• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Avista kurser, vad händer med Euro?

EUR/SEK 0,15 11,9052 10:13:25
Klippt från banken där det f.ö. är en röd dag idag allt går ned i börsvärlden!
Minus överallt och det verkar härröra från USA .
Tänker mej att så småningom kommer väl euron att backa och kronan bli starkare men det verkar inte hända.
Ett modernt robotkrig kostar pengar det belastar hela världen och miljön.
Inte nog med att kronan rasar alla priser både hemma och i utlandet går upp.
Får en massa reklam om billiga priser på resor 2995kr när man går in på sidan kostar det 10000kr sen tillkommer ju sånt extra som inte står i prislistan buss transfer bagage kostnader skatter hit och dit.
Billigaste är nog en husbil som fricampar om man ska vara borta länge.

Sambon gnäller här hemma hon letar hotellrum i Stockholm, hittar inget under 2500kr natten.
Stockholm är stort och beror väl på vart man vill bo och vilka krav man har.
här under några exempel. Vi har bott några på Scandic i centrum mitt imot Oscarsteatern men det kostar över 2000:- nu

Bilagor

• Screenshot_20230818-160352_Chrome.jpg
    Screenshot_20230818-160352_Chrome.jpg
    763,6 KB · Visningar: 7
  • Screenshot_20230818-161347_Chrome.jpg
    Screenshot_20230818-161347_Chrome.jpg
    500,3 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
Ta husbilen till Tantolunden!
Jag hann före att ta husbilen, står faktiskt på en camping (kors i taket) utanför Smedjebacken, Poker Run ska luncha här imorgon, och jag ska dräggla på räserbåtar :cool:

Annelie får gärna ta husbilen nästa vecka, hon gillar att köra den, men hon hittar säkert nåt hotellrum, hennes arbetsgivare betalar, men hon är snål verkar det som 🥴

Stockholm är stort och beror väl på vart man vill bo och vilka krav man har.
här under några exempel. Vi har bott några på Scandic i centrum mitt imot Oscarsteatern men det kostar över 2000:- nu
Tack för tipsen, ja hon har verkligen krav (top floor member) hon kräver alltid sviten, och tror du inte på fan, hon får oftast den😬 det skulle jag aldrig lyckas med, jag brukar gömma mej ifall jag är med, klarar inte att höra dessa diskussioner 🫣

Undrar vad dom sysslar med på Riksbanken, urvalsprocessen liknar i stil med SMHI, vem som prickar närmast 13 rätt! Covid-19 satt som klistret i några år, undrar hur det blir med stackars kronan(?).

1693926038674.png

PS.
För att få 13 rätt på Stryktipset krävs det inte bara skicklighet utan även en stor portion tur– detta trots att Stryktipset är ett skicklighetsspel vilket innebär att du kan läsa på inför matcherna till skillnad från ett turspel som Lotto var slumpen är total.
DS.

"Samma ränteläge"(?) bengtic, det har Riksbanken inga funderingar över, utan spär på förutsättningar för högre priser medan dom själva hovar in mångmiljardvinster. Läste följande i Göteborgsposten idag:

Förra veckan höjde Riksbanken återigen styrräntan som med nuvarande 3,75 procent är den högsta på femton år. "Ny information, som att tjänstepriserna ökar oväntat snabbt och en svagare krona, tyder på att inflationen dämpas långsammare än väntat", skriver Riksbanken som flaggar för ytterligare höjningar. Det blir allt svårare att förstå vad Riksbanken sysslar med. Inte minst eftersom inflationen sjunkit snabbare än vad Riksbanken förväntade sig för en månad sedan.

Vi har tur som har hamstrat några Euro under förra året så vi klarar oss i år.

Det är bara att sitta lugnt i båten och försöka hålla emot när den gungar. Men det håller på att bli svårare och svårare, vågorna blir högre och högre och fallet blir högre.
Räntorna stiger uppåt hela tiden och priserna stiger. Det är klart att många är nu oroade om vad som komma skall. Även jag.

Men det var värre för ca: 30 år sen som många av oss kommer ihåg. 90-talets kraschlandning. Då var räntan var 500% i tre dagar. Ovissheten var stor då om vad som skulle hända.

Jag kommer ihåg ett reportage som var med i nyheterna på tv, 90-tals kraschen.
Det var ett par som fick frågan hur det om de påverkades av kraschen.
En av dom hade förlorat sitt jobb och fick ställa om sin ekonomi.
En av sakerna som dom tyckte var jobbigt var att en av bilarna fick säljas.
Dom hade inte råd att ha flera bilar. Dom tyckte att det var svårare för dom än för vanliga( sämre ställda) människor att lägga om sin ekonomi.
Alla är barn av sin tid och lever i nuet. Bara en reflektion hur det var då.

Nu 2023 är allt digitalt och all information om ekonomin är bara en knapptryckning bort.
Det är lätt att man rycks med i staplar och diagram och trycker på knappen hela tiden 24/7. Jag behöver själv passa mig för jag märker att knappen trycks in lite för ofta och det kan skapa lite oro för ekonomin.

En tröst är att det har varit flera krascher efter 90-talet och att ekonomin alltid har återhämtat sig.

Då var räntan var 500% i tre dagar.

En tröst är att det har varit flera krascher efter 90-talet och att ekonomin alltid har återhämtat sig.
Jag minns 500% dagarna, hade samma år köpt mitt 1:a hus, genomgått en skilsmässa, fått lösa ut hustru och börjat betala underhåll för barnen, det var tufft... Men som du Åke/Herbet skriver, ekonomin återhämtar sig alltid. Skillnaden från då och nu är att då hade jag välbetalt arbete och kunde klara av alla strapatser, idag är man "bara" en åldrande, småglömsk Svensk pensionär (inte Norsk eller Dansk), med helt andra förutsättningar i förhållande till Riksbankens utsvävningar (jfr. omvänt Robin Hood förhållande). Men ja, det går nog över det också, "ekonomin återhämtar sig alltid", det kommer våra barn och barnbarn att se till. Hoppas bara att positiva lösningar inträffar innan "kostymen är färdigsydd"...

Ja av oss som hade bostadslån i början av 90-talet när ”långa” räntan var 15% eller mer är det kanske fler än jag som förundrats över att så många 30 år senare belånat sig som om det tillkommit någon ny naturlag som hindrar räntan att överstiga 2-3%….

"Samma ränteläge"(?) bengtic, det har Riksbanken inga funderingar över, utan spär på förutsättningar för högre priser medan dom själva hovar in mångmiljardvinster. Läste följande i Göteborgsposten idag:

Förra veckan höjde Riksbanken återigen styrräntan som med nuvarande 3,75 procent är den högsta på femton år. "Ny information, som att tjänstepriserna ökar oväntat snabbt och en svagare krona, tyder på att inflationen dämpas långsammare än väntat", skriver Riksbanken som flaggar för ytterligare höjningar. Det blir allt svårare att förstå vad Riksbanken sysslar med. Inte minst eftersom inflationen sjunkit snabbare än vad Riksbanken förväntade sig för en månad sedan.

Vi har tur som har hamstrat några Euro under förra året så vi klarar oss i år.
Vet inte vad som hänt förra veckan??
De besluten om ränteläge tas ju på deras möte och det var ett bra tag sedan, det som ligger i framtiden är mötet den 21/9 där det verkar på de flesta att en höjning på 0,25% redan är inprisad.
Nu ska ju både usa och eu ha sina möten innan och om de ligger still eller sänker blir det svårt för riksbanken att höja vilket jag och flera ekonomer tycker.
Den svenska kronan har ju med en medveten åtgärd av riksbanken hållits låg förmodligen för att vara ett låglöneland och gynna svensk export. Som jag ser det har man aktivt verkat för en svag kronkurs under ett flertal år. Man funderar på vilka intressen riksbanken stödjer är det AB Sverige eller ett antal företag som i förlängningen har utländska ägare trots de svenskklingande namnen.
Hur har Sverige blivit Fattigsverige med usel sjukvård åldringsvård usla pensioner. Inte underligt att SD som enda parti gått framåt i mätningarna.
Och varför ska man hålla på och mäta egentligen det är några år kvar till nästa val och varför ska man slänga ut miljoner på att det sitter folk och ringer och frågar vad man röstar på. Det borde ju vara straffbart ens politiska åsikter vill man ju inte ha registrerade någonstans, och ingen har rätt att efterfråga detta som kan registreras och läggas in i ett register. Att det blir anonymt tror jag inte på eftersom det handlar om pengar och det går sekundsnabbt att flytta i molnet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen