• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ny i Husbil Bör man ta bort gasflaskan från husbilen om bilen skall stå över vintern?

iAdmin

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Frågan ställdes i en av våra grupper på facebook:
Bör man ta bort gasflaskan från husbilen om bilen skall stå över vintern?

Har vi någon som har något bra svar på det?
 
Jag tar inte bort den, då jag förvarar bilen hemma.
Däremot så stänger jag flaskorna och sedan tömmer trycket i ledningarna genom att öppna spisen.

Finns säker en uppsjö av andra varianter.

Skall man ha bilen förvarad borta i ett garage eller liknande så är det ju en del som kräver att flaskan skall vara tagen ur bilen.

Kort sagt, som svar på frågan blir väl, det beror på. Men generellt nej.
 
Vi har alltid vinterförvarart husbilen inomhus och plockat bort flaskorna, det har dessutom varit ett krav från dom som hyr ut garageplatserna.

Nu har vi inte det kravet kvar eftersom vi förvarar husbilen i dotterns garage men vi plockar ut flaskorna i alla fall, så får dom/vi mindre problem med försäkringsbolaget om det börjar brinna.
Packningen byter jag ut varje säsong, kostnad ca 20-25kr.

Nu förvaras inte gasolflaskorna på ett optimalt sätt hemma i garaget eftersom det är ihop byggt med huset, i framtiden kommer alla gasolflaskor förvaras i utomhus boden, ska bara bygga den först.:unsure:
 
Frågan lyder "...bör man...". Jag vet inte om det finns juridiska krav som preciserar under vilka förhållanden ska gasol flaskan tas ur bilen under vinterförvaring. Å andra sidan finns ju gasolflaskor i fastgasolsystem som av definition ska inte plockas ur varje vinter, så detta pekar på att det bortplockning inte är nödvändig.
 
Frågan lyder "...bör man...". Jag vet inte om det finns juridiska krav som preciserar under vilka förhållanden ska gasol flaskan tas ur bilen under vinterförvaring. Å andra sidan finns ju gasolflaskor i fastgasolsystem som av definition ska inte plockas ur varje vinter, så detta pekar på att det bortplockning inte är nödvändig.
Beror på var husbilen förvaras. En försäkringsfråga. Jag skulle inte ens ha gasol i fast tank vid vinterförvaring utan att kolla försäkringsvilkor.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen