• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Träff 4-6 Augusti Provning av Whisky och “Bubbel”

Lena

iKassör
Medlem
Ort
Hällekis
Startdatum för träffen
4 Augusti 2023
Slutdatum för träff
6 Augusti 2023
Sista anmälningsdatum
31 Juli 2023
Träffens plats
Google maps: 59.127737, 14.513153   
Max antal bilar
20
“Av amatörer för amatörer”

Vi kommer börja med teori om whisky och därefter provar vi 3 dram maltwhisky samt 1 dram blended whisky.
I provningen av “Bubbel” kommer vi att prova Champagne och andra mousserande vin.

Fredag 4/8
Ankomst tidigast kl 16 till Svartå Folkets Park som ligger i Närke.

Under kvällen tar vi fram grillen. Serverar en öl och korv med bröd.

Lördag 5/8
Kl 10-12 5-kamp
Kl 14-17 Provning
Kl 18 Knytis (egen mat och dryck) på dansbanan

Söndag 6/8
Hemfärd

Träffavgift: 550 kr/bil (två personer). 1 st whiskyprovning och 1 st “bubbelprovning” per bil. Anmälan är bindande.

Max 20 bilar. Vid färre än 15 anmälda bilar ställs träffen in.

OBS! Anmälan görs på iHusbil forum senast 20 juli 2023.

Väl mött!
Marita, Janne, Lena och Stefan

Koordinater
(59.127737, 14.513153)
59°07′39.85″N 14°30′47.35″E
 

Bilagor

  • DDA0C079-7413-4A61-AD5E-5EB823ECCB7E.jpeg
    DDA0C079-7413-4A61-AD5E-5EB823ECCB7E.jpeg
    989,6 KB · Visningar: 39
“Av amatörer för amatörer”

Vi kommer börja med teori om whisky och därefter provar vi 3 dram maltwhisky samt 1 dram blended whisky.
I provningen av “Bubbel” kommer vi att prova Champagne och andra mousserande vin.

Fredag 4/8
Ankomst tidigast kl 16 till Svartå Folkets Park som ligger i Närke.

Under kvällen tar vi fram grillen. Serverar en öl och korv med bröd.

Lördag 5/8
Kl 10-12 5-kamp
Kl 14-17 Provning
Kl 18 Knytis (egen mat och dryck) på dansbanan

Söndag 6/8
Hemfärd

Träffavgift: 550 kr/bil (två personer). 1 st whiskyprovning och 1 st “bubbelprovning” per bil. Anmälan är bindande.

Max 20 bilar. Vid färre än 15 anmälda bilar ställs träffen in.

OBS! Anmälan görs på iHusbil forum senast 20 juli 2023.

Väl mött!
Marita, Janne, Lena och Stefan

Koordinater
(59.127737, 14.513153)
59°07′39.85″N 14°30′47.35″E
Om vi vill ha två ( varsin) whiskyprovningar men ingen bubbelprovning. Är det möjligt och är det i så fall samma pris?
 
Vi har valt till den här träffen att ha flera aktiviteter som ingår i paketet. Aktiviteter som ingår är två provningar, grillkväll och
5-kamp. Självklart är det inget tvång att vara med på allt om man inte vill.

Om man ex vis i en bil vill ha whisky båda två finns alternativet att dela. Alltså två personer som delar på en provning. Eller så kan man höra om det är någon i annan bil som vill byta.

Provningarna är inte samtidigt så även en som kommer ensam kan vara med på två provningar.
 
Jag antar att man vid dylika tester inte bara undersöker smaken utan även om den håller alkoholhalten.
Givetvis spottar man ut då man har provat och sen sköljer med vatten så att smaklökarna får hämta sej mellan varven och hjärnan är opåverkad.
För jag antar att det är en seriös provning det handlar om.
 
Jag antar att man vid dylika tester inte bara undersöker smaken utan även om den håller alkoholhalten.
Givetvis spottar man ut då man har provat och sen sköljer med vatten så att smaklökarna får hämta sej mellan varven och hjärnan är opåverkad.
För jag antar att det är en seriös provning det handlar om.
Jag tror man kan lita på det som står på flaskan vad gäller alkoholhalten, har aldrig varit på någon provning när man mätt den.
Jag har heller aldrig varit på en provning när man spottar ut whiskyn.
Du kan lita på att denna provning är seriös 🙂
 
Jag antar att man vid dylika tester inte bara undersöker smaken utan även om den håller alkoholhalten.
Givetvis spottar man ut då man har provat och sen sköljer med vatten så att smaklökarna får hämta sej mellan varven och hjärnan är opåverkad.
För jag antar att det är en seriös provning det handlar om.
När det gäller whisky vet jag inte, men när vi har provat vin ytterst seriöst i Alsace har vi fått bannor av vinmakaren när vi har försökt skölja munnen med vatten mellan de olika vinerna. Tvärtom får vi börja med något mediokert vin bara för att "få igång gommen". Samma sak när jag en magisk gång tog mig igenom hela vinhuset Chateau Musar i Libanon med en i familjen Hochar, det bör ha varit sonen Gaston nu när jag tittar efter på hemsidan. Vi gick från vitt till rosé till rött och sist till arrak med samma glas och det var förbjudet att skölja emellan.
Däremot spottar jag för det mesta, åtminstone fram till att vinhuset serverar sitt paradnummer som sista smutt. Då får de ljuvliga dropparna följa med hela vägen genom strupen.
 
När det gäller whisky vet jag inte, men när vi har provat vin ytterst seriöst i Alsace har vi fått bannor av vinmakaren när vi har försökt skölja munnen med vatten mellan de olika vinerna. Tvärtom får vi börja med något mediokert vin bara för att "få igång gommen". Samma sak när jag en magisk gång tog mig igenom hela vinhuset Chateau Musar i Libanon med en i familjen Hochar, det bör ha varit sonen Gaston nu när jag tittar efter på hemsidan. Vi gick från vitt till rosé till rött och sist till arrak med samma glas och det var förbjudet att skölja emellan.
Däremot spottar jag för det mesta, åtminstone fram till att vinhuset serverar sitt paradnummer som sista smutt. Då får de ljuvliga dropparna följa med hela vägen genom strupen.
Musar har väldigt bra viner (y)
(självklart sköljer man inte munnen mellan varven. En bit bröd på sin höjd)
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen