• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Batteriproblem

Sander

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Mariestad
Har nu på 6 år knäckt 2 st startbatterier, dels Iveco orginalbatteri och ett Varta Silver dynamics båda 110AH. Jag misstänker att batteriet får mycket stryk om bodelsbatterierna är mycket urladdade och mina 2 votronic 45 b to b laddare drar upp emot 80 ampere innan generatorn har fått upp farten och jag får larm om låg spänning på startbatteriet.
Ska nu köpa ett nytt startbatteri "igen" och tvekar om jag skall köpa likadant som jag haft, dvs Varta silver dynamics 110ah, som kostar hälften av Iveco orginal, eller om jag ska prova ett EFb eller AGM batteri, oftast avsedda för fordon med start/stop system, de är ju lite dyrare men kanske de håller längre. Någon som har erfarenhet ?
 
Har nu på 6 år knäckt 2 st startbatterier, dels Iveco orginalbatteri och ett Varta Silver dynamics båda 110AH. Jag misstänker att batteriet får mycket stryk om bodelsbatterierna är mycket urladdade och mina 2 votronic 45 b to b laddare drar upp emot 80 ampere innan generatorn har fått upp farten och jag får larm om låg spänning på startbatteriet.
Ska nu köpa ett nytt startbatteri "igen" och tvekar om jag skall köpa likadant som jag haft, dvs Varta silver dynamics 110ah, som kostar hälften av Iveco orginal, eller om jag ska prova ett EFb eller AGM batteri, oftast avsedda för fordon med start/stop system, de är ju lite dyrare men kanske de håller längre. Någon som har erfarenhet ?
Det kanske inte är fel på batteriet,utan det är som säger att du tar ut för mycket, 80A kontinuerligt plus bilens behov, det klarar kanske inte generatorn att ladda batteriet fullt, hur stor generator har du? spänningsfall, för klena kablar? risken är ju att du knäcker nästa batteri också, kanske montera en separat 230V laddare till startbatteriet och ladda ofta.
Har bytt startstopp batteriet i min personbil,vet inte om dom är mycket bättre
 
Det kanske inte är fel på batteriet,utan det är som säger att du tar ut för mycket, 80A kontinuerligt plus bilens behov, det klarar kanske inte generatorn att ladda batteriet fullt, hur stor generator har du? spänningsfall, för klena kablar? risken är ju att du knäcker nästa batteri också, kanske montera en separat 230V laddare till startbatteriet och ladda ofta.
Har bytt startstopp batteriet i min personbil,vet inte om dom är mycket bättre
80 A tas bara ut en kort stund innan generatorn som är på 210A tar över lasten, Vet inte om det är detta som skadar batteriet. Undrar bara om de andra batterityperna kanske klarar kraftiga uttag bättre.
 
Kontroller om det er noe a bodelen som forbruker fra bilbatteriet. Har sett at lydanlegget på noen biler er koblet slik da bilens radio blir brukt som en del av anlegget. Det var slik på min Flair 2008 og med en bass booster fikk jeg start problem allerede på en av de første turene, koblet radioen og booster over til bobatteriet og problemet var løst, rapporterte feilen til fabrikken i Polch som endret på senere modeller. Noe annet som jeg har oppservert på vår Iveco Daily lastebil er at det er et lite forbruk hele tiden, bilen må kjøres en tur minst hver 3dje uke om en ikke skal få varsel om lav batterispenning. Mistenker Iveconnect multimedia enheten som synderen her, men har ikke klart å trekke denne dobbelt din enheten ut så jeg kan kontrollmåle.
 
Jeg tror problemet ditt er att det er mye tomgangskjøring/bykjøring når du starter å kjøre samtidig som bodelsbatteriet er tappet en del ned.
Du har en generator på 210A (ved max rpm.), denne gir ikke mer enn 10-15A når motoren går på tomgang.
Så har du 2stk votronic 45A B-B som står mellom startbatt./generator og bodelsbatt.. Disse vil belaste startbatt. med 90A fra du starter bilen selv om generatoren bare gir 10-15A. Det vil si att du tapper startbatt. for ca.75-80A pr. time, så etter en 15-20min sakte kjøring for å komme ut på en større vei mangler du fort en 20-30A på startbatt.
Startbatt. som er et blybatt. på ca. 100A klarer greit å levere fra seg disse 20-30A men det gir slitasje, men det største problemet er att når det blir ladet opp igjen vil det etter en 15-20min. ikke ta imot en større ladestrøm enn 10-12A, i beste fall 15A pr. time, det vil si att du må ligge på en stor vei i minimum 2 timer for å etterfylle de 30A som startbatt. manglet. Så parkerer du etter 1,5 timer, og startbatt. er da ikke full-ladet og det skader også batt. over tid.
Løsningen din kan være koble vekk (en bryter på styrestrømmen) den ene votronic'en til du kommer ut på en vei med høyere hastighet og større ladestrøm fra generatoren.
Generatoren gir sannsynligvis ikke 210A før du belaster den så hardt att spenningen synker en del under 13V. I tillegg så er det en temperaturfølsom komponent i styringen i generatoren som også vil være med på å senke ladestrømmen når generatoren blir varm. Så disse 210A er mest teoretisk etter en bestemt målenorm og noe du sannsynligvis aldri vil oppleve.

Ett lite tips: på de fleste Iveco Daily kan du øke tomgangsturtallet ved å vri på den bryteren som du bruker til å øke farten med på cruise-control'en.
Da blir det som en traktor, du får håndgass.
Så øker du tomgangen til en 1200 rpm. så vil ladestrømmen øke en god del, bare ikke brenn generatoren.
 
Jeg tror problemet ditt er att det er mye tomgangskjøring/bykjøring når du starter å kjøre samtidig som bodelsbatteriet er tappet en del ned.
Du har en generator på 210A (ved max rpm.), denne gir ikke mer enn 10-15A når motoren går på tomgang.
Så har du 2stk votronic 45A B-B som står mellom startbatt./generator og bodelsbatt.. Disse vil belaste startbatt. med 90A fra du starter bilen selv om generatoren bare gir 10-15A. Det vil si att du tapper startbatt. for ca.75-80A pr. time, så etter en 15-20min sakte kjøring for å komme ut på en større vei mangler du fort en 20-30A på startbatt.
Startbatt. som er et blybatt. på ca. 100A klarer greit å levere fra seg disse 20-30A men det gir slitasje, men det største problemet er att når det blir ladet opp igjen vil det etter en 15-20min. ikke ta imot en større ladestrøm enn 10-12A, i beste fall 15A pr. time, det vil si att du må ligge på en stor vei i minimum 2 timer for å etterfylle de 30A som startbatt. manglet. Så parkerer du etter 1,5 timer, og startbatt. er da ikke full-ladet og det skader også batt. over tid.
Løsningen din kan være koble vekk (en bryter på styrestrømmen) den ene votronic'en til du kommer ut på en vei med høyere hastighet og større ladestrøm fra generatoren.
Generatoren gir sannsynligvis ikke 210A før du belaster den så hardt att spenningen synker en del under 13V. I tillegg så er det en temperaturfølsom komponent i styringen i generatoren som også vil være med på å senke ladestrømmen når generatoren blir varm. Så disse 210A er mest teoretisk etter en bestemt målenorm og noe du sannsynligvis aldri vil oppleve.

Ett lite tips: på de fleste Iveco Daily kan du øke tomgangsturtallet ved å vri på den bryteren som du bruker til å øke farten med på cruise-control'en.
Da blir det som en traktor, du får håndgass.
Så øker du tomgangen til en 1200 rpm. så vil ladestrømmen øke en god del, bare ikke brenn generatoren.
Du beskriver det exakt som det är, och jag har även bytt generator 1 gång. Min fråga är om någon annan batterityp, EFB eller AGM kan tåla sådan behandling bättre. Om inte så kopplar jag bort den ena Votronicen och då blir maxströmmen 45A. Det är bara när bodelsbatteriet är mycket urladdat som strömmen blir så hög vid start, efter en stund sjunker laddningen till under 45A
 
Om vi tar den Flair jeg hadde og Ivar har nå som eksempel så klarte den å lade over 80A uten DC-DC til det bodels LFP batteriet jeg satte inn uten BMS, men på tomgang ble det lite ladning. Jeg knekte startbatteriet en gang ved langtids lagring og kun kobling til el et par dager en gang i mnd - dette var ikke nok til å trigge ladning av startbatteriet. Økte til en uke hver måned og startbatteriet var fullt når jeg hentet bilen etter oppholdet. Hva som tapper startbatteriet etter at radio/multimedia enheten er flytte til bobatteriet vet jeg ikke.
 
Du beskriver det exakt som det är, och jag har även bytt generator 1 gång. Min fråga är om någon annan batterityp, EFB eller AGM kan tåla sådan behandling bättre. Om inte så kopplar jag bort den ena Votronicen och då blir maxströmmen 45A. Det är bara när bodelsbatteriet är mycket urladdat som strömmen blir så hög vid start, efter en stund sjunker laddningen till under 45A

Det er vanskelig å gi deg råd om hva du skal gjøre for du bruker sikkert bilen på en annen måte enn meg.
Jeg ville ikke belastet generatoren med begge Votronic'ene før du kommer opp i hastighet (80km). viften på generatoren kjøler nesten ingen ting, det er luften som blir presset gjennom motorrommet under kjøring som kjøler generatoren, høyere hastighet bedre kjøling.
Jeg har 400A LFP og generatoren virker fremdeles etter 262 000km.
Min oppfatning er att disse generatorene ikke er konstruert for å gå med en last på 80-100A over lengere tid men skal tåle store uttak over en kort periode, type hydraulikkpumpe til løftelemmer.

Bytte til AGM startbatteri?
Jeg tror ikke det vil løse problemet. AGM klarer å gi en høyere startstrøm (CCA) ved lave temperaturer enn ett vanlig blybatteri, men det er nesten like tregt på å lade tilbake.
Jeg vet ikke hvilke type batt. du har som bodelsbatt. men det har lett for å bli att du bare flytter ett ladeproblem fra det ene batteriet til det andre, og så er det generatoren som får belastningen.
Jeg ville vel sannsynligvis satt en bryter på den ene Votronic'en og ikke slått den på føre etter en 1/2-1 time.
 
Du beskriver det exakt som det är, och jag har även bytt generator 1 gång. Min fråga är om någon annan batterityp, EFB eller AGM kan tåla sådan behandling bättre. Om inte så kopplar jag bort den ena Votronicen och då blir maxströmmen 45A. Det är bara när bodelsbatteriet är mycket urladdat som strömmen blir så hög vid start, efter en stund sjunker laddningen till under 45A

Vad har du för bodelsbatteri(er)? Att du har 2*45A DC/DC pekar på att du har något som kan ta emot mycket ström. Litium kanske? Isåfall kanske det faktum att laddningsströmmen sjunker "efter en stund" inte beror på bodelsbatteri utan på andra begränsningar, t.ex. de inbyggda i B2B laddarna som jag tolkar är Votronics VCC 1212-45. Deras mjukstart och den inspänningsberoende strömbegränsningen även när de styrs från D+ (se nedan) gör att det beteende du beskriver verkar lite konstigt (förutsatt att den modell du har inte avviker kraftigt från de som säljs nu) . Är de rätt kopplade och inställda enligt installationsmanualen?


1699200066659.png
 
Måske kunne det være en ide at overveje et LiFePo4 som startbatteri?

Det tager i hvert fald hurtigere imod den strøm, der kommer fra din generator

Her er i hvert fald nogle autocamperentusiaster, som har udviklet et LiFePo4 startbatteri, som de er ved at teste:

 
Vad har du för bodelsbatteri(er)? Att du har 2*45A DC/DC pekar på att du har något som kan ta emot mycket ström. Litium kanske? Isåfall kanske det faktum att laddningsströmmen sjunker "efter en stund" inte beror på bodelsbatteri utan på andra begränsningar, t.ex. de inbyggda i B2B laddarna som jag tolkar är Votronics VCC 1212-45. Deras mjukstart och den inspänningsberoende strömbegränsningen även när de styrs från D+ (se nedan) gör att det beteende du beskriver verkar lite konstigt (förutsatt att den modell du har inte avviker kraftigt från de som säljs nu) . Är de rätt kopplade och inställda enligt installationsmanualen?


Visa bilaga 31659
Det är den modellen jag har som laddar 2x170ah gel.
har nu kopplat enligt D nedan som rekommenderas vid paralellkoppling och när spänningen når 11,4 volt så får jag larm på startbatteriet
Skall koppla bort den ena laddaren och ändra omkopplaren till läge B då belastas inte batteriet så kraftigt. 45A räcker.



1699205343723.png
 
Det är den modellen jag har som laddar 2x170ah gel.
har nu kopplat enligt D nedan som rekommenderas vid paralellkoppling och när spänningen når 11,4 volt så får jag larm på startbatteriet
Skall koppla bort den ena laddaren och ändra omkopplaren till läge B då belastas inte batteriet så kraftigt. 45A räcker.



Visa bilaga 31662
Ja, spänningsnivåerna för läge D kanske inte är de bästa i ditt fall så det kan vara klokt att köra B istället.
 
Tar verkligen dina 2×170Ah GEL emot 80A i laddning?


GEL-batterier ska annars laddas/urladdas lugnare än våta och agm för att inte få gasblåsor i gelén.
Jag hade förr 285Ah GEL de tog emot ca. 40A i 15min vid start, sen sjönk strömmen stadigt ner till 15-20A.
 
Tar verkligen dina 2×170Ah GEL emot 80A i laddning?


GEL-batterier ska annars laddas/urladdas lugnare än våta och agm för att inte få gasblåsor i gelén.
Jag hade förr 285Ah GEL de tog emot ca. 40A i 15min vid start, sen sjönk strömmen stadigt ner till 15-20A.
Om jag förbrukat mycket, kanske 200ah då tar de emot ca 80A men det sjunker nog ganska snabbt ner mot dryga 50A.
Om jag i urladdat läge kopplar in landström via mitt Honda elverk så laddar det med 59,5 A med min 60A laddare för att ganska snabbt sjunka till ca 50A. När jag kopplat in strömmen vid 172 förbrukade AH så får jag 48 ah in i batteriet på en timme. När jag börjar vid förbrukade 140 AH så tar det emot 33AH på en timme.
 
Har nu satt i ett nytt startbatteri och försökt att lura ut lite hur det fungerar. Har hela tiden trott att när jag har landström så laddas startbatteriet med 5A, men vid närmare undersökning visar det sig att den kontakten i laddaren är tom, ingen kabel. Möjligt att solcellerna ger lite till startbatteriet, men tveksam ser bara 2 kablar till batteri från regulatorn. Mina stödben drar som mest 65 A när de körs och luftfjädringens pump vill ha 53A och votronicen kanske 75A plus att kylskåpet går över på El, kanske 18A. Om allt detta sker samtidigt, innan generatorn har börjat ladda fullt så blir det stor belastning på startbatteriet och det tar stryk. Får tänka på att göra en sak i taget, 65 A i en minut förbrukar inte mycket, 1ah.
Har kopplat en liten batteriladdare Ctek 3,6 från eluttaget i garaget till plus från startbatteriet på ena votronicen och den laddar som det ska när jag har landström eller invertern är tillslagen. Någon som vet om jag kan ha den inkopplat även när jag startar bilen och votronicen börjar dra ström från batteriet ? Måste ha invertern tillslagen när jag kör för att kunna använda solskyddsgardinen.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen