• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Avställning utomlands

Status
Stängd för vidare inlägg.

Leffe

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Växjö
När min försäkring hos Caravan Club/Watercircles nu chockhöjs med 50% letar jag andra alternativ. Eftersom vi ska långtidsparkera husbilen i Spanien några vintermånader (utan att bo i den) måste försäkringen tillåta avställning utomlands. De försäkringsbolag jag kollat har inte denna möjlighet. Jag har också prata med Insplanet som föreslog Dina, men när jag läste det finstilta sprack även det.
Har någon av er koll på något bolag som tillåter avställning utomlands? Tacksam för svar med fakta, inga killgissningar.
 
Leffe, jag kollade med mitt bolag (Folksam) när det gäller "förlängd reseskydd UNDER RESA de första 185 dagarna" och så här står det:
1664957163071.png
Jag tolkar detta som att försäkringen gäller för oss som bor i husbilen, vilket ni inte gör. Ni vill endast försäkra en avställd husbil utomlands. Vi har några vänner från Sverige, Belgien och Holland som ställer av sina husbilar hos en familj (bakom stängsel och med bevakning), men om dom ställer av sina husbilar hos respektive fors.bolag, det vet jag inte på rak arm. Deras grej är att åka husbil till Spanien, parkera den på den privata, inhägnade parkeringen och sen bor dom antingen i lägenhet, bungalow eller XL-husvagn med förtält. Du får nog ringa runt och fråga, jag hör av mig om/när jag vet mer...
 
Detta verkar värt att undersöka för trådskaparen.
Avställningsförsäkring När personbil, snöskoter, terränghjuling, lätt lastbil, husbil, motorcykel och moped klass I med gällande kaskoförsäkring enligt punkt 3 är registrerad som avställd i vägtrafikregistret, gäller kaskoförsäkringen som en avställningsförsäkring. I avställningsförsäkringen ingår inte maskinskade- och elektronik-, kris- samt assistans- och räddningsförsäkring eller tilläggsförsäkringen MER. Avställningsförsäkringen gäller inte för skada som uppkommer när fordonet brukas i trafik eller när boendedelen i husbilen används. Självrisken är den lägsta i respektive fordonsslag.

 
Vi har husbilen numera försäkrad hos Folksam, tidigare i C.C./Watervircle. Vi precis som TS övervintrar i Spanien, men inte i husbilen, som står på en långtidsparkering.

Tidigare hade vi bilen avställd i sex månader, vilket var en ekonomisk fördel, eftersom vår bil är uttagen i oktober -20, med fortsatt dyr skatt.

För oss var det ok, eftersom vi bott och arbetat i Spanien under många år och är inne i det spanska sjukvårdssystemet. Därför var inte reseförsäkringen viktig i vårt fall.

När C.C./WaterCircle höjde priserna var det inte längre intressant att vara kund där, vi valde då Folksam.

Nackdelen med Folksam i vårt fall är det här:
3FE6650C-3208-495C-9E45-8B46ACDB512E.jpeg
….. texten: ”För avställda fordon gäller försäkringen bara i Sverige.” Den texten kan väl bara tolkas på ett sätt?

Vi låter alltså bilen stå påställd på långtidsparkeringen och tar den kostnaden och får i gengäld 185 dagars reseförsäkring, eftersom vi även har hemförsäkringen hos Folksam.

Tommy
 
Senast ändrad:
Tack för bra input! Det verkar som om CC/Watercircles är de enda som erbjuder det vi behöver. Efter förnyad kontakt med dem säger de att den största delen av höjningen berodde på ett missförstånd, de trodde att vi skulle bo permanent i husbilen😃. Så nu återstår en mindre höjning och en årskostnad på 7800, vilket jag tycker är någorlunda ok.
 
Om man ställer av bilen via transportstyrelsen pausar avställningsförsäkringen som ändå inte gäller antar jag att utgifterna blir noll oavsett var bilen befinner sej och oavsett om man bor i den. Vill man ändå ha en försäkring kan man väl teckna den via företaget som anvarar för parkeringen eller de har förmodligen någon försäkring som ingår i parkeringsavtalet.
 
Om man ställer av bilen via transportstyrelsen pausar avställningsförsäkringen som ändå inte gäller antar jag att utgifterna blir noll oavsett var bilen befinner sej och oavsett om man bor i den. Vill man ändå ha en försäkring kan man väl teckna den via företaget som anvarar för parkeringen eller de har förmodligen någon försäkring som ingår i parkeringsavtalet.
Jag ställde av vår HB i år och fick med automatik en "avställningsförsäkring" med 155:-/mån (täcker lite oförutsett som kan hända på parkeringen), samt 75:- till Trafik-regavgift...

Bra tråd Leffe, nu vet vi hur detta fungerar, tack!
 
Jo det där med avställningsförsäkring är ju ett knep för att få lite inkomst när skatten blir så dyr att folk ställer av bilen ofta. Eftersom man inte tecknat en avställningsförsäkring borde man omgående bli kvitt den det är bara som jag upplever det ett sätt att tjäna pengar, frågan är ju vad den täcker som hemförsäkringen inte gäller för när man är hemma. Försäkringsbolagen talar ofta om trygghet och har det ofta i sitt namn men jag har sällan känt mej så otrygg och deprimerad när jag varit i händerna på ett försäkringbolag. De tecknar gärna en försäkring som de vet inte gäller enligt det finstilta t.ex. en maskinförsäkring för en gammal bil en olyckfallsförsäkring som inte gäller för äldre osv. har hänt mej!
 
Såvitt jag begriper täcker husbilsförsäkringen vid avställning fortfarande skador genom brand, stöld mm, vilket jag tycker är viktigt. Hemförsäkringen går inte att tillämpa i det här sammanhanget, förutom kanske lite lösöre, beroende på vilket bolag man har.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen