• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ny i Husbil Alde eller Truma?

iAdmin

iAdmin
Admin medlem
Medlem
Vi har fått den här frågan i en av våra facebookgrupper, Ny med Husbil.
Har vi någon här som har möjlighet att besvara det och hjälpa en nybörjare?
Hej!
Jag vill gärna ha lite tips från er vana husbils ägare.
Truma eller aldepanna?
Låter truma värmaren mycket?
Är det något annat man ska tänka på?
Tack på förhand 😊
 
Jag har ingen erfarenhet av riktig vintercamping, så där avstår jag från att ha åsikter. Jag har haft båda systemen. Kan tänka mig att husbilens storlek spelar in. I en medelstor eller mindre har Truma fördel av att vara lite snabbare. Pannas och utsläppens placering spelar roll. I förra husbilen var pannan placerad under ena sängens fotända. Inte bästa placering om man vill sova svalt. I nuvarande under soffan vid matplatsen, ger en annan värmefördelning. Kostnadsmässigt skall man tänka på att vattenburet ger återkommande kostnad för glykolbyte. Ljudmässigt är det skilnad till vattenburets fördel. Själv har jag aldrig blivit störd av vår Trumapanna.
 
Truma eller aldepanna?
Nackdel Truma.
Drar mer 12V ström, mer och mer vartefter yttertempen sjunker. Strömförbrukningen spelar roll vid fricamping. (fläkt och lufthastigheten måste öka för att få ut tillräckligt många kW.)

Låter mer än Alde, mer och mer vartefter yttertempen sjunker. (fläkt och lufthastigheten måste öka för att få ut tillräckligt många kW.)

Större risk än med Alde att det blir ojämn värme i bilen. Spelar liten roll över 0 grader.

Går inte att värma bilen med 230v el. Eltillsatsen ger för dålig värme. (min erfarenhet)

Nackdel Alde.
Tyngre och dyrare än truma.

Kräver glykolbyte var 5e år.

Fördel Truma.
Ger snabb värme om man kommer till kall bil/husvagn.

Billigare än Alde.

Lättare än Alde.

Inte ens en teoretisk risk för glykolläckage, om än extremt ovanligt så kan det hända.

Fördel Alde.
Ger jämn och tyst värme. Ljudnivån påverkas inte av värmebehovet.

Kan kombineras med vattenburen golvvärme, dvs golvvärme även vid fricamping.

Enkelt att koppla in en värmeväxlare som förser Aldesystemet med värme från motorn under färd. Detta ger värme i HELA husbilen vid färd. Sparar gasol.

Alde har 2 eller 3 kW elpatron, sparar gasol om 230v är tillgängligt.

Varmvattenberedare inbyggd i Alde.
 
Våran förra husbil 2003 med en Truma hade också inbyggd varmvattenberedare. :unsure:
Och det har våra 2016 också, Truma.
Hej. Utom att som här har nämnts så har Truma en nackdel den snurrar runt en del dam så är man allergisk så är Alde bättre och vid vintern camping oavsett om man har 230v eller inte så får man en skönare värmen med Alde.
Mvh Umebo
 
Truma eller Aldepanna?
Det första jag tycker man skall klura ut är hur man har tänkt att använda bilen. Båda systemen är ju driftsäkra och bra om än med lite olika styrkor och svagheter. Prislappen skiljer ju en hel del också.
Åker man aldrig på vintern spelar det ingen större roll vad man väljer. Blir det några vinternätter då och då kan det vara ett plus om det finns elpatron så gasolkontot inte sticker iväg. Blir det många vinterturer skall man nog fundera på Alde som drar mindre ström och har mer krut i elpatronen.
Skall man beställa ny bil så kanske man kan välja vad bilen skall utrustas med men skall man köpa begagnat kan ju utbudet begränsas kraftigt om man sätter upp onödigt höga krav.
 
Kan väl vara värt att nämna att om elpatronen i Alde inte räcker så drar gasolbrännaren igång och pannans totala effekt blir då drygt 5 kW. Bra att ha kalla vinterdagar men märks också när temperaturen faller snabbt på kvällen under vår och höst.
Så gör det även i en Truma. Dock är eleffekten i en Truma lägre än i Alde så det behövs gas tidigare.
 
Kan väl vara värt att nämna att om elpatronen i Alde inte räcker så drar gasolbrännaren igång och pannans totala effekt blir då drygt 5 kW. Bra att ha kalla vinterdagar men märks också när temperaturen faller snabbt på kvällen under vår och höst.
Ja drygt 5kw...tom närmre åtta då det går att köra el o Gas fullt samtidigt.
 
En annan bra inställning på Alde är att det går begränsa elen till 1KW, 2KW eller full 3KW, bra om man står på ställen med bara 10A eller 6A säkring.
Resten får gasolen värma, så om det inte är så kallt, räcker kanske 1 eller 2KW, men sen när det blir kallare drivs resten med gasol.
Mvh
Anders
Truma går också att ställa in på 900w eller 1800w.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen