• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Adria fortsatt vår favorit, men

5CCB564B-AAD8-46C4-B7D1-7CF3D16B89DE.jpeg

MÄRKESUPPDELAD REGISTRERINGSSTATISTIK FÖR HUSBILAR 2021​

HRF har nu publicerat statistiken på registrerade husbilar, märkesuppdelat för 2021.

82649F6C-E6DC-4ABE-923F-79E267C5C9ED.jpeg
Det första man noterar är att det registrerades 1055 fler husbilar under 2021 än året innan +26,3%. Efter att under våren och sommaren matats med information om leveransproblem från fabrikerna, som berodde på problem att få fram bl.a. chassin och andra vitala delar för bilarna och den i år extremt stora efterfrågan på husbilar i övriga Europa, så måste man säga att året resultat är överraskande.

Vidare så har vi andra faktorer som påverkat negativt för intresset för mobil fritid med husbilen. Det är den orättvisa beskattningen bonus-malus och WLTP beräkningen, samt världens dyraste dieselpris. Undrar vilka siffror vi fått se om inte leveransproblemen funnits, om vi hade haft skattenivåer och priset på bränslet i paritet med resten av Europa?

Adria behåller 1:a platsen trots att man minskade sin försäljning med 93 bilar, -16,40%. Kabe stärkte däremot sin 2:a plats genom att öka antalet registreringar med 111 bilar, +31.70%. Med den här utvecklingen de senaste 2 åren, så är det ingen vågad gissning att vi har ett svenskt husbilsmärke som intar 1:a platsen innevarande år.

Exeptionella ökningar redovisade Elnagh med 462% ökning, men antalet bilar är fortsatt lågt med 45 nyregistreringar 2021. Sunlight ökade med 162%, i antalet nyregistrerade bilar blev det 247 nya husbilar och klättrade från 13:e plats i försäljningsstatistiken 2020, till 6:e plats 2021.

Mc Louis hade också ett bra år och ökade med 127%, medan Volkswagen visade på ännu större ökning med sina 212%, vilket blev 81 nyregistrerade campervans.

Tre märken lämnade den svenska marknaden enligt statistiken, Swift kan jag tänka mig bero på Brexit och La Strada säljer troligen sin produktion i sin egen hemmamarknad i Tyskland.

Tommy
 

Bilagor

  • 5D086ECA-45B0-4EDB-AFA8-967D5B7B8B3D.jpeg
    5D086ECA-45B0-4EDB-AFA8-967D5B7B8B3D.jpeg
    13,7 KB · Visningar: 5
Senast ändrad:
Budgetbilarna går starkt framåt verkar det som. Kan det vara p g a förstagångsköpare som inte vill lägga för mycket pengar om de nu inte skulle fastna för husbilslivet?
Jag har också en känsla av att folk behåller premiummärken längre då det inte finns så mycket att byta upp sig till. Och finns det (Morelo) så kostar det skjortan.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen