• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Att mäta är att veta - men inte alla gånger

Kjell

Välkänd medlem
Medlem
Åkte och köpte ett nytt batteri till personbilen.

Killen som sålde batteriet sa att det var fulladdat.

Väl hemma kom tanken att det kanske ändå var bäst att mäta spänningen på batteriet innan jag monterade det i bilen. Det fulladdade batteriet visade en spänning på 11,8V. Snacka om fulladdat!

Satte batteriet på laddning och efter 10-12 timmar visade batteriet 12,7V. Verkade ok.

Nästa dag, när det var dags för montering, kontrollmätte jag spänningen igen. Döm om min förvåning när det var nere på 12,0V. Bara att sätta sig i bilen och åka och reklamera batteriet.

Fulladdat pyttsan! Här ska dom få förklara sig. Sälja ett fulladdat batteri som är nästan tomt.

Väl framme i butiken tar säljaren fram en voltmätare och säger att spänningen är 12,9V och att det troligen är fel på min multimeter.

Åker hem med mitt fulladdade batteri med en omväg förbi biltema för att köpa en ny multimeter. Den nya mätaren visar också 12,9V!

Nu är batteriet monterat och den gamla multimetern kommer att bli elektronikavfall.

Så trots att mäta är att veta så behöver resultatet inte alltid vara sant.

Åkte och köpte ett nytt batteri till personbilen.

Killen som sålde batteriet sa att det var fulladdat.

Väl hemma kom tanken att det kanske ändå var bäst att mäta spänningen på batteriet innan jag monterade det i bilen. Det fulladdade batteriet visade en spänning på 11,8V. Snacka om fulladdat!

Satte batteriet på laddning och efter 10-12 timmar visade batteriet 12,7V. Verkade ok.

Nästa dag, när det var dags för montering, kontrollmätte jag spänningen igen. Döm om min förvåning när det var nere på 12,0V. Bara att sätta sig i bilen och åka och reklamera batteriet.

Fulladdat pyttsan! Här ska dom få förklara sig. Sälja ett fulladdat batteri som är nästan tomt.

Väl framme i butiken tar säljaren fram en voltmätare och säger att spänningen är 12,9V och att det troligen är fel på min multimeter.

Åker hem med mitt fulladdade batteri med en omväg förbi biltema för att köpa en ny multimeter. Den nya mätaren visar också 12,9V!

Nu är batteriet monterat och den gamla multimetern kommer att bli elektronikavfall.

Så trots att mäta är att veta så behöver resultatet inte alltid vara sant.
Kan räcka byta batteri i multimetern

Att "bara" mäta spänningen på ett batteri ger inte hela bilden om skicket.
Minst lika viktigt är att mäta hälsan/kapaciteten SoH.

Själv har jag en enkel sådan mätare från biltema, med den får man hela bilden av skicket på batteriet

Där är vi helt överens, men jag orkade inte åka och låna en batteritestare. Tyckte det räckte med den felaktigt uppmätta spänningen och det snabba spänningsfallet.

Om jag ska arbeta med 230V installationer använder jag en spänningsprovare som visar spänningen även fast det interna batteriet i den är dåligt.
Jag skulle aldrig lita på en billig multimeter och sen dit med händerna och skruva.

Det finns ett hemsk fall som slutade på sämsta tänkbara sätt. Vad det var för mätinstrument framgick inte.
Det var en elektriker som byte ut en elradiator, på den tiden 380V modell, tre anslutningskablar. Två faser och skyddsjorden. Ny radiator installerades, en fas anslöts till skyddsjord. Skyddsjord användes som nolla. Radiatorn fungerar.
Hade det gjorts en kontroll mätning på rätt sätt hade olyckan aldrig hänt.
En hand på radiatorn den andra på en blandare, 230V genom kroppen.

Att mäta är att veta, lika viktigt är att veta hur man ska mäta.

Angående gamla blybatterier.
Jag har svärfars gamla bil bara stående hemma i garaget den har stått några år med underhållsladdning, kollade batterispänningen för ett tag sedan, 0,9V!
Batteriet var helt nymonterat när bilen hamnade i garaget, så, ca 10st starter max.

Laddaren (en Varta) hade lämnat in för gott.
Beställde en ny laddare på Temu (20A) som jag var nyfiken på (fast jag har andra bra laddare i stora garaget)
mest för att den har ett läge för reparation som jag var nyfiken på, har sen tidigare en Ctek mxs10 med ett recond läge, men det imponerar inte direkt.

Anslöt den nya laddaren på det döda batteriet och satte den på repair, och tametusan den matar med en spänning på 15,4V samt en ström nära noll.
Den får sitta på i 12h, då hade strömmen ökat till 1,1A, då startar jag om cykeln och kör i ett dygn, då är spänningen uppe i 12,5V.
Men SoH är väldigt lågt, ska ge batteriet några omgångar till, intressant att se hur högt SoC laddaren kan få till på ett så tomt blybatteri.

PXL_20250926_103242835.MP.jpgPXL_20250926_103812086.jpg

Det hänger lite ihop med vad man betalar för ett instrument. Jag har Fluke multimetrar från 80 talet som fungerar än idag. Nä dom är inte kalibrerade sedan dom lämnade fabriken, då jag inte behöver det. Detta är ett av få instrument som man kan mäta i en elcentral eller ett uttag utan batteri i, och lita på att där är spänningslöst före arbete. Massor med funktioner med batteri i, men mäter alltid spännings mätning. https://www.fluke.com/sv-se/produkt...rundlaggande-testare/fluke-t90-t110-t130-t150
Fluke hade problem (visade noll men där var spänning) för några år sedan med just detta instrument. Alla skulle tillbaks till tillverkaren. Man fick en fraktsedel och det skickade till Nederländerna destruktion. Jag hade tre stycken, fick tre helt nya. Alla i Sverige, men troligen alla i Europa.

Tyckte, att Volvon hade dålig laddning på batteriet pga tillsatsvärmaren ofta vägrade att starta, när den behövdes som bäst.
Hmm, laddar inte generatorn tillräckligt? Kollade med min BT-multimeter som jag haft rätt länge..
Den visade på >19 V och det var ju inte alls normalt värde. 😳 Mätte flera gånger med samma häpnadsväckande resultat.

Byta generator var nu inte det lättaste på den här årsmodellen och jag gruvade mig in i det längsta.
Men så fick jag en snilleblixt, det händer ibland... och jag grävde fram min senaste multimeter, som jag införskaffat.
För säkerhets skulle ville jag kolla, om det skiljde något i värdet.

Döm om min förvåning, när denna multimeter visar på 14,2 V, vilket är ett helt normalt värde vid laddning.
Mätte flera gånger med dessa två mätinstrument och konstaterade, att skillnaden bestod.

Istället för att byta generator, så var det betydligt enklare att byta batteriet och sen var problemet ur världen.
BT-multimetern fungerar och visar rätt upp till värden omkring 13 V, men däröver så slår den över och visar på 19 V.
Så visst kan det bli fel även i ett mätinstrument...

Senast ändrad:

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen