• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Augusti blev också en rekordmånad för Sveriges campingar

D737382B-A300-4538-90D5-9814EC22C4C1.jpeg

Sveriges campingplatser går mot nytt beläggningsrekord 2022​

Nya siffror från SCB/Tillväxtverket visar att augusti 2022 blev den bästa augustimånaden någonsin för Sveriges campingplatser. Antalet gästnätter ökade med 5 procent till 3,4 miljoner. Logiintäkterna uppgick under samma period till 481 miljoner kronor, en ökning med 8 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

-Med en ny rekordnotering för augusti ser vi att 2022 blir ytterligare ett bra år för svensk turism och Sveriges campingplatser. De internationella målgrupperna har hittat tillbaka till oss och ger nu tillväxt efter pandemi-åren, säger Peter Jansson, tf vd.
De svenska gästnätterna ligger något över utfallet för rekordåret 2019. Detta i kombination med ett ökat intresse från Tyskland och Nederländerna samt framförallt att de norska gästerna kunde resa igen efter pandemin bidrar det till att branschen nu står inför ett nytt beläggningsrekord.

Sommarkvartalet juni till augusti
Totalt hade Sveriges campingplatser 12,2 miljoner gästnätter under juni till augusti 2022. Det är en ökning med 13 procent jämfört med samma period 2021. Logiintäkten uppgick under samma period till 1,8 miljarder SEK, en ökning med 19 procent.

Helåret januari till augusti
Totalt uppgår antalet gästnätter på Sveriges campingplatser fram till och med augusti till 15,2 miljoner. Det är en ökning med 14 procent jämfört med 2021. Logiintäkten uppgick under samma period till 2,2 miljarder SEK, en ökning med 20 procent.
-Intresset för camping och utomhusupplevelser fortsätter att öka och Sverige står sig starkt i semesterplaneringen, inte minst i Europa. Vi har under åren arbetat långsiktigt med marknadsföring på de internationella marknaderna, inte minst som en av huvudparterna inom ramen för kundkortet Camping Key Europe med 800 000 användare i 20 länder, Peter Jansson, tf vd.
Siffrorna från SCB/Tillväxtverket är preliminära. De svenska gästnätterna kan komma att justeras upp ytterligare när de svenska säsongsgästerna slutregistrerats. Den slutliga statistiken för 2022 släpps i april 2023.
Källa: SCB/Tillväxtverket och SCR

Mina kommentarer som jag hade när jag presenterade juli månadssiffror, gäller fortsatt:

Varför gör man inte större ansträngningar för att öka säsongen är ett mysterium för mig. Camping-/turistbranschen i Sverige verkar vara nöjda med att deras säsong bara är perioden 20 juni - 15 augusti, 8 veckor sedan stänger man ner. Man verkar inte heller intresserade av att göra riktade insatser mot oss med husbilar, möta våra behov med relevanta produkter och en annan prismodell, vilket man självklart kan göra utan att för den skull äventyra sin största och viktigaste kundgrupp idag, familjen med husvagnen.

Bara faktumet att det idag säljs flera husbilar än husvagnar både i Sverige och i de utlandsmarknader som idag är stora hos svensk camping, det borde mana till eftertanke.

Nu är det nog så att vi själva får ta tag i frågan, informera, sälja in att vi är närande gäster/besökare för lokalsamhället, men att vi inte har samma behov och önskemål som den historiskt traditionella campinggästen. Vi representerar ett helt nytt modernt sätt att idka fritiden. Vi är stora redan idag och vi kommer att bli en ännu större målgrupp i framtiden.

Tommy
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen