• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V Batterieproblem

Lasse

iValberedning
Medlem
Ort
Löddeköpinge
Helt plötsligt var nästan batteriet tomt, tur jag kollade. Det enda som laddades var en mobil som laddas via bodelsbatteriet. Tidigare på resan har vi inte haft problem, nu står jag på ström och lagt i några euro. Får kolla i natt hur långt det räcker. Någon idé om vad problemet kan vara. För några helger sedan stod vi utan ström och då var det inga problem.
 
Sjekk at det ikke er dårlig kontakt på batteripolene. Det neste og vanskeligste er å sjekke at sikringen mellombilbatteri og bobatteri er hel. Denne sitter i nærheten av bilbatteriet Ryker denne så blir det ingen ladning av bobatteri under kjøring.
 
Kanske inte någon tröst men samma sak hände nu på vår tur ner till Italien. Började som för dig men tyvärr slutade det med att jag fick byta batteri även om det gick att ladda upp till 100% så var kapaciteten med 1 Ampere ca 6 Tim innan det larmade för låg spänning 10,7 Volt. På dagen höll solcellerna laddningen. Batteriet var 2 år och fyra månader så ingen garanti på Batteribolaget !?
Så det blev en månad med ett letande efter ställplatser med el vilket vi upplevde mycket begränsad av
 
Et blybatteri kan godt gi opp etter kun et par år. Typisk oppførsel for et utslitt batteri er at oppladning fra lavt til fullt tar veldig kort tid og utladning enda kortere tid. Har et par mindre batterier som benyttes nesten som bodel batterier - levetid kun et par år. Men LFP batteriet jeg installerte i husbilen lever fortsatt etter 10 år. Orginalt Gel batteri holdt i nesten 5 år.
 
Kanske inte någon tröst men samma sak hände nu på vår tur ner till Italien. Började som för dig men tyvärr slutade det med att jag fick byta batteri även om det gick att ladda upp till 100% så var kapaciteten med 1 Ampere ca 6 Tim innan det larmade för låg spänning 10,7 Volt. På dagen höll solcellerna laddningen. Batteriet var 2 år och fyra månader så ingen garanti på Batteribolaget !?
Så det blev en månad med ett letande efter ställplatser med el vilket vi upplevde mycket begränsad av
Skönt man inte är ensam om problemet, nu skall vi vara några veckor till. Det blir campingar helst med pool då det är varmt i Tyskland men vi tar en sväng om Frankrike. Får byta när jag kommer hem, samma problem hände oss 2017 i Tyskland, så batteriet är så gammalt, fortsatt trevlig resa.
 
2017 da er det nær tid for end of life for blybatteri som ikke er holdt på over 80% ladning hele tiden. Batteri som holdes fulle hele tiden kan ha litt lengre levetid, men på store permanente strømforsyninger byttet vi hvert 5 år selv om batteriene nesten aldri ble belastet - de var fullt ladet hele tiden. Kapasitet etter 5 år var nesten alltid under 50%. LFP som holdes på 80% til 90% har nesten ubegrenset levetid.
 
Skönt man inte är ensam om problemet, nu skall vi vara några veckor till. Det blir campingar helst med pool då det är varmt i Tyskland men vi tar en sväng om Frankrike. Får byta när jag kommer hem, samma problem hände oss 2017 i Tyskland, så batteriet är så gammalt, fortsatt trevlig resa.
Varför inte byta i Tyskland,mycket billigare.
Mvh.
 
Bra förslag men vart vänder man sig. Husbilsfirma eller något annat.
Vet inte var du befinner dig,men du kan köpa batteri på bildelsfirmor eller husbilsfirmor, husbilsfirmor är dock lite dyrare.Fråga på campingen eller någon mack var du hittar dem.I nästan varje stad finns butiker typ Biltema eller Mekonomen.
Mvh.
 
Vet inte var du befinner dig,men du kan köpa batteri på bildelsfirmor eller husbilsfirmor, husbilsfirmor är dock lite dyrare.Fråga på campingen eller någon mack var du hittar dem.I nästan varje stad finns butiker typ Biltema eller Mekonomen.
Mvh.
Jag bytade hemma då både tid och verktyg krävs då batteriet sitter monterat under passagerarsätet. Mycket jobb med kåpor, skruvar och bultar som nås via hål i vridplattan pu 😅
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen