• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Underhåll Bästa Vax?

Bäst kan nog diskuteras länge, men jag gillar Sonax bilpolish då jag tycker det är enkelt att arbeta med och det ger mig ett hyffsat resultat.
Om ytan är riktigt ordentligt matt/repig och jag verkligen vill göra något åt det (om jag verkligen verkligen måste) brukar jag polera med ett slipande polermedel, typ 3M med gul kork, eller biltemas "Grovt polermedel" (37-802, också den har gul kork)

Lycka till och lyssna även på andras åsikter runt detta, jag är nog inte den bästa att ta råd ifrån när det gäller polering då jag egentligen gör det alldeles för sällan. :)

Hej, "Bästa vax" är nästan omöjligt att svara på då det kan skilja många tusenlappar i pris, "prisvärt vax" är nog ganska lätt att finna.

När det gäller husbilar så får man ta hänsyn till materialet i olika partier utvändigt. T.ex en plåtis är enkelt att välja då den nästan bara består av lackerad plåt.
En hel- eller del-integrerad husbil kan ha partier i glasfiberarmerad plast, då är ytskiktet av gelcoat. Gelcoat kan reagera med moderna "vaxer" och missfärgas över tid, där funkar båtvax.
Googla på båtvax och bilvax.
Biltemas produkter får man kalla prisvärda.
Men man bör oftast börja med en polish för att få underlaget blankt, sedan skyddar man med ett vax.

Lycka till :)

Hej, "Bästa vax" är nästan omöjligt att svara på då det kan skilja många tusenlappar i pris, "prisvärt vax" är nog ganska lätt att finna.

När det gäller husbilar så får man ta hänsyn till materialet i olika partier utvändigt. T.ex en plåtis är enkelt att välja då den nästan bara består av lackerad plåt.
En hel- eller del-integrerad husbil kan ha partier i glasfiberarmerad plast, då är ytskiktet av gelcoat. Gelcoat kan reagera med moderna "vaxer" och missfärgas över tid, där funkar båtvax.
Googla på båtvax och bilvax.
Biltemas produkter får man kalla prisvärda.
Men man bör oftast börja med en polish för att få underlaget blankt, sedan skyddar man med ett vax.

Lycka till :)
Tack snälla! 🥰 Det är fronten av plast jag vill göra glansigare. Sidorna är helt okej. Har helintegrerad. Får testa polish och vaxet jag hade när jag hade båt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen