sjönk förbrukningen ytterligare 10% och därmed också utsläppen och som bonus skulle oljeimporten minska drastiskt, men det är logik och logik är inte politiker kända för att använda skärskilt ofta.

Har själv El-bil fungerar utmärkt sommar som vinter här nere i södra Sverige (Gävle) men uppe i Norr är det ännu mycket glest mellan större ladd stationer med flera snabbladdare, efter kusten i städerna finns det, men i inlandet och fjällorterna är det sämre.
Är en markant skillnad mot i Norge där vi kört 300 HB-mil i sommar, där det finns laddare över allt, varje butik, bensinstation, hotell, restaurang, cafe mm har laddstationer.
:)
 
Senast ändrad:
Sedan angående Parisavtalet har Du missat att EU bestämde en viss mängd inblandning av annat jox, men S + avgasparitet drev igenom att denna mängd 3 dubblades i Sverige

Nej Erok,

Parisavtalet bestämmer MÅLEN (vad) som skall nås, och länderna bestämmer själva METODEN (sättet) för hur respektive land skall nå målet. Det är därför det blev olika med bränslena. Alla länder har olika förutsättningar och olika politiska preferenser. Sverige valde hög reduktionsplikt som ett av sätten för att nå målet men har nu ändrat sig, andra länder valde andra sätt. EU har inte fastslagit någon viss lägsta reduktionsplikt före 2030.
 
Dags att summera sommarens siffror. Som jag trodde tidigare blev det sett över hela säsongen ingen skillnad för vår Fiat 2018 2,3/150 jämfört med föregående år. Första resan för säsongen märkte jag att förbrukningen faktiskt var lite lägre men det var nog p.g.a. lägre snitthastighet på de norska vägarna vi åkte då. Dessutom var det innan årets första tankning, alltså med fjolårsdiesel i tanken, som jag märkte det. De senaste c:a 100 milen jämförde jag också färddatorns förbrukningsiffra med tankad mängd och uppmätt körsträcka, och de stämde bra överens.

2021: 0,88 l/mil
2022: 0,87 l/mil
2023: 0,86 l/mil
2024: 0,86 l/mil
 
Dags att summera sommarens siffror. Som jag trodde tidigare blev det sett över hela säsongen ingen skillnad för vår Fiat 2018 2,3/150 jämfört med föregående år. Första resan för säsongen märkte jag att förbrukningen faktiskt var lite lägre men det var nog p.g.a. lägre snitthastighet på de norska vägarna vi åkte då. Dessutom var det innan årets första tankning, alltså med fjolårsdiesel i tanken, som jag märkte det. De senaste c:a 100 milen jämförde jag också färddatorns förbrukningsiffra med tankad mängd och uppmätt körsträcka, och de stämde bra överens.

2021: 0,88 l/mil
2022: 0,87 l/mil
2023: 0,86 l/mil
2024: 0,86 l/mil
Har tidigare år haft i genomsnitt 0.93 i förbrukning, i år 0.80 på långkörning 30-50 mil i stadstrafik ingen skillnad ca1.1L PÅ landsväg har vi nu samma förbrukning som med ´´Tysk diesel`´ tidigare i Tyskland, kan enbart bero på att bränslet är bättre vilket borde gynna importen då landet slipper importera så stora mängder av ersättnings medlet och mindre råolja.
 
Har tidigare år haft i genomsnitt 0.93 i förbrukning, i år 0.80 på långkörning 30-50 mil i stadstrafik ingen skillnad ca1.1L PÅ landsväg har vi nu samma förbrukning som med ´´Tysk diesel`´ tidigare i Tyskland, kan enbart bero på att bränslet är bättre vilket borde gynna importen då landet slipper importera så stora mängder av ersättnings medlet och mindre råolja.
Det är svårt att tolka dina siffror eftersom du blandar olika saker.
Tidigare år: genomsnitt 0,93 och stadstrafik 1,1
I år: långkörning 0,8 och stadstrafik 1,1

Eller menar du att "genomsnitt" och "långkörning" är samma sak?
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen