• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Ad Blue

Logga in för att dölja denna ruta:

Erok

Välkänd medlem
Medlem
Har beställt ny bil Fiat 140 hk med förstås Ad Blue ”rening”!
Hur ofta behöver man fylla denna tank med tillsatsen..
Någon som kört tomt.. vad händer då?
Vart köper Ni eller tankar ni denna soppa vid pump som riktiga lastbilar?
Läst en del om denna tillsats men teorin är annorlunda än verkligheten!

Köper på biltema o deras stora dunk 18-20 liter klarar jag mig på 3-400 mil Har aldrig kört tomt då de säger att motorn lägger av

Har beställt ny bil Fiat 140 hk med förstås Ad Blue ”rening”!
Hur ofta behöver man fylla denna tank med tillsatsen..
Någon som kört tomt.. vad händer då?
Vart köper Ni eller tankar ni denna soppa vid pump som riktiga lastbilar?
Läst en del om denna tillsats men teorin är annorlunda än verkligheten!
Tanka på macken halva priset mot Biltema, min bil förbrukade knappt 3 liter per 100 mil.
Du skall aldrig köra tomt,bilen kommer varna dig när du närmar dig,anger hur många mil kvar innan bilen inte går att starta.

18-20 liter klarar jag mig på 3-400 mil
knappt 3 liter per 100 mil
Jag är förvånad över förbrukningarna ovan. Under 10 000 mil har jag haft förbrukning på 1,62 l/100 mil.
Till viss del hänger förbrukningen av AdBlue ihop med bränsleförbrukningen. Jag har haft en genomsnittlig förbrukning på 8,4 l/100 mil.
När jag får första varning har jag ibland fortsatt köra upp till ytterligare 100 mil. Jag får då upplysning via färddatorn om den minskade sträckan som återstår varje gång jag startar bilen.
Jag tankar AdBlue på Preemmackar som har pump och har en 2,3 l 140 hk Ducato.

Senast ändrad:
Jag är förvånad över förbrukningarna ovan. Under 10 000 mil har jag haft förbrukning på 1,62 l/100 mil.
Till viss del hänger förbrukningen av AdBlue ihop med bränsleförbrukningen. Jag har haft en genomsnittlig förbrukning på 8,4 l/100 mil.
När jag får första varning har jag ibland fortsatt köra upp till ytterligare 100 mil. Jag får då upplysning via färddatorn om den minskade sträckan som återstår varje gång jag startar bilen.
Enligt manualen är normal AdBlue förbrukning 2-4% av bränsleförbrukningen, min bil drar ca 1l/mil så knappt 3l på 100 mil verkar normalt.
När man får varning om att fylla AdBlue ,så finns på dom flesta bilar en miniminivå man skall fylla, i mitt fall 8L, jag brukar dock fylla innan varning då kan man fylla mindre.Detta i en MB Sprinter

Min adblue tank rymmer 19 liter .
När jag kommer under 40% köper jag en 10 liters dunk på Biltema och tömmer i, för 149 kr.

Passar munstycket i ad blue tanken?

Jag har aldrig råkat ut för att det inte passar, inte ens när jag tankat på SÅIFA-mackar som ju är speciellt för lastbilar.
Det har jag på SÅIFA ,alldeles för grovt rör för att passa i husbilen,försökte istället tanka i dunk, men det går inte heller för det krävs en magnet i röret som öppnar munstycket.

Billigare att tanka AdBlue på macken...Bilen säger till när det är dags att fylla på AdBlue med god marginal

Tankar på macken. Har inte kollat vad mycket den drar, vi var i våras ner till Kroatien tror vi körde ca 550 mil fyllde på på väg hem.
Fiat 2.3 multijet 130.

Tankar på macken. Har inte kollat vad mycket den drar, vi var i våras ner till Kroatien tror vi körde ca 550 mil fyllde på på väg hem.
Fiat 2.3 multijet 130.
tack för responsen på frågan!
Om allt fungerar ska vi hämta den nye på Torsdag..
Vi städar och plockar ur vår nuvarande plåtis: Hur i helsike kan man ha så mycket grejor i en 6.36 x 2.05 m bil..?
Ändå har vi tror vi inte mycket ..onödigt.. ?med oss… tror vi, verkligheten visar att 50% är just onödiga grejor, gäller allt från köksattrialjer, verktyg, har knappt några ändå ligger det exemplar av dessa som legat i 8 år oanvänt, Silvertjejp är bra.. men 2 rullar, 4 st termometrar i förpackning från Jula.. Kläder både Dam och Gubb som blivit ett med skåpen nästan.. vi fyndar pryttlar här och där..!
Stort är bagaget, fick in 4 kompletta vinter hjul, 2 hopfällda stolar med hög rygg, bord 80x 60 cm hopfällt, domkraftslåda med innehåll, Vattenkannan, en ny oanvänd slang, 2 taburetter, Kompletterings del med madrass för att göra enkelsängarna till dubbelsäng .. varför det?.. gick också in..
Sedan allt som ska över till den Nye… får se om Vi själva får plats när vi kör till Sollebrunn.
😏

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in för att dölja denna.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen