Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Oja.. 0.83 i genomsnitt inom Sverige i år, förra året 0.94+ inom landet!Är det någon som märkt att bränsleförbrukningen sjunkit nu när man sänkt reduktionsplikten? Vår Adria med 146hk Renault motor drar i alla fall mindre i år. I fjol drog den ca 1.03-1.04 l per mil och i år ligger vi på 0.93-0.94 l per mil!
Hur stor andel HVO har du kört med i snittet 0.83, på ett ungefär?Oja.. 0.83 i genomsnitt inom Sverige i år, förra året 0.94+ inom landet!
Sverige måsta ha Importerat miljoner ton olja under åren som bara förbränts till ingen nytta.
Allt tack vare mp,s satsning på rena avgaser.. vilket ledde till högre förbrukning.
Exakt samma som med deras E85 som idag är svår att få tag i.
0.2% kanske. Har inte tankat HVO100 mer än tror jag 2 gånger..Hur stor andel HVO har du kört med i snittet 0.83, på ett ungefär?
Post i tråd 'Testa vilket diesel som passar' https://forum.ihusbil.se/threads/testa-vilket-diesel-som-passar.4496/post-52191
Men om största delen av det förnybara innehållet i fjol faktiskt var HVO så verkar det ju knepigt att du hade större förbrukning då. Så här skrev leverantören Colabit:0.2% kanske. Har inte tankat HVO100 mer än tror jag 2 gånger..
Hade jag lyxat till mig och bara tankat HVO har nog förbrukningen legat lägre ändå
men 3:kr är 3:kr och varför betala mer än nödvändigt, vår miljö blir ju renare enligt avgaspartiet om vår förbrukning minskar..
Hade jag tankat OK då hade delen HVO100 varit större då de har b.l.a HVO som tillsats i sitt bränsle, men eftersom OK´s återbäring är en
närmast obefintlig rabatt så blir det mest Preem,
Har Du missat allt som blandades i upp till påstås det 40%..?? som idag reducerats till EU nivå.. det som bara var en utfyllnad för att S & avgaspartiet skulle på in skattepengar, ingen annan orsak, men tillverkarna av inblandade kemikalier levde gott, att tillverkning av tillsatser troligen bidrar till miljöförstörelsen det reagerar vare sig Avgaspartiet eller S på.Men om största delen av det förnybara innehållet i fjol faktiskt var HVO så verkar det ju knepigt att du hade större förbrukning då. Så här skrev leverantören Colabit:
I praktiken innebär det att leverantörer av bensin och diesel blandar in 6-7 % RME och 25-30 % HVO i dieseln och 5-10 % etanol i bensinen för att uppnå reduktionsplikten (så kallad drop-in), annars får de betala en straffavgift.
Jag tolkar dig i tidigare inlägg som att HVO ger lägre förbrukning, och om du har rätt i det och om större delen av det som tidigare blandades i faktiskt var HVO så borde ju inte förbrukningen ha ökat.Har Du missat allt som blandades i upp till påstås det 40%..?? som idag reducerats till EU nivå.. det som bara var en utfyllnad för att S & avgaspartiet skulle på in skattepengar, ingen annan orsak, men tillverkarna av inblandade kemikalier levde gott, att tillverkning av tillsatser troligen bidrar till miljöförstörelsen det reagerar vare sig Avgaspartiet eller S på.
Har inte kollat hur många % det var inblandat, men kostat oss miljoner som husbilägare har det gjort.
Jo, ren HVO100 ger som jag upplevt det lägre förbrukning, men under tiden som den kostat 27-30 kr litern fanns ingen som helst anledning att tanka HVO.Jag tolkar dig i tidigare inlägg som att HVO ger lägre förbrukning, och om du har rätt i det och om större delen av det som tidigare blandades i faktiskt var HVO så borde ju inte förbrukningen ha ökat.
När det gäller reduktionsplikten måste man skilja på mål och metod. Reduktionsplikten var inte annat än den metod som valdes, med stor riksdagsmajoritet, för att nationen Sverige skulle nå sina åtaganden och mål för minskade CO2 utsläpp. Målen som därmed skulle nås var inget påhitt av sveriges dåvarande regering utan en följd av Parisavtalet. Partierna i nuvarande regering ångrade sig och backade från den beslutade metod de tidigare stött och därför kommer Sverige inte att nå sina åtaganden för 2030 om de inte snart kommer med någon ny metod.
Sedan angående Parisavtalet har Du missat att EU bestämde en viss mängd inblandning av annat jox, men S + avgasparitet drev igenom att denna mängd 3 dubblades i Sverige
Har tidigare år haft i genomsnitt 0.93 i förbrukning, i år 0.80 på långkörning 30-50 mil i stadstrafik ingen skillnad ca1.1L PÅ landsväg har vi nu samma förbrukning som med ´´Tysk diesel`´ tidigare i Tyskland, kan enbart bero på att bränslet är bättre vilket borde gynna importen då landet slipper importera så stora mängder av ersättnings medlet och mindre råolja.Dags att summera sommarens siffror. Som jag trodde tidigare blev det sett över hela säsongen ingen skillnad för vår Fiat 2018 2,3/150 jämfört med föregående år. Första resan för säsongen märkte jag att förbrukningen faktiskt var lite lägre men det var nog p.g.a. lägre snitthastighet på de norska vägarna vi åkte då. Dessutom var det innan årets första tankning, alltså med fjolårsdiesel i tanken, som jag märkte det. De senaste c:a 100 milen jämförde jag också färddatorns förbrukningsiffra med tankad mängd och uppmätt körsträcka, och de stämde bra överens.
2021: 0,88 l/mil
2022: 0,87 l/mil
2023: 0,86 l/mil
2024: 0,86 l/mil
Det är svårt att tolka dina siffror eftersom du blandar olika saker.Har tidigare år haft i genomsnitt 0.93 i förbrukning, i år 0.80 på långkörning 30-50 mil i stadstrafik ingen skillnad ca1.1L PÅ landsväg har vi nu samma förbrukning som med ´´Tysk diesel`´ tidigare i Tyskland, kan enbart bero på att bränslet är bättre vilket borde gynna importen då landet slipper importera så stora mängder av ersättnings medlet och mindre råolja.
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons