• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Bästa sätt att visualisera Rutt

JanneB

Välkänd medlem
Medlem
Ort
Knivsta
En av värdefulla aspekter i reseberättelser är visualisering: därför uppskattas det högt om foton är med. "Bilden kan säga mer än tusen ord." Ytterligare nivå av visualisering är presentation av rutt.

Därmed har jag fundering och frågor kring bästa sättet att skapa och visa rutten.
A) Vilka metoder använder Ni?
B) Hur fungerar de i praktiken, ffa när den grafiska bilden av rutten ska införas i berättelsens text?
C) Finns det ev. juridiska begränsningar vid användning av olika lösningar: t. ex. upphovsrätt, skyldighet att ange källan, tekniken/app, begränsning av spridning av material, osv.

Allas erfarenheter av olika par och andra tekniker välkomnas och uppskattas.
 
Min fråga blir då, varför?
Nästa som kör kommer väl ändå inte att köra i exakt samma hjulspår som vad jag har gjort. Det är väl lite det som är tjusningen att man börjar följa någon men sedan hamnar någon annanstans, på en plats som är mycket bättre. Nyligen fick vi den automatiska uppdateringen från google för vår senaste resa som finns här på forumet, ett ganska trubbigt instrument men jag tycker det räcker.
Sen att dom flesta har kartor med nästintill mm precision, tja...
 

Bilagor

  • Karta.jpg
    Karta.jpg
    402,5 KB · Visningar: 13
Min fråga blir då, varför?
Nästa som kör kommer väl ändå inte att köra i exakt samma hjulspår som vad jag har gjort. Det är väl lite det som är tjusningen att man börjar följa någon men sedan hamnar någon annanstans, på en plats som är mycket bättre. Nyligen fick vi den automatiska uppdateringen från google för vår senaste resa som finns här på forumet, ett ganska trubbigt instrument men jag tycker det räcker.
Sen att dom flesta har kartor med nästintill mm precision, tja...
Mitt svar blir då, därför att rutt ger extrvärde, på sama sätt som foton eller egna ritningar/skisser (om man har denna gåva och tillägger dessa i berättelsen).

Kontext är reseberättelser, så om man beskriver några intressanta platser (inte sådana som lätt kan hittas i reseböcker eller som ofta klassas som "ett måste" på majoritet av hemsidor) som man har hittat på backroads (off the beaten touristic tract) värda att se av någon subjektiv anledning... så blir det lättare att ta ställning om jag ändrar lite eller mycket min planerade resrutta.

Självklart att det blir värdefullt för några, för andra kan det vara meningslöst.

Jag håller med dig om att det inte är meningen att köra i exakt samma hjulspår... om man inte hade fått order om att göra det ;=))
 
När man lägger en rutt i maps vet man inte riktigt vilka parametrar man använder för att prioritera vägvalet. Ser ofta bra ut men när man börja zooma och detaljstudera vägvalet lämnar det ofta en del övrigt att önska. Jag har många gånger använt maps för att se avståndet på vägar jag känner till och det är ofta konstigheter. Maps har blivit bättre men speciellt om man lägger in nya punkter kan den göra knepiga vägval.
Med igo finns det flera kriterier att välja på men även där behöver man kontrollera. Just vägstandaren kan ofta bli fel så har man gjort en rutt som är närmast så kan man få sig en resa man ångrar.
Jag tror det kan vara bra med en huvudrutt som man sen gör förändringar i, googles sätt att dokumentera resan kände jag först mej lite obekväm med men har kommit att uppskatta den eftersom man lätt kan hitta tillbaka till var man var då.
När jag läser om andras resebeskrivningar så ser man ofta ortsnamn mindre byar och enda sättet att få ordning på det hela är att googla på namnen, det blir lite jobbigt i längden. Har tänkt mej själv att försöka lägga upp en övergripande resväg en större del av sträckan men sen lägga in just det jag egentligen kört. Tyvärr gör just nu dieselpriset att man prioriterar kortare sträckor från a till b likaså har betalvägarna delvis blivit den bästa vägen inte för att de är trevliga att köra på utan för att kostnaden är en mindre del av den totala kostnaden för en sträcka. Är svårt att få ekonomi i att undvika betalvägar.
En annan fördel med att lägga upp rutter som man visar är när det blir problem med resan eller bilen man kan få hjälp då med råd om väg eller verkstäder. Undrar hur det är med möjligheterna att i mer eller mindre realtid uppdatera rutten för andra som vill följa den?
Med båtar finns ju den möjligheten med en transponder i båten så kan man följa resan väldigt intressant, satt upp på nätterna och följde en bekants båt han var ensamseglare och seglade flera dygn ensam satt vid rodret och somnade till ibland blev hack i kursen!
 
En av värdefulla aspekter i reseberättelser är visualisering: därför uppskattas det högt om foton är med. "Bilden kan säga mer än tusen ord." Ytterligare nivå av visualisering är presentation av rutt.

Därmed har jag fundering och frågor kring bästa sättet att skapa och visa rutten.
A) Vilka metoder använder Ni?
B) Hur fungerar de i praktiken, ffa när den grafiska bilden av rutten ska införas i berättelsens text?
C) Finns det ev. juridiska begränsningar vid användning av olika lösningar: t. ex. upphovsrätt, skyldighet att ange källan, tekniken/app, begränsning av spridning av material, osv.

Allas erfarenheter av olika par och andra tekniker välkomnas och uppskattas.
Kartbild med markerad Rutt säger mycket mer än kanske okända Ortsnamn!
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen