• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elsystem Airbag - röd varningslampa

Stephanie

Medlem
Medlem
Ort
Åsa
Bilfabrikat
Adria Sonic -12
Motortyp
Fiat. 2,3. 148hk
Vad är orsaken att en röd symbol tänds till o från. Kan ibland Släckas med knappen på rattspaken.
Allvarligt? Besiktningen godtar inte detta fel. Hur åtgärdas detta.
 
Det kan vara många olika fel, en kontroll med ett diagnosinstrument kan ge ledtrådar om vilket det är. Några exempel:
Som skrivits ovan kan det vara glappkontakt i någon av ledningarna som går upp till bältesspännet i stolarna. Det kan också vara glappkontakt vid själva styrenheten eller jordfel vid densamma. Det finns ett servicemeddelande för Peugeot Boxer, samma konstruktion som Ducato, som rekommenderar att man sätter en extra jordledning från någon av styrenhetens fästskruvar till en närbelägen jordpunkt i chassiet. Styrenheten sitter under golvmattan mitt i bilen längst fram, den syns om man tar bort luckan över startbatteriet (åtminstone på en delintegrerad). Den kan förstås också vara fel på själva styrenheten, jag har sett många inlägg om sådana fall på ett engelskt forum, eller på någon airbag.
 
Senast ändrad:
Den kan förstås också vara fel på själva styrenheten, jag har sett många inlägg om sådana fall på ett engelskt forum, eller på någon airbag.
Mit FIAT PRO center havde enheden hjemme, så den kunne skiftes med det samme. De fortæller at det er en vanlig fejl, derfor havde de enheden på lager.
 
Lösning
Händer nån gång per år, glappkontakt troligen i bälteslås vid stolen. Brukar uppstå, och senare ibland laga sej själv, oftast på lite sämre skakig grusväg.
Ha lite tålamod, nån vecka, sedan ryck i lite kablar. Fick det fixat på verkstad för ett par år sedan, utan kostnad, lossade och satte åter nån kabel på EBL, men misstänkte bälteslås.
Låt inte barnen snurra stolen flera varv, var noga med bara vrida, och vrida tillbaka igen.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen