• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Betalkort / kreditkort utomlands

En jämförelse gjord idag av kortutgivarens avgifter vid kontantuttag utomlands för tre olika kort, med reservation för att jag missat något:

KortUttagsavgiftValutapåslag
Handelsbankens bankkort Maestro (betalkort)0:- om Euro, annars 40:-1,65%
Preem Mastercard (kreditkort)2%, dock lägst 35:-2,5%
OKQ8 Visa (kreditkort)3%, dock lägst 35:-2%

En jämförelse gjord idag av kortutgivarens avgifter vid kontantuttag utomlands för tre olika kort, med reservation för att jag missat något:

KortUttagsavgiftValutapåslag
Handelsbankens bankkort Maestro (betalkort)0:- om Euro, annars 40:-1,65%
Preem Mastercard (kreditkort)2%, dock lägst 35:-2,5%
OKQ8 Visa (kreditkort)3%, dock lägst 35:-2%
Men är det där hela sanningen, när det gäller kontantuttag? Det beror väl även på i vilken automat du stoppar in dit kort, som i t.ex, Euronet som jag skrev om i inlägget #16, som har egna påslag och egna valutakurser?

Av egen erfarenhet vet jag, eftersom jag har spanskt bankkonto att om jag vill ta ut cash på en annan banks ATM, så kostar det en slant, ibland löjligt mycket. Förutsätter att samma situation uppstår med ett utländskt BC/CC.

Tommy

Senast ändrad:
Men är det där hela sanningen, när det gäller kontantuttag? Det beror väl även på i vilken automat du stoppar in dit kort, som i t.ex, Euronet som jag skrev om i inlägget #16, som har egna påslag och egna valutakurser?

Av egen erfarenhet vet jag, eftersom jag har spanskt bankkonto att om jag vill ta ut cash på en annan banks ATM, så kostar det en slant, ibland löjligt mycket. Förutsätter att samma situation uppstår med ett utländskt BC/CC.

Tommy
Ja, det var därför jag skrev ”kortutgivarens avgifter”. Annat har jag svårt att jämföra. Om den som äger/driver uttagsautomaten också tar en avgift blir det ju mer.

Bortsett från de olika automaterna som florerar i EU, kan vi på våra erfarenheter få fram topp-3 kreditkort här? (inte bank-kort)
Kanske går det att använda "Recensioner" men utgivarna kanske ändrar sina regler för ofta för det?

Mitt huvudkort är ett Coop MC, och mitt andrakort ett OKQ8 Visa, mitt tredje som jag håller på att avveckla är ett SAS Eurobonus MC.
Äger inget bank-kort sedan 1996, har inget behov av ett sådant.
Vilka avgifter m.m. jag har i utlandet, vet jag inte.

Kanske går det att använda "Recensioner" men utgivarna kanske ändrar sina regler för ofta för det?
Det hade varit trevligt, samma sak för telefon abonnemang.
Men som du noterar, så är det nog en stor risk att det snabbt blir gammal info. Dels för att det kommer nya kort ofta och att de befintliga ändrar regler och tjänster ganska ofta också. Detsamma gäller för övrigt telefoniabonnemang...

Vill påstå Revolut är kostnadsfritt, ingen kostnad för kort, bankomatuttag upp till 2000 kr per mån och ingen växlingsavgift....Kjell
Nu har jag också beställt Revolut standard, har provat att växla några euro gick fint och ett köp. Men när vi skall åka till Norge så växlar man in till norska kronor så då finns det både Euro och norska kronor svenska kronor på kontot. Så nu till frågan känner kortet av att man är i Norge och tar den valutan?
Mvh Hasse

Kan tillägga som också hör till kort o betalningar
Vi har nyss kommit hem från Mallorca. När vi checkar in på hotellet vill jag betala direkt för boende. (vill alltid betala direkt utifall något krånglar)
Tar fram vårt Bank of norwegian detta är kreditkort men köp nekas trots att vi har pengar på detta kort
Tar då fram vårt Icakort som är debitkort och där går köpet igenom.
Jag ställde frågan till norwegian varför? svar här under jag vet inte vad det betyder men detta borde hotellet ha koll på summan var ca 1200€
Men man bör nog ha flera kort med sig utifall ett bråkar
Hej,
Tack för ditt meddelande.
Vi kan se att max beloppet när du skulle betala på hotellet var 10 000 SEK i och med blev köpet nekat.
Olika köpställen har något som kallas MCC koder, där det ibland finns vissa köpsgränser. I det här fallet så är det max 10 000kr som det går att betala med den koden.
Det här är dessvärre inget som vi kan överstyra.
Vi beklagar det inträffade.

Med vänlig hälsning
Bank Norwegian

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka