• Välkommen till iHusbil. Föreningen helt utan medlemsavgifter.
    Men ändå med Kunskapsbank, reseberättelser och rabatterbjudanden!
    Registrera ett gratiskonto här!

2022 var ett eländigt år, tyvärr blev även 2023 ett tappat år.

IMG_3061.jpeg
Tonerna låter positiva från branschföreträdarna, men är de helt ärliga när det gäller nyregistrerade husbilar de senaste åren. I år redovisar man 2680 nya husbilar som kom ut på de svenska vägarna, vilket var 23.93% färre än resultatet 2022. Nu var 2022 i sig var ett eländigt år, när man backade med 30.46% mot försäljningssiffrorna 2021.

Sedan rekordåret 2018 då det registrerades 7218 husbilar har det har varit rena Golgatavandringen vad gäller nyregistreringarna av husbilar. 2018 nyregistrerades som sagt 7218 husbilar och 5 år senare 2680 husbilar, över hälften, närmare bestämt 63% har försvunnit av svenska nyregistreringen av husbilar.

— Ja, ja med begagnat säljer fortsatt bra, säger man, men vad betyder det inför framtiden? Vilken vagnpark får vi ur miljösynpunkt? Vem får sälja den ”nya” begagnade husbilarna som fyller på, knappast de svenska handlarna. Hur mycket pengar missar inte vår egen skattemyndighet som chockhöjt skatterna på våra nya husbilar för att få in mera skattekronor och en miljövänligare vagnpark - snacka om självmål.

Tommy​

IMG_2201.png


2023: Minskning av antalet nyregistrerade husbilar och husvagnar.
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund summerar nyregistreringen av husvagnar och husbilar under 2023. Branschen har under året påverkats av en svag valuta som lett till prisjusteringar utöver det vanliga. Intresset för mobilt boende är fortsatt starkt vilket försäljningen av begagnade fordon visar.

Under 2023 registrerades totalt 4 693 fordon för mobilt boende i Sverige. Antalet husvagnar och husbilar per capita är fortfarande störst i Europa med totalt ca 300 000 registrerade husvagnar och ca 120 000 husbilar.
- Camping och mobilt boende behåller sin popularitet även om vi under året har märkt av den åtstramning av ekonomin som skett, säger Per Nilsson, ordförande för Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund.
- Många kunder avvaktar just nu och det syns i nyregistreringssiffrorna. Positivt är dock att försäljningen av begagnade fordon har gått bra. Vi får också positiva signaler från Svensk Camping, First Camp och Caravan Club att intresset för camping och mobilt boende är större än någonsin, fortsätter Per Nilsson.
- Årets två sista månader visade också på en viss återhämtning. Oron för nya räntehöjningar har minskat och valutakursen har också stärkts. Branschen satsar också på en ny mässaktivitet 14-17 mars på Stockholmsmässan i Älvsjö parallellt med mässan Allt för sjön, avslutar Per Nilsson.​

Husvagnsregistreringar för december 2023​


Under december månad 2023 registrerades 32 husvagnar (motsvarande månad förra året registrerades 39.) Hittills under 2023 betyder det 2013 registrerade husvagnar mot 3 164 under samma period 2022. I procent innebär detta en minskning med 36,37 %.​

Husbilsregistreringar för december 2023​


December månads husbilsregistreringar visar 105 nyregistreringar, medan det i december föregående år registrerades 87 husbilar. Hittills under kalenderåret 2023 har det totalt registrerats 2 680 husbilar, medan det under motsvarande period 2022 hade registrerats 3 523. I procent innebär detta en minskning med 23,93 % för år 2023.​
Källa: HRF​
 
Senast redigerad av en moderator:
Husbilsförsäljningen backar mindre än vad husvagnsförsäljningen gör. De som avstod från att köpa en ny husbil köpte tydligen inte husvagn istället i någon större utsträckning?

Det vi ser är väl i huvudsak resultatet av samma faktorer som fått bostadsmarknaden m.fl. att gå så trögt under samma tid, huvudsakligen inflation och stigande ränta. Svårt att tro på att den här branschen skulle klara sig bättre, i synnerhet med stigande nypriser. Det vore intressant med en jämförelse med båtbranschen, men det finns ju inget båtregister så där är det nog svårare att hitta trovärdiga uppgifter på antalet nytillkomna. Jag gjorde ett litet försök men misslyckades.
 
Senast ändrad:
Frågan är ju hur importen påverkats? Har den ökat eller minskat? I och med bonus/malus så kan det vara mer attraktivt att importera en 3 år gammal bil med lägre skatt. Eller har den svaga svenska kronan stoppat det. Någon som har en aning?
Men en tre år gammal svensksåld bil har ju också lägre skatt eftersom malusskatten tas ut under de tre första åren. Den kan visserligen vara hög även efter det.
 
Det vore intressant med en jämförelse med båtbranschen, men det finns ju inget båtregister så där är det nog svårare att hitta trovärdiga uppgifter på antalet nytillkomna. Jag gjorde ett litet försök men misslyckades.
Båtbranschen har också stora problem. Redan före 2018 föll priserna dramatiskt på begagnade båtar för långsegling och veckovis boende parat med att nyförsäljningen dog ut. Den försäljning som ökade var för båtar som passade för dags- eller helgturer. Då (2018) var förklaringen att köparna inte längre var intresserade av att spendera en hel semester med familjen i en båt. Man hade helt enkelt inte tid när alla andra aktiviteter man var inblandad i också skulle hinnas med.
Många av de svenska varven som byggde större segelbåtar och motorbåtar har sedan dess lagt ner verksamheten. De som fortfarande lever, och i en del fall frodas (de är inte många!), säljer nästan allt de tillverkar på den internationella marknaden.
2010 fyllde båtmässan i Stockholm all tillgänglig yta i Älvsjö mässhallar. I år delar de ytan med en husbilsmässa och har ändå mässhallar som inte används.
 

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Bli medlem

Bli medlem i vårt forum. Det är enkelt!

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Annons

Annons

Tillbaka
Toppen