• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Användarmanualer publicerade i forumet har ni koll på rättigheterna?

Jari

Välkänd medlem
Medlem
Ser att det publiceras olika typer av manualer i forumet men vill upplysa om upphovsrätt och tillstånd vid publicering!
Tanken är säkert god men man kan inte skylla på att man inte visste eller liknande om man nu råkar ut för krav från den som äger rättigheterna, finns det tillstånd så bifoga gärna det i samband med publiceringen. Finns det inget tillstånd råder jag att ni raderar inläggen för det kan bli riktigt dyrt.

Hasseg sin publisering for en av Victron sine produkter var kun en lenke til Victron sin åpne nedlastningsside. Dette er helt ok.

Noe helt annet er å laste opp en kopi en selv har lastet ned, det er noe som kan føre til problemer.

Nå er søking etter dokumentasjoner hos Victron ikke alltid like enkelt da det finnes et stort antall produkter med dokumentasjoner på mange språk.

Senast ändrad:
Ser att det publiceras olika typer av manualer i forumet men vill upplysa om upphovsrätt och tillstånd vid publicering!
Tanken är säkert god men man kan inte skylla på att man inte visste eller liknande om man nu råkar ut för krav från den som äger rättigheterna, finns det tillstånd så bifoga gärna det i samband med publiceringen. Finns det inget tillstånd råder jag att ni raderar inläggen för det kan bli riktigt dyrt.
Har nu kontaktat Victron och fått rättigheter (skriftligen) att använda deras pdf filer osv...

Jag har väldigt svårt at tro att något bolag i vår bransch skulle ha något emot att vi skapar ett bibliotek med bruksanvisningar o.dyl. för våra medlemmar. Manualerna är inget som tillverkarna tjänar pengar på. Vi tjänar inte pengar på dem. Snarare är det väl så att vi hjälper tillverkarna med en slags marknadsföring. Tillverkarna har väl i själva verket allt intresse i världen av att deras manualer sprids. Hade det inte varit så, så hade de ju knappast lagt ut manualerna på sina öppna websidor.

Så här står det i en manual (PDF) som jag för tillfället råkar ha öppen:

"Copyright © 207 ZTE CORPORATION.
Med ensamrätt.
Ingen del av denna publikation får citeras, reproduceras, översättas eller användas i någon form eller på något sätt, varken elektroniskt eller mekaniskt, inklusive fotokopiering och mikrofilmning, utan föregående skriftlig tillåtelse av ZTE Corporation.
Handboken publiceras av ZTE Corporation. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i tryckfel eller uppdatera specifikationer utan föregående
meddelande
."

Bifogar även första sidan i en (nedladdningsbar) manual från Bürstner. Lägg märke till vad som står längst ned!

Pålle

Bilagor

Senast ändrad:
Så här står det i en manual (PDF) som jag för tillfället råkar ha öppen:

"Copyright © 207 ZTE CORPORATION.
Med ensamrätt.
Ingen del av denna publikation får citeras, reproduceras, översättas eller användas i någon form eller på något sätt, varken elektroniskt eller mekaniskt, inklusive fotokopiering och mikrofilmning, utan föregående skriftlig tillåtelse av ZTE Corporation.
Handboken publiceras av ZTE Corporation. Vi förbehåller oss rätten att göra ändringar i tryckfel eller uppdatera specifikationer utan föregående
meddelande
."

Bifogar även första sidan i en (nedladdningsbar) manual från Bürstner. Lägg märke till vad som står längst ned!

Pålle

Är det ett mindre brott om man bara publicerar första sidan? ;)

Jag har väldigt svårt at tro att något bolag i vår bransch skulle ha något emot att vi skapar ett bibliotek med bruksanvisningar o.dyl. för våra medlemmar. Manualerna är inget som tillverkarna tjänar pengar på. Vi tjänar inte pengar på dem. Snarare är det väl så att vi hjälper tillverkarna med en slags marknadsföring. Tillverkarna har väl i själva verket allt intresse i världen av att deras manualer sprids. Hade det inte varit så, så hade de ju knappast lagt ut manualerna på sina öppna websidor.
Kan nog hålla med i det du skriver men lagen är ju som den är oavsett vad man själv tror, men ditt svar och det du tror är exakt så som dom flesta tror att man kan göra vilket är fel och kan bli katastrofalt dyrt.

Citat ur och länk till dokument är ok men står det något förbehåll i form av copyright så skall vi inte ha sådana dokument i vårt forum om vi inte uttryckligen har fått upphovsmannens tillstånd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen