• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

5 skäl att välja manuell växellåda

Här är Husbil o Husvagns argument för manuell, finns nog delade meningar om detta!

  • Du kör inte i stan, utan oftast längre sträckor på landsväg eller motorväg med husbil. Då behöver du inte växla lika ofta – och varför ska du då ha automatlåda?
  • Ska du köra där det är stora höjdskillnader, som i Alperna, är det skönt att ha en manuell låda för att kunna motorbromsa. Annars sliter du mycket mer på bromsarna.
  • Manuell växellåda kostar inte lika mycket som automatlåda.
  • Det kan vara lite kul att växla …
  • … och inte minns finns det ett betydligt större utbud av husbilar att välja på för den som kan tänka sig manuell växellåda.
 
Efter en fjälltur kom jag tillbaka till ett dött startbatteri i min gamla Elnagh Slim2. Jag frirullade nedför den branta parkeringen och sopade i tvåan. Så var den hemfärden räddad.
Men visst, jag kan ibland bli smått avundsjuk på de med 9-växlad automat.
;)
 
Jag har lärt mig att aldrig fråga en säljare om vad som är bäst att ha. ”Det bästa” är alltid det han har flest av på lagret som han gärna vill bli av med!
Näää, vi har 9-automat och skulle aldrig ens fundera på något annat i några som helst sammmanhang…
 
Det var inte så skarpa punkter de kom med, kändes mer som ett "Jag måste hitta på 5 punkter".
.
Efter en fjälltur kom jag tillbaka till ett dött startbatteri i min gamla Elnagh Slim2. Jag frirullade nedför den branta parkeringen och sopade i tvåan. Så var den hemfärden räddad.

Ja, just där i det läget är det en klar fördel med manuell.
Men då vi har automatlåda, fick det bli en sådan här "försäkring" istället.
Den fungerar för grannarna också :)

1713338122155.png
 
Hej. Oavsett om man har en manuell växellåda eller automatiskt har man en husbil med avgasbroms så behöver man inte slita så mycket på bromsbeläggen sen är det en smaksak vilken växellådan man väljer.
Mvh Umebo
 
Här är Husbil o Husvagns argument för manuell, finns nog delade meningar om detta!

  • Du kör inte i stan, utan oftast längre sträckor på landsväg eller motorväg med husbil. Då behöver du inte växla lika ofta – och varför ska du då ha automatlåda?
  • Ska du köra där det är stora höjdskillnader, som i Alperna, är det skönt att ha en manuell låda för att kunna motorbromsa. Annars sliter du mycket mer på bromsarna.
  • Manuell växellåda kostar inte lika mycket som automatlåda.
  • Det kan vara lite kul att växla …
  • … och inte minns finns det ett betydligt större utbud av husbilar att välja på för den som kan tänka sig manuell växellåda.
Det var väl Peter Hansen som är husbilshandlare i Upplands-Väsby, Hymer-Center, som uttalade de 5 punkterna om jag minns rätt. Han är ju ganska jävig i frågan, och de kanske har problem med att sälja manuella bilar? Eller...? :)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen