• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Batteriproblem

Robert

iSekreterare
Admin medlem
Medlem
Ort
Västra Frölunda
Vi har 2 st 100Ah kol/bly-batterier, kan vara 3-4 år gamla.
Fulladdade batterier är utgångsläget.
Efter ca 2 tim TV-tittande visas ”Låg batterinivå, enheten stängs ner”.
Batteriövervakaren visar att vi under tv-tittande förbrukar 3,2Ah. När meddelandet visas visar batteriövervakaren 11,1Volt.
Det har inte varit några sådana problem tidigare.
Med 200Ah borde man kunna ta ut hälften dvs 100Ah innan det blir problem.
Uttaget 3,2Ah X 2 tim är 6,4Ah.
Har ena batteriet gett upp?
 
Senast ändrad:
Det er mulig, fjern koblingen mellom de to og mål spenning. Er det stor forskjell så er det ene kass. Men det er og mulig at du har mistet ladningen fra bilen under kjøring. Mener du hadde det problemet midtsommar for mange år siden :D. Sikringen på kabelen fra bilbatteri til EBLsom sitter i nærheten av bilbatteriet har lett for å blåse på våren på mange husbiler. Motstandsmåling over sikringene pleier å avsløre slike problemer. Selv blåste jeg 50A sikringer på den kabeln.
 
Fungerar laddningen från generator eller solcell fram till batterierna utan allt för stort spänningsfall så är problemet i batterierna.

Spänningsfallet mellan generatorstift och batteripol ska inte vara över 0,5 V och det gäller på både plus och minussidan. Lätt att glömma att jordkabeln också är en strömledare.

Laddningsproblem kan ofta vara orskade av korroderade jordkablar mellan chassi och motor.

En batteriprovare som kan mäta CCA värdet och jämföra med vad som batteriet är märkt med ger en tydlig indikation på när batteriet ska bytas mot nytt.
 
Tack för ert engagemang, är man på rull så är man beroende av assistans när det blir problem.
Efter en sådan urladdning ger Ampere-mätaren fullt utslag när jag startar motorn. Bilen har den stora generatorn och jag har kompletterar med en ladd-booster.
Det tyder på att laddningsenheterna fungerar.
Jag har inte tillgång till batteriprovare men en teori om att ringa in problemet.
Om jag kopplar ur det ena batteriet och sätter på TV:n och väntar och ser hur det batteriet uppför sig.
Sedan växlar jag till det andra batteriet.
Då borde väl problembatteriet vara identifierat.
Provar ikväll.
 
Senast ändrad:
Hur har det gått med batteritesterna (jag har ju samma batterier)?
Har du laddat ur dem till låg SOC ofta under åren som gått?
Jag vill inte äventyra resan jag är på med att experimentera, väntar med det till dess jag är hemma. Jag tror vi klarar oss om vi inte använder TV:n utan ser på tv via iPad. Alternativt tar in på stp alt camping med el-möjlighet. Teorin just nu är att något av batterierna inte är ok. Jag har inte haft detta problem tidigare med dessa batterier och har inte laddat ur dem till kritisk nivå tidigare. Jag rapporterar när jag testat. Just nu står vi med el-anslutning på Ljusdals Camping.
 
Jag kunde naturligtvis inte hålla mig från att testa.
Jag kopplade bort det ena av de parkopplade batterierna och satte på TV:n och lät den stå på i 5 timmar.
Och nej, vi tittade inte på den i 5 timmar men läste av batteriövervakaren varje timma.
Så här ser värdena It.
Klockslag, volt och förbrukning i Ah.
18.00 13,1V 3,6
19.00 12,9V 3,8
20.00 12,4V 3,7
21.00 12,1V 4,3
22.00 12,3V 3,6
23.00 12,1V 3,9

Ingen extern ström, solpanelerna bortkopplade.
Det batteriet verkar vara ok och nu skall vi testa att stå utan markström och ha vår vanliga förbrukning.
Det andra batteriet får jag pina när vi är hemma igen.
 
Inte ett batteriproblem men...
Vi står på en garageplan hos min son.
Bilen lutar framåt och lite i sidled. Kyl/frys blir inte kalla varken på gas eller el.
Är orsaken att bilen lutar för mycket?

Vi har flyttat in allt i kyl/frys i sonens kyl/frys så det akuta problemet är löst.
 
Jag har ju känt av effekten av lutning, men sannolikt i kombination med kylskåpssidan i solen.
Har inte märkt av det i år, trots ca 10 cm lutning "på långs" under senaste resan.

Är numera noggrann med att få solen på rätt sida.
Plus att jag satt in en fläkt, hjälper nog upp situationen.
 
Nu på hemmaplan med betoning på plan.
Nu fungerar kyl/frys både på gas och el.
Måste ha varit att bilen lutade rätt mycket framåt som gjorde att kyl/frys inte fungerade.
Jag som sällan eller aldrig använder kilar måste nog tänka om i vissa lutningar.
Kvarstår att få klarhet i konditionen på andra batteriet.
 
Jag har ju känt av effekten av lutning, men sannolikt i kombination med kylskåpssidan i solen.
Har inte märkt av det i år, trots ca 10 cm lutning "på långs" under senaste resan.

Är numera noggrann med att få solen på rätt sida.
Plus att jag satt in en fläkt, hjälper nog upp situationen.
Är alltid noga så jag får solen på rätt sida så mycket som möjligt.
 
Nu har jag testat båda batterierna var för sig.
Utgångsläget är landström urkopplad, solpanelerna urkopplade, fulladdade batterier, TV, Radio samt belysning igång med ett totalt uttag av 4Ah.
Angivna värden är tagna från batteriövervakaren. Kalibreringen är nog inte helt bra då ett fulladdat batteri visas som 105% men ger ändå en fingervisning om statusen. Så här blev mätningen:
1688853579564.png
Att Batteri 1 har något fel torde väl vara utom tvivel.
 
När två batterier är parallellkopplade så är det lämpligt att ha laddkabeln för plus på ena batteriet och laddkabeln för minus på det andra.

Lägger man laddkablarna på bara ett batteri brukar det uppstå laddproblem på det andra batteriet då övergångsmotstånd vid kabelanslutningar och kablar leder till lägre laddspänning över det andra batteriet med följd att det aldrig blir laddat ordentligt
 
Tidigare hade jag batterigruppen A. (100Ah X 2, Pb)
Det blev problem med ett av batterierna varför jag skaffade batterigruppen B (100Ah X 2, PLH+C)
Nu är det problem med ett av batterierna i B-gruppen
1688912457865.png

Jag har alltså ett friskt A-batteri och ett friskt B-batteri.
Jag tänker ta de friska A- och B-batterierna och montera dessa i husbilen.
Det är olika typer av batterier och de trivs nog inte sammankopplade varför jag tänkte lösa det problemet med en batteriväljare.
Normalt använda B-batteriet men alternera med A-batteriet och då koppla enligt bilden men inte använda läge A1+B2 på batteriväljaren.
1688912827519.png

Ett sätt att fortsätta att använda de friska batterierna.
 
Senast ändrad:
Neste trinn blir oppgradering til LFP
Kanske jag hamnar där till slut men det verkar som om vi klarar oss med ett PLH+C batteri, se testresultatet.
Pb-batteriet får var backup och underhållsladdas lite då och då med batteriväljaren inkopplad mot det batteriet.
Jag har förutom 360W-solpaneler även en DC-DC booster så det borde täcka vårt behov.
 
Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen