• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Mats S

iValberedning
Medlem
Ort
Skutskär
I mitt fortsatta torrsim inför vårens uppgradering till litiumbatterier i bodelen har jag nu kikat lite på detta med batteriövervakning. Inte helt nödvändigt att ha, men det är ju mycket roligt som inte är det.... Många känner till produkterna från Victron, Votronic med flera och de förefaller bra, har sett många positiva omdömen om dem. Jag är inte ute efter att montera in en snygg display att kika på någonstans i husbilen utan kan lika gärna använda telefonen eller paddan för detta. Däremot skulle nyttan bli större om den har en styrutgång så att man kan använda den till att stoppa och starta laddningen vid den batteriladdningsgrad (SOC) man tror/vet är bäst för batterierna, om man har laddare som kan ta emot en sådan signal.

Victron har en modell kallad SmartShunt som verkar uppskattad. Den kommunicerar via Bluetooth (BT) så man "slipper" ha en separat display. Tyvärr har den ingen styrutgång, för att få en sådan skulle jag behöva köpa en modell med både BT och display, bara för att förmodligen montera displayen undangömt någonstans. Efter lite bläddrande på några tyska forum dök så Blue-Battery upp. Det är en schweizisk uppstickare som har ett intressant litet sortiment enheter, både med och utan styrutgång. De använder inte den konventionella shuntmetoden utan har en annan teknik för att mäta strömmen. En kul grej är att de har dataingångar anpassade till ett antal Victron, Votronic mfl solcellsregulatorer och B2B-laddare (boosters). Därigenom kan man förutom att se ström in i/ut ur batterierna också få info om hur mycket som kommer från solcellerna och B2B/230V-laddarna. Det kan man iofs med en del andra leverantörers batteriövervakare också, men då oftast bara om alla komponenter kommer från en och samma leverantör. Här kan man blanda.

Jag kollade på deras information och mailade igår söndag kväll några frågor. I dag måndag morgon hade jag svaren i inboxen och efter lite förtydliganden under dagen har jag nu också fått några av systemfilerna till deras app och en erbjudan att översätta dem så att det blir svensk version av deras gränssnitt. Det är kul med snabb respons från en liten och snabbfotad aktör:). De stora har naturligtvis andra fördelar.

Jag överväger att köpa deras X200 modell, återkommer väl isåfall med en uppföljning när den väl är i drift. Om någon fler blir nyfiken så kolla vidare på hemsidan. Tror inte hemsidan har engelsk version men Google översätter ju hyfsat bra. Appen finns i tysk och engelsk version, och som sagt möjligen på svenska snart.

(Jag har inga affärsintressen i Blue-Battery. Om nu inte min eventuella svenska översättning av gränssnittet skulle visa sig ge mig en liten rabatt vid köp..)
 
Spennende, ser ut til at de benytter en spole rundt leder for strømmen, samme teknikk benyttes og sammen med BMS123 for strøm møåing.

En slik oversettelses avtale hadde vi i sin tid for Oyster parabol og norsk brukerhåndbok. Hadde noen beta utgaver av nye produkter tilsendt for test også.
 
Bara att köpa!!
Spännande, skall bli riktigt intressant att se hur det fungerar. Eventuellt kanske det uppstår ett behov hos mig också:D
 
Ja man blir nästan mörkrädd när man ser på biltemas 105ah AGM batteri charging acceptans 5,2 A
Det lär ju inte ladda fullt förrän efter mycket körning.
 
Här kommer en fortsättning till trådens första inlägg.

Det blev ett köp av en BlueBattery X200. Köpet gick smidigt, firman är schweizisk men leveransen skedde från Tyskland så det blev som att handla från vilket EU-land som helst. Jag valde modellen X200 eftersom den har en styrutgång som t.ex. kan användas att koppla på och av laddningen med. Annars hade D1-modellen varit tillräcklig, till 7-800 kr lägre pris.

Enheten är liten och lätt, 40x97x22 mm och 127 g, vilket i kombination med att den kan sättas antingen i plus- eller minusledaren till batteriet gör den lättmonterad. Man kan nästan uppleva den som för liten och oroas att den skall gå sönder vid installationen. Monteringsskruvarna är små och 1,5 mm2 kopplingsplinten för styrutgången m.m. har jättesmå skruvar (mejsel medföljde). Montaget gick dock bra och den kändes tillräckligt stabil. Anslutningsplintarna för batterikabeln är M8.

1663180037431.png

Aktiverad styrutgång innebär att bodelsbatteriets plus-spänning läggs ut på kopplingsplinten. Utgången kan belastas med max 300 mA. När utgången inte är aktiv läggs ingen spänning ut på plinten och den jordas heller inte, dvs förbinds inte med minus. Utgången kan styras av olika parametrar, ett urval visas nedan. Väljer man flera kombineras de med logiskt OCH.

Flera modeller av B2B (DC-DC) och solcellsladdare från Victron, Votronic, Büttner, Alden kan anslutas till BlueBattery:s digitala ingångar. Så utöver mätningen av ström in i/ut ur batteriet får man också info om hur mycket som kommer från resp. laddare; samt hur mycket som ev. matas direkt från laddare till förbrukare om batteriet inte tar emot allt.

För iOS finns en gratisapp som utvecklas av BlueBattery; med tyskt, engelskt och svenskt* gränssnitt. För Android finns en app som utvecklas av annan part, den finns både som gratis- och betalversion. Gratisversionen har inte all funktionalitet. Jag har enbart använt appen för iOS.

Appen visar momentana data, tiominutersmedelvärden för senaste dygnet samt dygnssummor och -max/min för senaste månaden. Varje gång man ansluter telefonen/paddan (med Bluetooth) hämtas nya data hem och adderas till tidigare hämtade. På så vis får man i telefonen/paddan längre kontinuerliga mätserier än vad som lagras i själva enheten. Vill man ha data för senare bearbetning i Excel eller annat kan de mailas som textfiler. Ett axplock skärmbilder från appen visas nedan.

Hittills har det allra mesta fungerat bra. Räckvidden via Bluetooth är bra inne i bilen och även en bit utanför trots stängda dörrar (plåtis). Vid enstaka tillfällen har jag fått koppla ner och göra om anslutningen för att alla data skall visas, oklart om det berott på BlueBattery eller telefonen. Att öppna datafilerna har fungerat felfritt i Google kalkylark men i Microsoft Excel var det problem med representationen av minustecken, vilket krävde ett extra fix vid dataimporten. Detta är inte ett ovanligt bekymmer vid hantering av mätdata mellan system med olika nationella teckenuppsättningar.

1663180827088.png 1663180883828.png 1663180950638.png



1663181058857.png 1663181107947.png 1663181173835.png


*) Jag har bidragit med den svenska översättningen och för det fick jag en rabatt vid köpet. I övrigt har jag inga förmåner från BlueBattery och har heller inte utlovat att göra reklam för dem. Enda syftet med inlägget är att dela information om en produkt jag tycker är intressant och är nöjd med.
(För egen räkning har jag gjort en grov översättning av manualen från tyska till engelska, om någon skulle vara intresserad)

 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen