• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Internet 4 G hot spot - anslutning direkt till 4,2 V

Scaniaboy

Medlem
Medlem
Köpte en hot spot med 4 G som ska serva min Junsun multimedia radio i bilen med wifi. Har läst och hört, samt själv varit ute för problemet med batteriet, att det sväller vid konstant anslutning till spänning över tid, med påföljande brandrisk. (hade en GPS tracker som betedde sig på det viset)
Min fråga är; kan jag koppla förbi batteriet (ta bort helt) och göra en anslutning USB C via de tre stiften som batteriet normalt är anslutet till? Har spänning på de två yttre stiften men det går inte att starta den.
Jag vill helt enkelt kunna ha spotten inkopplad hela tiden utan ett batteri i.

Bilagor

• Hot spot.jpg
    Hot spot.jpg
    577,2 KB · Visningar: 22
Nå er usb spenningen normallike over 5 volt, og ladningen skjer via en regulator til 4.2 volt. Elektronikken jobberoftepå 3,2 volt eller 5 volt begge deler leveres av en ny regulator. De fleste enheter fungerer uten batteri med ladningen tilkoblet, men om en får problem så kan en lure det hele med en kondensator som lades opp av ladekretsen og gir stabil spenning til strømforsyningen av boksen. Selv ville jeg prøvd uten batter da det fungerer i over 90% av tilfellene. Når det ikke fungerer er det som regel en pulset lader som trengs å glattes, En passe sor kondensator vil glatte de fleste pulser

Nå er usb spenningen normallike over 5 volt, og ladningen skjer via en regulator til 4.2 volt. Elektronikken jobberoftepå 3,2 volt eller 5 volt begge deler leveres av en ny regulator. De fleste enheter fungerer uten batteri med ladningen tilkoblet, men om en får problem så kan en lure det hele med en kondensator som lades opp av ladekretsen og gir stabil spenning til strømforsyningen av boksen. Selv ville jeg prøvd uten batter da det fungerer i over 90% av tilfellene. Når det ikke fungerer er det som regel en pulset lader som trengs å glattes, En passe sor kondensator vil glatte de fleste pulser
Tack för svaret Knut.
Den vill inte starta utan att batteriet sitter i. Är inte så bra på det där med kondensator och vilket värde den ska ha. Kan du eller någon göra en beskrivning på hur jag ansluter det hela. Är klar över att jag matar med 5 V USB till enheten men sen vill jag se hur man överbryggar på stiften ni ser på bilden. Det övre stiftet är+ och det nedre -. Mäter in 4,01 V. Mitten inget utslag.
Bernt

Mittstiftet är troligen ett stift för indikering om batteriet sitter i eller inte. Kan vara tempsensor också.
Så jag hade provat att sätta en bit eltejp över batteriets pluskontakt och därefter sätta i batteriet.
Routern bör gå igång när usb sladden sätts i men laddning av batteriet kan inte ske.
Kan vara värt att prova om det fungerar

Mittstiftet är troligen ett stift för indikering om batteriet sitter i eller inte. Kan vara tempsensor också.
Så jag hade provat att sätta en bit eltejp över batteriets pluskontakt och därefter sätta i batteriet.
Routern bör gå igång när usb sladden sätts i men laddning av batteriet kan inte ske.
Kan vara värt att prova om det fungerar
Provade att isolera först + och sedan minuspolen men inget hjälpte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen