Nackdel Truma.
Drar mer 12V ström, mer och mer vartefter yttertempen sjunker. Strömförbrukningen spelar roll vid fricamping. (fläkt och lufthastigheten måste öka för att få ut tillräckligt många kW.)
Låter mer än Alde, mer och mer vartefter yttertempen sjunker. (fläkt och lufthastigheten måste öka för att få ut tillräckligt många kW.)
Större risk än med Alde att det blir ojämn värme i bilen. Spelar liten roll över 0 grader.
Går inte att värma bilen med 230v el. Eltillsatsen ger för dålig värme. (min erfarenhet)
Nackdel Alde.
Tyngre och dyrare än truma.
Kräver glykolbyte var 5e år.
Fördel Truma.
Ger snabb värme om man kommer till kall bil/husvagn.
Billigare än Alde.
Lättare än Alde.
Inte ens en teoretisk risk för glykolläckage, om än extremt ovanligt så kan det hända.
Fördel Alde.
Ger jämn och tyst värme. Ljudnivån påverkas inte av värmebehovet.
Kan kombineras med vattenburen golvvärme, dvs golvvärme även vid fricamping.
Enkelt att koppla in en värmeväxlare som förser Aldesystemet med värme från motorn under färd. Detta ger värme i HELA husbilen vid färd. Sparar gasol.
Alde har 2 eller 3 kW elpatron, sparar gasol om 230v är tillgängligt.
Varmvattenberedare inbyggd i Alde.