• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Batteriproblem

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Ort
Västra Frölunda
Vi har 2 st 100Ah kol/bly-batterier, kan vara 3-4 år gamla.
Fulladdade batterier är utgångsläget.
Efter ca 2 tim TV-tittande visas ”Låg batterinivå, enheten stängs ner”.
Batteriövervakaren visar att vi under tv-tittande förbrukar 3,2Ah. När meddelandet visas visar batteriövervakaren 11,1Volt.
Det har inte varit några sådana problem tidigare.
Med 200Ah borde man kunna ta ut hälften dvs 100Ah innan det blir problem.
Uttaget 3,2Ah X 2 tim är 6,4Ah.
Har ena batteriet gett upp?
 
Senast ändrad:
Dette er et klassisk eksempel på et problem som vil oppstå hos biler med 2 batterier koblet i parallell, så beskrivelse av problemet og diverse måter å identifisere årsaken samt midlertidige løsninger sammen med en sluttelig løsning er meget verdifullt for mange.
 
Dette er et klassisk eksempel på et problem som vil oppstå hos biler med 2 batterier koblet i parallell, så beskrivelse av problemet og diverse måter å identifisere årsaken samt midlertidige løsninger sammen med en sluttelig løsning er meget verdifullt for mange.
 
Nu har jag pinat det som skall bli backup-batteriet. Följande är resultat av testet:
1689192871257.png
Det är lite stökigt när ändringen av batteriinstallationen sker.
IMG_5195.jpg
Kabel i rätt dimension är dyrt då den säljs i onödigt långa längder.
Köpte istället startkablar och klippte lagom kabellängder från den röda kabeln, 100kr på Biltema.

Omkopplaren på plats, 4 olika lägen, Off, Batteri 1, Batteri 2, Batteri 1+2.
IMG_5198.jpg

Omkopplaren sitter under dynan till extrasätet, syns knappt uppifrån.
IMG_5197.jpg
Till vänster finns en brytare för att koppla bort solpanelerna.
Allt skall testas ordentligt på nästa resa.
 
Två olika typer av batterier, troligen har de i praktiskt bruk olika laddningsnivå.
Olika laddningsalternativ:
  • Vid stillastående utan landström, bara solpanelerna.
  • Vid stillastående med landström laddning även via solpanelerna.
  • Vid förflyttning, laddning via generatorn - laddnings-booster och i viss mån solpanelerna.
Är det olämpligt upp till förkastligt att ha omkopplaren i Batteri 1+2 för att ladda båda batterierna samtidigt?
 
Senast ändrad:
Teoretisk - JA. Og om Bat2 er reserven så trenger det ikke å være mange A på den kretsen, den vil mesteparten av tiden ligge på vedlikeholdts ladning - noe en strengt tatt burde kunne erstatte med avstenging av ladningen. Dette er standard for DC-DC for LFP batterier. Lad til innstillt topp, steng av og start ladning igjen når spenningen kommer under en innstillt lavgrense. Et blybatteri uten belastning synker fort til en hvilespenning på mellom 13,6 og 13,8 volt avhengig av kjemien. Start ladning ved 13,7 volt og steng ved 14,4 volt burde fungere godt med bly varianter.
 
En DC-DC 12/12V kostar 1.000kr - 3.500kr beroende på antalet Ah på utsidan.
Det är lite väl dyrt varför jag får se till att Batteri-2 får lite underhållsladdning då och då. Eftersom det i normalfallet inte kommer att användas så är det nog inga problem. När det nyttjats får vredet på omkopplaren ställas i läge 2 och ta emot laddning från solpanelerna och bilens generator/DC-DC booster.
 
Om en vil fikle litt så finnes det små DCDC kort som kan benyttes og til en billig penge. Et slik kort begrenser selv strømmen og kan gi topp ladning over tid. Mulig Kjell&Co har slike kort, selv shopper jeg slik fra Ebay eller Aliexpress.

En annen fikling er å benytte en diode og en motstand. Dette vil gi en maks på 0,6 volt lavere enn toppladningen på de andre batteriet, men motstanden må velges med omhu slik at om det skjer et strømras så brenner motstanden av - eller en legger til en sikring som er passe liten, dette er en bedre løsning.
 
En vild idén nummer 2.
Bakgrund:
När jag installerade de första solpanelerna köpte jag även en regulator Schaudt LR1218.
I samband med installation av ytterligare en solpanel köpte jag även en bättre regulator Victron MPPT 100/30.
Jag använder bara Victron och Schaudt-regulatorn är i reserv.

Vilda idén nummer 2:
Koppla Schaudt-regulatorn med in 12V från Batteri 1 och ut 12V till Batteri 2.
Regulatorn borde strypa uppladdningen till Batteri 2 när det batteriet nått full laddning.

Fungerar, fungerar inte?
 
Senast ändrad:
En mulig bedre variant er å bruke Schaudt fra panelene til Bat2. Den er en PWM regulator og kan koble parallellt med MPPT regulatoren, vil slutte å trekke strøm fra panelene når Bat2 er fullt. Den vil IKKE klare å lade med strøm fra et 12V batter. En PWM trenger en overspenning på inngangen for å fungere.
 
Min ide är att byta batterierna får en känsla av att det är något fel på det ena skulle kanske köra enbart med ett batteri för att testa om nu inte omkopplaren även fungerar så att du bara belastar ett batteri i taget och då har du ju redan testat.
Sen har du använt biltemas klenaste startkabel den använder inte koppar utan aluminium även fast det ser ut som koppar är det bara ett tunt skikt ytbehandling försökte hjälpa en igång med mina startkablar och motorn igång gick inte!
Biltemas beskrivning:
Startkablar av CCA-tråd (kopparlegerad aluminiumkabel). Med mjuk isolering och helisolerade handtag. Lätthanterliga även i sträng kyla. Levereras i praktisk förpackning.
Detta gör ju att det blir ett betydligt högre spänningsfall mellan batterierna kan vara nog för att lura elektroniken.
Spänningsfallet medför ju att man vid laddning tror att batteriet är mer laddat än det är och när man laddar ur sjunker spänningen och batteriet ser mer urladdat ut än vad det är. Sitter då kabeln mellan batterierna lär man få en ständig obalans.
Min lösning är annars ta ut bägge batterierna köp ett tillräckligt stort lipo4 100ah kostar 3.500kr på amazon.
Och använd enbart mppt laddaren till solpanelen och laddningen från generatorn, finns ett relä som kan användas för att skilja startbatteriet åt men vet inte riktigt om det kan hantera olika kemier. Men jag förstår att många gjort så redan tidigare innan det fanns så mycket elektronik i batterierna och kört så i flera år utan problem.
 
Senast ändrad:
Är inte så påläst om bly/kolbatterier men jag tycker att spänningen på dina sjunker väldigt snabbt trots att förbrukningen är låg. Är det normalt att de skall sjunka till 12,2-12,3V trots att det återstår 60-70% av batteriets kapacitet. Experterna kanske kan komma med ett bra svar.
 
Jag tycker också att det inte stämmer, vilospänningen för ett vanligt blybatteri ligger på 12,6 volt eller 6 x 2,1v.
När vilospänningen sjunker så mycket borde det inte vara så mycket kvar. Är det mätt under belastning så beror spänningen mycket på den inre resistansen vilken ökar när batteriet är urladdat.
Förr tyckte man att ett blybatteri hade låg resistans och skulle behandlas försiktigt eftersom de vid kortslutning kan orsaka brand. Idag är det tvärtom andra tekniker har äntligen gått om den förhärskande tekniken som varat i många decennier. Jag tror utan att vara helt säker att lipo är det som ger bäst vikt effekt och väldigt höga strömmar under kort tid och väldigt brandfarliga batterier. sitter med ett sånt i knät just nu i en asus zeenbook det är tunt och av plast och har begränsad levetid men ruggigt mycket ström kan man ta ut.
Finns tydligen i stora batterier det testades i youtube där det såg ut som ett vanligt lifepo4 men det var det inte han tog isär det och körde en kniv igenom det utomhus det brann riktigt bra vilket lifepo4 inte gör. Han försökte släcka vilket inte går, de klippte inlägget. Idag sitter vi i flygplan med hundratals telefonbatterier och ett antal datorer med batterier av den farliga sorten.
Det är egentligen samma teknik som används i elbilar men man har gjort dem ganska annorlunda och säkrare.
Om ett helt obelastat batteri har lägre spänning än 12.6 är det nog ganska så urladdat.
 
Finns tydligen i stora batterier det testades i youtube där det såg ut som ett vanligt lifepo4 men det var det inte han tog isär det och körde en kniv igenom det utomhus det brann riktigt bra vilket lifepo4 inte gör.

Lite mer OT:

Punktering av ett LiFePO4 kan ge kraftig värme- och rökutveckling. Länken visar en filmsnutt från ett enkelt experiment utfört av ett universitet i Prag för GWL:s räkning (leverantör av bl.a. Winston). Battericellen är en 3,2V 40Ah Winston. På basis av de gasprover som samlades upp och sedan analyserades beräknades mängden hälsofarlig vätefluorid (HF) i röken till 320 mg vilket skulle kräva en volym på 128 m3* ren luft för att spädas ut till en ofarlig nivå, alltså en betydligt större luftvolym än vad som finns i normala husbilar.

För att punktera en Winstoncell krävs ganska mycket våld men flertalet andra fabrikat har betydligt ömtåligare skal så det finns anledning att se till att LiFePO4 monteras på ett klokt sätt så att de skyddas på bästa sätt t.ex. vid en krock.

* Extrapolerat till den nu ganska populära cellstorleken 280 Ah skulle behovet bli c:a 900 m3


 
Senast ändrad:
Är inte så påläst om bly/kolbatterier men jag tycker att spänningen på dina sjunker väldigt snabbt trots att förbrukningen är låg. Är det normalt att de skall sjunka till 12,2-12,3V trots att det återstår 60-70% av batteriets kapacitet. Experterna kanske kan komma med ett bra svar.
Det ska vara normalt att spänningen vid belastning sjunker lägre på bly kol än på traditionellt bly syra, är nog inget fel här.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen