Har nu på 6 år knäckt 2 st startbatterier, dels Iveco orginalbatteri och ett Varta Silver dynamics båda 110AH. Jag misstänker att batteriet får mycket stryk om bodelsbatterierna är mycket urladdade och mina 2 votronic 45 b to b laddare drar upp emot 80 ampere innan generatorn har fått upp farten och jag får larm om låg spänning på startbatteriet.
Ska nu köpa ett nytt startbatteri "igen" och tvekar om jag skall köpa likadant som jag haft, dvs Varta silver dynamics 110ah, som kostar hälften av Iveco orginal, eller om jag ska prova ett EFb eller AGM batteri, oftast avsedda för fordon med start/stop system, de är ju lite dyrare men kanske de håller längre. Någon som har erfarenhet ?
Ska nu köpa ett nytt startbatteri "igen" och tvekar om jag skall köpa likadant som jag haft, dvs Varta silver dynamics 110ah, som kostar hälften av Iveco orginal, eller om jag ska prova ett EFb eller AGM batteri, oftast avsedda för fordon med start/stop system, de är ju lite dyrare men kanske de håller längre. Någon som har erfarenhet ?