• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Broms & Fjädring Bilstein b6 camper eller Bilstein b6 camper advanced

Multijet100

Medlem
Medlem
Hej,

Jag har en Fiat Ducato multijet 100, 2.2 2008. Väger ca 2.8 ton fullastad.

Jag har följande fjädring fram:

Nya sasch (premium) stötdämpare. Original hårdhet. Nya Lesjöfors förstärkta spiralfjädrar <2000kg.

Jag har följande fjädring bak:

Nya bladfjädrar (enkel) av märket Lesjöfors (premium). Hjälp fjädrar mad 350-750kg. Stötdämpare original hårdhet al-ko 7000mil gamla.

Fjädringen bak känns fortfarande något stutsig/guppig och för styv vid lägre hastigheter. Fram känns den bra.

Ska nog minska från 4.1 bar däcktryck fram och bak till 3.9 fram och 3.7 bak. Tror det kommer göra skillnad men fjädringen är ju fortfarande inte helt hundra.

Överväger att uppgradera till bilstein b6 camper eller camper advanced stötdämpare bak. Misstänker att de kanske kommer ta tidigare än original och minska ojämnheterna vid låga hastigheter. Och lira bättre med hjälpfjädrarna.

Någon som har erfarenhet från dessa? Och camper advanced versionen med dampmatic teknik kostar dubbelt så mycket frågan är om det är värt det eller bara b6 camper duger gott och väl.

Någon som provat ovanstående eller som enbart monterat camper stötdämpare bak men ej fram och har erfarenhet av det? Vill ej uppgradera fram då jag precis köpt allt nytt där och bytt.

Senast ändrad:
Komforten i bilen justeras med stötdämpare och fjädrar inte lufttrycket så tänker i alla fall jag ;-)
AL-KO har olika hårdhet på stötdämparna, färgen avslöjar vilka man har blå, röd och svart men du har inget AL-KO chassi så kolla att du har rätt hårdhet på stötdämparna.
Jag skulle titta på luftfjädring

Senast ändrad:
Komforten i bilen justeras med stötdämpare och fjädrar inte lufttrycket så tänker i alla fall jag ;-)
AL-KO har olika hårdhet på stötdämparna, färgen avslöjar vilka man har blå, röd och svart men du har inget AL-KO chassi så kolla att du har rätt hårdhet på stötdämparna.
Jag skulle titta på luftfjädring
Svarta dämpare har jag. Dessa

När jag köpte dem kontrollerade jag helt enkelt att de passar just mitt fordon med oem nummer. Eller, återförsäljaren gjorde det.

Jag märkte faktist stor skillnad med mindre lufttryck i däcken, det är ju trots allt också en del av fjädringen givetvis.

Nja, luftfjädring hade jag tidigare. Är betydligt bättre med hjälpfjädrar för min del enl. erfarenhet så det byter jsg inte tillbaka till. Ersatte snarare bälgarna mot hjälp fjädrarna bak.

Senast ändrad:
Svarta dämpare har jag. Dessa

När jag köpte dem kontrollerade jag helt enkelt att de passar just mitt fordon med oem nummer. Eller, återförsäljaren gjorde det.

Jag märkte faktist stor skillnad med mindre lufttryck i däcken, det är ju trots allt också en del av fjädringen givetvis.

Nja, luftfjädring hade jag tidigare. Är betydligt bättre med hjälpfjädrar för min del enl. erfarenhet så det byter jsg inte tillbaka till. Ersatte snarare bälgarna mot hjälp fjädrarna bak.
kanske fel dämpare den svarta är för 4000 till 7500kg den blå och röda för 2000kg axel

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen