• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

Hjul 215/70-15 till 225/75-16

Henrikss

Aktiv medlem
Medlem
Ort
Hörby
Jag har idag 215/70-15 på min gamla Eura.
Dagens husbilar rullar oftast på 225/75-16.
Har någon testat att montera de större hjulen på en äldre bil? Passar det, eller tar däcken i?
Jag tycker det ser ut att få plats.
Och jag vet att diametern ökar med 9.08% och 62mm.
Någon som testat att byta?
 
Normalt är det olika bultcirkel på 15 och 16 tum 15 tum brukar vara 5/118 och 16tum brukar vara 5/130. Så kolla så det blir rätt.
5/118 gäller för light chassi och 5/130 för heavy chassi. Men många light chassi, åtminstone nyare, levereras med 16 tum. Så "brukar" anser jag inte stämmer längre. Men visst måste man kolla så att man får rätt bultcirkel när man byter fälgar.
 
Jag har koll på bultcirkel också.
Frågan är om det funkar med däckets större diameter.

Låna ett reservhjul med tänkta dimensioner och testa utrymmet.
Skaffa fälgar som klarar den tänkta belastningen.
Beroende på hur mycket fel din hastighetsmätare idag, så kan den visa för lite (olagligt) efter så pass stor förändring av hjulomkretsen, upp till 5% ökning av omkretsen är lagligt.

Jag gjorde ett byte på en van från 235/75-15 till 255/55-20, det funkade bra för mej efter mätning.
 
Låna ett reservhjul med tänkta dimensioner och testa utrymmet.
Skaffa fälgar som klarar den tänkta belastningen.
Beroende på hur mycket fel din hastighetsmätare idag, så kan den visa för lite (olagligt) efter så pass stor förändring av hjulomkretsen, upp till 5% ökning av omkretsen är lagligt.

Jag gjorde ett byte på en van från 235/75-15 till 255/55-20, det funkade bra för mej efter mätning.
Jag känner även till att hastighetsmätaren påverkas. Hade jag haft tillgång till de större hjulen hade jag testat själv, men jag har inte det. Därför jag skapat frågan här.
Ingen som testat att montera 225/75-16 istället för 215/70-15?
 
Jag har 16 tum som original så jag kan inte svara på din fråga. Men vill du komma till Helsingborg och jobba en stund så kan du få låna hjul av mig och testa en sväng. Men det blir ju en del jobb med två byten.
 
Jag har inte testat men tycker att det borde fungera. Skärmkantsbågen och hjulhuset är ju samma oavsett chassiestorlek. Spårvidden skiljer väl inte heller nämnvärt. Skall väl vara om dom klenare fjädrarna/fjäderbenen får den att gå så pass mycket lägre att det tar i inne i skärmarna.
Själv skulle jag nog snabbkolla genom att fixa en pinne kanske 50 cm lång och på den märka ut i ena änden hur mycket större det nya hjulet blir. Sen hålla pinnen mot fälgen/däcket så den sticker ut i olika lägen och när hjulet står svängt i olika lägen. Funkar säkert med en tumstock också.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen