Jag har alltid varit farligt nyfiken på hur saker och ting fungerar och oftast tänkt att det här måste jag ha men till vad det vet jag inte...
Det här med internet och kodning har jag varit svag för sedan slutet av 80 talet.
Nog om det och åter till vad tråden handlar om nämligen GPS och spårning av allt från hundar till husbilar, jag tror mig har hittat den bästa appen för just spårning av GPS.
Efter att testat otaliga appar och även satt upp en egen server för att spåra GPS så hitta jag tillslut Ruhavik och den gör precis det jag vill och en massa andra saker som kan vara bra och det är löjligt lätt att koppla upp Ruhavik mot GPS.
Listar upp saker som man kan göra med Ruhavik.
1. Håller koll på bilen i realtid.
2. Sparar spår vart, när, hastighet m.m
3. Går att exportera spår och visa i tex Google Earth eller liknande
4. Går att se i app eller webbläsare, ändringarna man gör gäller i alla enheter
5. Larm knapptryckning i appen ställer in den som larm och larmar om bilen flyttas mer än 10m
6. Skapa en länk som man kan skicka till en nyfiken vän för att se bilen i realtid i webbläsare under en begränsad tid, efter det så fungerar inte länken.
7. Konfigurera appen till att visa det man själv vill ha.
8. Avancerade verktyg för att exportera egen data från appen.
9. Olika kartor Bing,Google m.m
10. Aviseringar via app, E-post. Avisering för larm, geofence,hastighet m.m
11. Flera geofence områden.
12. Inställning av bilens mätarställning och appen håller reda på körda mil, man lägger enkelt till egna fält för att hålla reda på hur långt man kört en specifik resa eller liknande
Jag har ett fält som heter semester och har den nollstäld tills det är dags att åka.
och det bästa av allt att det bara kostar 30kr i månaden för Ruhavik
Jag är fortfarande grön med Ruhavik är inne på andra dagen men lär mig som sagt fort ;-)
Jag har Teltonika RUTX50 router och man måste ha en USB-sticka i routern.
Länk här för hur jag gjorde med RUTX50, i appen valde jag RUTX12 och skrev in IPnr från appen i routern.
forum.gps-trace.com
Dom röda områdena i bilderna är mina geofence.
Bild hur den ser ut i en iPad

Bild från iPhone

Här lämnar bilen parkeringen som är en av mina geofence
Avisering i appen och E-post.

Påbörjad resa
Avisering i appen och E-post

Tillbaka på parkeringen som är en geofence

Sammanfattning av resan

Hej!
Du har ett meddelande från Ruhavik:
Åsnan slutade resan
Miltal: 4.077 km
Varaktighet: 00:12:54
Högsta hastighet: 48 km/h
Medelhastighet: 18 km/h
Det här med internet och kodning har jag varit svag för sedan slutet av 80 talet.
Nog om det och åter till vad tråden handlar om nämligen GPS och spårning av allt från hundar till husbilar, jag tror mig har hittat den bästa appen för just spårning av GPS.
Efter att testat otaliga appar och även satt upp en egen server för att spåra GPS så hitta jag tillslut Ruhavik och den gör precis det jag vill och en massa andra saker som kan vara bra och det är löjligt lätt att koppla upp Ruhavik mot GPS.
Listar upp saker som man kan göra med Ruhavik.
1. Håller koll på bilen i realtid.
2. Sparar spår vart, när, hastighet m.m
3. Går att exportera spår och visa i tex Google Earth eller liknande
4. Går att se i app eller webbläsare, ändringarna man gör gäller i alla enheter
5. Larm knapptryckning i appen ställer in den som larm och larmar om bilen flyttas mer än 10m
6. Skapa en länk som man kan skicka till en nyfiken vän för att se bilen i realtid i webbläsare under en begränsad tid, efter det så fungerar inte länken.
7. Konfigurera appen till att visa det man själv vill ha.
8. Avancerade verktyg för att exportera egen data från appen.
9. Olika kartor Bing,Google m.m
10. Aviseringar via app, E-post. Avisering för larm, geofence,hastighet m.m
11. Flera geofence områden.
12. Inställning av bilens mätarställning och appen håller reda på körda mil, man lägger enkelt till egna fält för att hålla reda på hur långt man kört en specifik resa eller liknande
Jag har ett fält som heter semester och har den nollstäld tills det är dags att åka.
och det bästa av allt att det bara kostar 30kr i månaden för Ruhavik
Jag är fortfarande grön med Ruhavik är inne på andra dagen men lär mig som sagt fort ;-)
Jag har Teltonika RUTX50 router och man måste ha en USB-sticka i routern.
Länk här för hur jag gjorde med RUTX50, i appen valde jag RUTX12 och skrev in IPnr från appen i routern.

Setup Teltonika RUTX11
Hi there, trying to setup my Teltonika RUTX11 router to function on Ruhavik. Been contacting Teltonika without success. Kind regards Tony

Dom röda områdena i bilderna är mina geofence.
Bild hur den ser ut i en iPad

Bild från iPhone

Här lämnar bilen parkeringen som är en av mina geofence
Avisering i appen och E-post.

Påbörjad resa

Tillbaka på parkeringen som är en geofence

Sammanfattning av resan

Hej!
Du har ett meddelande från Ruhavik: