• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Elförsörjning - 12V 230 V LED-belysningar med separat drivdon, är själva lampan 12 V eller vad?

Mats S

iValberedning
Medlem
Ort
Skutskär
Jag letar efter lämpliga LED spotlights att ersätta några av de originalmonterade i husbilens skåpundersidor. En sökning på "LED downlight 12 Volt" ger ett fåtal träffar med rätt diameter och inbyggnadsdjup. Det finns fler att välja på för 230 Volt, med separat drivdon. Vilken spänning själva armaturen (LED lampan) på drivdonets nedströmsida jobbar med anges inte. Frågan är därför: Om man skippar drivdonet, vilken spänning är själva armaturen (LED lampan) avsedd för? Är det en standardiserad spänning eller kan det variera mellan fabrikat och modell?
 
Lösning
När dom första downlight puckarna kom så skulle man koppla dom i serie och då är spänningen olika. Då ställde man in strömmen på drivdonet. Vilket var nytt då man tidigare kopplat parallellt med halogenspottar. Så var det några år sedan blev det parallell koppling igen. Nu är det oftast 12 volt. Men köper du med drivdon som du skall slänga så måste du kolla hur det är (dipswitchar) inställt. Bildexempel på ett vanligt drivdon.
15081_dc_jolly_dali_2000.jpg
Det er ingen standard på de delte downlights, ekstremvarianten er kun LED i selve lampen og driveren leverer rett strømstyrke. En DC dreven LED lampe inneholder en bit elektronikk som gjør dette fra spenninger mellom 8 og 40 volt (noen har litt trangere spenningsområde) er lampen merket kun for 12V så er elektronikken ofte erstattet med en seriemotstand (normalt i ledstriper hvor en kan kutte lengden ).

Men tilbake til downlights, mange av disse har lamper med elektronikk og en ACDC som leverer rundt 12V - dette er normalt merket på ACDC enheten. Har et par eldre slike fra IKEA med 12V.
 
Jag letar efter lämpliga LED spotlights att ersätta några av de originalmonterade i husbilens skåpundersidor. En sökning på "LED downlight 12 Volt" ger ett fåtal träffar med rätt diameter och inbyggnadsdjup. Det finns fler att välja på för 230 Volt, med separat drivdon. Vilken spänning själva armaturen (LED lampan) på drivdonets nedströmsida jobbar med anges inte. Frågan är därför: Om man skippar drivdonet, vilken spänning är själva armaturen (LED lampan) avsedd för? Är det en standardiserad spänning eller kan det variera mellan fabrikat och modell?
Tänker Du på diametrar när de inte passar så finns det mycket på nätet om Du googlar, båt sidor har mycket som kan överföras till våra fordon, exempelvis www.hjertmans.se m.f.l har mycket!
Bara som tips!
Även på youtube finns en hel del om LED installation i fritidsfordon!
 
Men tilbake til downlights, mange av disse har lamper med elektronikk og en ACDC som leverer rundt 12V - dette er normalt merket på ACDC enheten. Har et par eldre slike fra IKEA med 12V.
Om jag förstår detta rätt är det alltså ganska sannolikt, men inte helt säkert, att en lampa (armatur) kan drivas med 12 V DC om man tar bort 230 V-drivdonet (ACDC enheten).
Information om drivdonets utgående spänning framgår ofta inte i webshoppar, jag får väl helt enkelt fråga kundsupporten för den leverantör där jag hittar den mest passande armaturen.

Behovet: Tiltningsbar infälld LED downlight i krom, monteringshål 59 mm, inbyggnadsdjup <50 mm. Jag har hittat en armatur i 12V utförande som är tänkbar men inte optimal, de som verkar bättre är för 230V.
 
Senast ändrad:
När dom första downlight puckarna kom så skulle man koppla dom i serie och då är spänningen olika. Då ställde man in strömmen på drivdonet. Vilket var nytt då man tidigare kopplat parallellt med halogenspottar. Så var det några år sedan blev det parallell koppling igen. Nu är det oftast 12 volt. Men köper du med drivdon som du skall slänga så måste du kolla hur det är (dipswitchar) inställt. Bildexempel på ett vanligt drivdon.
15081_dc_jolly_dali_2000.jpg
 
Senast ändrad:
Lösning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen