- Ort
- Skutskär
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
Registrera ett gratiskonto här!
Om det skulle gå till prövning i domstol vart skulle domstolen vända sig för att informera sig om vad som gäller. Med största sannolikhet till denna lagstadgande myndighet i körkortsfrågor eftersom det är dom som bestämmer, vart annars. Tror inte att man kan hitta på egna relgler under en rättegång utan att rätten måste inhämta info före eventuell rättegång för vad ska dom annars gå på. Detta är som jag ser på denna fråga.Den här frågan dyker upp då och då och svaren har varit olika beroende på vart frågeställaren har vänt sig. Detta verkar ju vara rätt instans men det hade ändå varit kul att höra hur det gått från någon som verkligen blivit stoppad och kontrollerad.
Själv skulle jag inte köra i Schweiz utan C kortet, i slutändan kan det ju bli en juridisk prövning i domstol eftersom detta är den lagstiftande instansens uppfattning och inget prejudikat. Risken är väl störst om man råkar bli inblandad i eller vålla en trafikolycka då ställs ju ofta saker och ting på sin spets.
Men å andra sidan har jag aldrig sett någon poliskontroll vid något av de tillfällen vi kört och turistat i Schweiz med husbilJag har iofs blivit stoppad en gång på 80 talet men då med personbil som saknade regplåt fram, ingen rolig diskussion med den polisen. Men till sist fick vi åka vidare med ett skylt tillverkad av ett anteckningsblock liggande i vindrutan.
Hälsningar
Peter
Nu är jag inte så bekant med lagstiftningen i Schweiz men eftersom både Sverige och Schweiz är västerländska rättsstater så tror jag inte det skiljer jättemycket. Lagstiftande instans är folkförsamlingarna, i Sverige Riksdagen, och i Schweiz är det Förbundsförsamlingen (Bundesversammlung), som består av två kamrar: Nationalrådet, som representerar folket, och Statsrådet, som representerar kantonerna.Om det skulle gå till prövning i domstol vart skulle domstolen vända sig för att informera sig om vad som gäller. Med största sannolikhet till denna lagstadgande myndighet i körkortsfrågor eftersom det är dom som bestämmer, vart annars. Tror inte att man kan hitta på egna relgler under en rättegång utan att rätten måste inhämta info före eventuell rättegång för vad ska dom annars gå på. Detta är som jag ser på denna fråga.
Mvh
Inge
Nu är jag inte så bekant med lagstiftningen i Schweiz men eftersom både Sverige och Schweiz är västerländska rättsstater så tror jag inte det skiljer jättemycket. Lagstiftande instans är folkförsamlingarna, i Sverige Riksdagen, och i Schweiz är det Förbundsförsamlingen (Bundesversammlung), som består av två kamrar: Nationalrådet, som representerar folket, och Statsrådet, som representerar kantonerna.
Lagarna kan ofta inte tillämpas direkt i enlighet med lagtexten utan måste så gott som alltid tolkas för att anpassa till lagstiftarens mening. Detta sker i Sverige i Hovrätterna och Högsta Domstolen. I Schweiz finns Högsta Domstolen som är federal och därunder finns federala brottmålsdomstolen och förvaltningsdomstolen som nästa instans därunder, alltså liknande som i Sverige.
Domstolarna gör med lednings av lagtexten och förarbetena till lagen helt egna tolkningar som ligger till grund för hur respektive lag skall tillämpas i lägre instanser, så som åklagarmyndigheten och polismyndigheten och även till syvende och sist som rättesnöre för den enskilde polismannen.
För att få redan på hur lagen skall tillämpas (om ett svenskt körkort med ett undantag även gäller i Schweiz) så måste en högre instans döma av i det aktuella fallet. Tillsynsmyndigheten (så som Transportstyrelsen i Sverige i körkortsfrågor) kan ha sin tolkning om hur lagen ska tillämpas, men det är alltid domstolen som har det
Nu är jag inte så bekant med lagstiftningen i Schweiz men eftersom både Sverige och Schweiz är västerländska rättsstater så tror jag inte det skiljer jättemycket. Lagstiftande instans är folkförsamlingarna, i Sverige Riksdagen, och i Schweiz är det Förbundsförsamlingen (Bundesversammlung), som består av två kamrar: Nationalrådet, som representerar folket, och Statsrådet, som representerar kantonerna.
Lagarna kan ofta inte tillämpas direkt i enlighet med lagtexten utan måste så gott som alltid tolkas för att anpassa till lagstiftarens mening. Detta sker i Sverige i Hovrätterna och Högsta Domstolen. I Schweiz finns Högsta Domstolen som är federal och därunder finns federala brottmålsdomstolen och förvaltningsdomstolen som nästa instans därunder, alltså liknande som i Sverige.
Domstolarna gör med lednings av lagtexten och förarbetena till lagen helt egna tolkningar som ligger till grund för hur respektive lag skall tillämpas i lägre instanser, så som åklagarmyndigheten och polismyndigheten och även till syvende och sist som rättesnöre för den enskilde polismannen.
För att få redan på hur lagen skall tillämpas (om ett svenskt körkort med ett undantag även gäller i Schweiz) så måste en högre instans döma av i det aktuella fallet. Tillsynsmyndigheten (så som Transportstyrelsen i Sverige i körkortsfrågor) kan ha sin tolkning om hur lagen ska tillämpas, men det är alltid domstolen som har det sista avgörandet.
När jag pratade med Svenska transportstyrelsen om hur det fungerar när ett land godkänner ett annat lands körkort så sa dom att det inte skapas en lag för varje land utan att aktuell myndighet ( transportstyrelsen i Sverige) godkänner det andra landets körkortsregler. De tog ett exempel : om det kommer en turist från Amerika och vill köra bil här med sitt amerikanska körkort så är det Ok, för att vi har godkännt det, det finns ingen särskilld lag för detta bara myndighetens godkännandeNu är jag inte så bekant med lagstiftningen i Schweiz men eftersom både Sverige och Schweiz är västerländska rättsstater så tror jag inte det skiljer jättemycket. Lagstiftande instans är folkförsamlingarna, i Sverige Riksdagen, och i Schweiz är det Förbundsförsamlingen (Bundesversammlung), som består av två kamrar: Nationalrådet, som representerar folket, och Statsrådet, som representerar kantonerna.
Lagarna kan ofta inte tillämpas direkt i enlighet med lagtexten utan måste så gott som alltid tolkas för att anpassa till lagstiftarens mening. Detta sker i Sverige i Hovrätterna och Högsta Domstolen. I Schweiz finns Högsta Domstolen som är federal och därunder finns federala brottmålsdomstolen och förvaltningsdomstolen som nästa instans därunder, alltså liknande som i Sverige.
Domstolarna gör med lednings av lagtexten och förarbetena till lagen helt egna tolkningar som ligger till grund för hur respektive lag skall tillämpas i lägre instanser, så som åklagarmyndigheten och polismyndigheten och även till syvende och sist som rättesnöre för den enskilde polismannen.
För att få redan på hur lagen skall tillämpas (om ett svenskt körkort med ett undantag även gäller i Schweiz) så måste en högre instans döma av i det aktuella fallet. Tillsynsmyndigheten (så som Transportstyrelsen i Sverige i körkortsfrågor) kan ha sin tolkning om hur lagen ska tillämpas, men det är alltid domstolen som har det sista avgörandet.
Men en 16 eller 17 årig amerikan med amerikansk körkort får inte köra bil i Sverige. 18 år gäller för alla här. På motsvarande sätt kan väl Schweiz ha regler som innebär att de inte måsta acceptera alla regler från andra länder. Det har diskuterats mycket om vad som gäller angående farfarsregeln i Schweiz. Jag tycker inte det är helt klart vad som verkligen gäller i praktiken.När jag pratade med Svenska transportstyrelsen om hur det fungerar när ett land godkänner ett annat lands körkort så sa dom att det inte skapas en lag för varje land utan att aktuell myndighet ( transportstyrelsen i Sverige) godkänner det andra landets körkortsregler. De tog ett exempel : om det kommer en turist från Amerika och vill köra bil här med sitt amerikanska körkort så är det Ok, för att vi har godkännt det, det finns ingen särskilld lag för detta bara myndighetens godkännande
Exemplet som jag återgav kom från Transportstyrelsen.Men en 16 eller 17 årig amerikan med amerikansk körkort får inte köra bil i Sverige. 18 år gäller för alla här. På motsvarande sätt kan väl Schweiz ha regler som innebär att de inte måsta acceptera alla regler från andra länder. Det har diskuterats mycket om vad som gäller angående farfarsregeln i Schweiz. Jag tycker inte det är helt klart vad som verkligen gäller i praktiken.
Det står i svaret jag fick från denna Schweizka körkortsmyndighet att om kontrolerande polis inte blir övertygad om att du har rätt att framföra ditt fordon av den beskrivning du ska ha med som beskriver våra körkortsregler SKA polismannen kontakta svensk myndighet för att få klarhet.Först vill jag poängtera att Transportstyrelsen aldrig yttrar sig om huruvida utländska myndigheter godkänner svenska körkort, särskilt när det gäller undantag som inte framgår av körkortshandlingen. Framgår det av handlingen vilka behörigheter innehavaren har, finns det inom EU en regel om att det gäller i alla medlemsländer. Många andra länder utanför EU har valt att hantera det på samma sätt, exempelvis Norge, men även som det till slut verkar har även Schweiz gjort det. Om behörigheter som inte framgår av körkortshandlingen, har finns ett det dokument översatta på alla språk inom EU, där respektive lands undantag finns beskrivna och dessa brukar vad jag förstår accepteras i Europeiska länder.
Det har framkommit i flera skrivelser att även Schweiz ska godta detta dokument och därmed godkänna den svenska "farfarsregeln". Hur Schweiziska polisen, och för delen övriga poliser i Europa, ska kunna kontrollera att körkortet inte varit återkallat enligt villkoren har jag ingen kommentar till.
Jag tar alltså ingen ställning till om "farfarsregeln" gäller i Schweiz eller inte. Det jag reagerade på var inlägg #3 och försöker beskriva hur jag ser på rättsprocessen. Låt mig ta ett exempel:
En svensk förare blir stoppad av polisen i Schweiz i en husbil med en totalvikt över 3,5 ton och visar upp ett körkort klass B. Polismannen upptäcker genast att behörigheten B inte omfattar framförandet av fordonet. Föraren visar då upp en papper där den svenska undantaget beskrivs på det språk som gäller i kantonen. Polismannen blir villrådig och han och hans överordnade vet inte hur de ska agera i ärendet för de har inte hört om att det finns rutin för ett sådant ärende. Polisen väljer att rapportera föraren för olovlig körning, för att vidare kunna utredas. Men får föraren köra vidare?
Jag stannar här i exemplet men konstaterar att det hade varit enklare om det redan hade funnits ett ärende som gått genom en rättsprocess och ett prejudikat om hur Schweiziska myndigheter ska hantera sådana ärenden.
Min inlägg kan upplevas som lite tillspetsat, men jag upplever att många sådana här fall hamnar ofta i en gråzon vilket gör det svårt för en trafikant, även i Sverige men kanske särskilt utomlands.
Jag har haft kontakt både med Schweiziska och UK myndigheter,och svaret är att det skall stå på körkortet att du får köra tung bil,vilket det inte gör på ett svenskt körkort.Det står i svaret jag fick från denna Schweizka körkortsmyndighet att om kontrolerande polis inte blir övertygad om att du har rätt att framföra ditt fordon av den beskrivning du ska ha med som beskriver våra körkortsregler SKA polismannen kontakta svensk myndighet för att få klarhet.
Exakt samma situation kan uppstå om man blir kontrolerad i ett EU-land av en polis som inte känner till våra regler. Jag har med mej mailet att visa upp och hoppas det ska underlätta om man blir kontrollerad när man kan se varifrån det kommer.
Det vore intressant om Du ville berätta vilken myndighet Du varit i kontakt med i Schweiz samt hur Du formulerade Din fråga. Den myndighet jag vänt mej till är den enda myndighet som handhar körkortsfrågor i Schweiz, vore konstigt om dom skulle lämna ett annat svar till Dej än det svar som jag visat här.Jag har haft kontakt både med Schweiziska och UK myndigheter,och svaret är att det skall stå på körkortet att du får köra tung bil,vilket det inte gör på ett svenskt körkort.
Sedan kan man alltid hävda sin rätt enligt inläggen ovan, men man riskerar att få ställa bilen, samt böter, till detta eventuellt är utrett juridiskt vilket kommer ta tid.
Jag skulle aldrig köra genom dessa länder med tung bil på B-kort.
Jag har svaret någonstans i inkorgen,men det var några år sedan, ska letaDet vore intressant om Du ville berätta vilken myndighet Du varit i kontakt med i Schweiz samt hur Du formulerade Din fråga. Den myndighet jag vänt mej till är den enda myndighet som handhar körkortsfrågor i Schweiz, vore konstigt om dom skulle lämna ett annat svar till Dej än det svar som jag visat här.
Detta hände en bekant till oss, fast i Norge. Den föraren fick absolut inte köra vidare, turligt nog fanns det en ersättare med C behörighet i sällskapet så att detta kunde lösas. Att han senare fick en ursäkt från norsk myndighet för att polisen hade gjort fel, hjälpte föga just då i vägrenen.Låt mig ta ett exempel:
En svensk förare blir stoppad av polisen i Schweiz i en husbil med en totalvikt över 3,5 ton och visar upp ett körkort klass B. Polismannen upptäcker genast att behörigheten B inte omfattar framförandet av fordonet. Föraren visar då upp en papper där den svenska undantaget beskrivs på det språk som gäller i kantonen. Polismannen blir villrådig och han och hans överordnade vet inte hur de ska agera i ärendet för de har inte hört om att det finns rutin för ett sådant ärende. Polisen väljer att rapportera föraren för olovlig körning, för att vidare kunna utredas. Men får föraren köra vidare?
Det mail jag har hittat är från kontakter jag haft med M-Sverige,ger samma svar som jag fått tidigare från Schweiz och UK.Det vore intressant om Du ville berätta vilken myndighet Du varit i kontakt med i Schweiz samt hur Du formulerade Din fråga. Den myndighet jag vänt mej till är den enda myndighet som handhar körkortsfrågor i Schweiz, vore konstigt om dom skulle lämna ett annat svar till Dej än det svar som jag visat här.
Gissa behöver jag inte göra då juristen skickade denna bild och rekommenderade mej detta dokument att ha med som förklarar våra regler.Detta hände en bekant till oss, fast i Norge. Den föraren fick absolut inte köra vidare, turligt nog fanns det en ersättare med C behörighet i sällskapet så att detta kunde lösas. Att han senare fick en ursäkt från norsk myndighet för att polisen hade gjort fel, hjälpte föga just då i vägrenen.
@Inge Strand , vilket dokument enligt stycke 2 anser/gissar du skulle räcka? Jag använder orden "anse" och "gissa" eftersom det inte framgår. Hon hänvisar ju inte till EUs ekvivalensdokument, utan ger bara mycket svävande/tolkningsmöjliga formuleringar (såsom jurister vid ett skrivbord ofta gör).
Att vara beroende av en schweizisk polismans eventuella vilja att "kontakta relevant svensk körkortsmyndighet" känns som ett lotteri med extremt dåliga odds.
/tomas
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Annons
Annons
Annons